Gå til innhold
Arkivverket

[#53403] RO: Endre Andersen f. 1830, Finnås


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Endre var sönn til min oldefars söster Ingeborg Larsdtr Robberstad som ble gift med Anders Anderson Hollund.I bygdeboka står det bare at han drog til Haugesund.Jeg finner han gift med Anna Gunderstr fra Sveio og en sönn i ft 1865 for Haugesund: LenkeSôsteren Anna er tjenestepike hos dem. Etter det er de sporlöst forduftet.Finner ikke denne familien i ft 1875 for Haugesund.Er det noen som har peiling på denne fmilien?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Hei Kjellaug,Endre og kona Anna flyttet til Berøy , Moster sokn Finnås pg 20 September 1867 .LenkeSønnen er ikke ført opp. Kan heller ikke finne han død i Haugesund (Torvastad /Skåre).MvhGeir E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Aha! Takk skal du ha, Geir, så får jeg se om jeg finner dem i bygdeboka.Håper alt går fint på Nordheim-:)Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Sönnen döde nok för de flytta til Bömlo igjen, for det står ingen sönn der: B IV, s. 40: 'Endre Andersson Rubbestad (nr. 53), f. 1831, d. 1870. G.m. Anna Gunnarsdtr. f. ikr. 1831. Kjende born: a. Ingeborg Gurianne, f. 1868. Endre var bøkker. Budde nokre år i Haugesund. Budde seinare ei tid i Børøyno. Ekkja hans flytte til Torvastad i 1871.'Undres på om Ingeborg Gurianne levde opp eller om hun döde hun og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det er kanskje Anna som gifter seg 39 år gammel 28.9.1871 i Skåre, Torvastad med Aslak Salveson. Faren til Anne er oppgitt å være Gunnar Anderson som sannsynligvis er den som dør på Nordskog i Sveio i 1861. Se Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Du har sikkert rett i det for hun er enke og alderen passer jo fint.Dersom det er bygdeböker fra distriktet så skulle det vel stå om dattera Ingeborg Gurine vokste opp der og hvor det ble av henne.Takk skal du ha-:) Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Tror Aslak og Anne bodde i Haugesund, men er vekke i 1875. Finner dem ikke blant utflyttede i Skåre, Torvastad i aktuelt tidsrom. Siden de sannsynligvis bodde i selve Haugesund, vil de ikke stå oppført i Skåre bygdebøker og jeg kan heller ikke finne dem der. Aslak Salveson hadde vært gift tidligere med Marta Marie Torsteinsdtr. som døde 6.7.1870 - 46 år. De hadde en datter Tomine Amalie f.28.5.1859. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kjempebra! Jeg holder på og finne ut hvem som var etterkommere til mine oldeforeldres sösken. Lurer på om hun senere vokse opp og ble gift.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det var nok feil i lenken din, her er den rette: LenkeAnna ser ikke ut for å ha fått flere barn. Sönnen döde nok da de bodde i Haugesund.Nå får jeg se om jeg finner Ingeborg igjen i 1900 ft.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Gunder Emanuel ble f.24.9.1865 og dpt. 22.10.1865 i Haugesund. Det er rart at en ikke finner ham død hverken i Haugesund eller Askøy. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk for det-:)Han var ikke oppsatt da de flytta til Böröy, så han må nok ha dödd för den tid. Se linken i Geir sitt innlegg n° 2.Jeg har leita og leita etter Ingeborg Gurine Indres/Endresdatter uten å finne henne igjen verken på Laksevåg eller i Bergen. Har prövd landsomfattende sök - uten resultat-:(mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Søster til Anna - Randine Gundersdtr. 1841 - d.1891 var også bosatt på Laksevåg. Hun var gift med Jens Aslaksen fra Haugesund 1835 - 1893. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Tusen takk for hjelp, Johan Arthur, du fant dem!Ja, så var det altså ingen etterkommere etter den broren (Endre) heller.Sösteren Brita som ble gift i Bergen, mistet også et barn og döde ung. Så får jeg begynne med neste person.Til noen av dem har jeg jo funnet en god del etterkommere på Bömlo. Men dette var to av de tre som reiste bort.Söster til Endre, Anna Andersdtr var tjenestepike hos dem i Haugesund og siden er hun 'forsvunnet' og. Kanskje hun og kom tilbake til Bömlo, jeg får sjekke det.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Anna er ikke registrert død i Haugesund. Når det gjaldt å finne de to som var døde, så var det Lars i innlegg 13 og 14 som fant dem. Jeg har også noen etterkommere av Anders og Ingeborg og også etterkommere etter andre kona.Hvis du trenger disse opplysningene, kan jeg sende dem til deg. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Uffda! jeg var nok ikke riktig våken! Tusen takk til Lars som fant dem-:)Jeg har jo de det står om i bygdebökene, men jeg vet som sagt ikke hva som skjedde med Anna Andersdtr som var i Hgsd i 1865, heller ikke broren Ola (f. 1836) som og skal ha dradd til Hgsd. Har du noe om Ola kanskje?Lars, Erik, Brita d.e. og Brita d. y. har jeg oversikt over.Anders (d. 1843), Helga Martine (d. 1868) og Anna Karine döde vel alle unge. Her er Anders i ft 1865 og da er det kun Helga som er der av Ingeborgs barn. LenkeAnders andre ekteskap er jeg ikke interessert i for de er ikke i slekta mi - eller så langt ute at det ikke er noen hensikt for meg å sette dem opp annet enn som halvsösken til min oldefars sösterbarn.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dette er vel Gunhild Olsdtr i 1865: LenkeFinner ingen Gunhild Olsdtr f. i Avaldsnes verken i 1843/44/45 - det er mulig at faren het Olsen for jeg fant en Gundela med far Knut Olsen i 1844.Får se om jeg finner dem gift i Hgsd. Men de kirkebökene er nok ikke skannet enda og finner heller ikke noe ekteskap for Ola på FS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Et skudd i blide er dette paret på Avaldsnes: LenkeEttersom de har kalt opp Olas mor ved förste datter, tenkte jeg at de kanhende hadde kalt opp hennes mor da de fikk barn nr 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Foreldre til Gunhild (Gunla) er Ole Andreas Olson f.1808, d.1866 på Stegaberg i Avaldsnes (nåværende Tysvær) og Gro Olsdtr. f.1818 Øverland i Sauda, død 1875. Gunla og Ole Anderson Rubbestad ble gift 1867 og var bosatt i Haugesund. Avaldsnes II, side 187 andre oppsitjarar nr. 1 Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.