Gå til innhold
Arkivverket

[#53407] Svenske aner


Gjest May Britt Sørensen
 Del

Recommended Posts

Gjest May Britt Sørensen

Hei!! Noen som kan hjelpe til med å spore svenske aner? Min tippoldefar Johan Peter Lundberg,f.ca.1833, kom til Vestfold før 1861, han ble far til et uekte pikebarn i Stokke, Vestfold i 1862, mor til barnet het Elen Lovise Ellefsdatter. J.P. Lundberg finnes senere gift i Hedrum, han er født i Vennersborg i Sverige og far skal hete Salomon. Så leter jeg etter anene til Augusta Elisabeth Carlsdatter, født i Håby 17.12.1857 av Carl Henrik Eliasson og Johanna M. Eliasdatter.Augusta giftet seg i Vestfold 18.12.1882. Jeg vet ikke noe mer enn dette on noen av dem.Tusen takk.MvhMay Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Hei May BrittFant en Jan Peter Lundberg, født 25.07.1830. Flyttet 1853 til Moss, smedlærling. LenkePasser bra med han som var 34 år og fra Vänersborg da han giftet seg i Hedrum 1864. Men navnet skulle vært Johan Peter.Iflg. Familysearch er det flere registreringer på Salomon Lundberg og Lena Caisa Ekmans sønn: Johannes Petter 5. juli 1830 i Frandefors, Varmland og Johannes Pehr f. samme dato men i Upperud, Skallerud, Alvsborg,.Samme ektepar fikk også sønnen Johan Petter 15. jan. 1822 i Frandefors, trolig er han død som liten.Kan det virkelig dreie seg om to forskjellige ektepar m/sønn eller har familien vært på flyttefot og blitt registrert to ganger?Lurer også på om det kan være dåpsdatoen som er oppgitt på attesten Jan Peter Lundberg hadde med til Moss.Kanskje Sverige-ekspertene er snille og hjelper oss.Mvh. Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Hej May BrittI födelseboken för Håby C:4 sida 154 så hittar jag: Augusta Elisabeth född 1857.12.17 på Myren under Dale, döpt 1857.12.26. Far är Torpare Carl Henrik Eliasson och mor är Johanna Maria Eliasdotter. Faddrar är Hemmansägare Olaus Hansson, Hustru Sara Hansdotter i Dale, dräng Johan Herman Eliasson, kan inte riktigt läsa var han kom ifrån, och Piga Anna Stina Lansdotter från Gläborg, osäker på hennes efternamn.Jag kollar i Husförhörslängden i Håby, AI:9 sida 14 och ser på Myren under Dale: Carl Henrik Eliasson född 1830.08.24 i Bro Socken Johanna Maria Eliasdotter född 1833.12.06 i Håby Barn: Oscar Eliser född 1854.08.15 i Foss Socken, väldigt osäker på andra namnet, Johan Minor född 1856.02.10 i Håby Augusta Eliabeth född 1857.12.17 i HåbyFamiljen flyttar 1858 från Myren under Dale i Håby och till Alskogen under Öxna i Foss Socken. Familjen hittar jag då i Husförhörslängd för Foss AI:10 sida 276. Då finns det ännu ett barn Albin Julius född 1859.12.24.I nästa husförhör hittar jag dom inte riktigt men däremot i Husförhörslängd AI:12 sida 367, då finns det ännu fler barn. Axel Severin född 1862.05.03 i Foss Socken Amalia Josefina född 1864.06.07 i Foss Socken Anton Emanuel född 1866.03.25 i Foss SockenHela familjen flyttar från Foss Socken och tillbaka till Håby Socken och till Hogen 1867.10.09.Så jag hittar dom i Husförhör för Håby Socken AI:10 sida 8 och då finns det ännu ett barn. Otto Patrik född 1868.05.26 i Håby Socken.I nästa Husförhör för åren 1868-1875 AI:11 sida 12 så sprider man ut sig åt många olika håll. Jag följer inte alla just nu utan koncentrerar mig på de som förs över till Obefintlighetsboken och där hittar jag på, Håby AIII:1 sida 5. Carl Henrik Eliasson, Johanna Maria Eliasson och barnen Augusta Elisabeth och Olle Patrik. Jag ser att det på Augusta Elisabeth står noterat Tönsberg, Norge 27 juni 1873 och med flyttbetyg nr 16. Jag kikar i Utflyttningslängden och ser att det stämmer.När det gäller de andra tre så står det att de flyttar till någonstans som jag inte kan läsa 1880.08.02. Står i alla fall Norge i Obefintlighetsboken. Men varken i den boken eller i utflyttningslängden kan jag läsa vad det står.... Kan ev stå Arndal, men det är tveksamt...Hälsningar Susann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Britt Sørensen

Hei Suasann!! Dette var kjempebra, du har gjort en flott jobb, TUSEN TAKK!! Augusta er min farfars mor, så dette var gøy!! Skulle du komme over noe mer er jeg fremdeles interessert, jeg tenker på Carl og Johannas aner igjen. Men supert.Ha en fin dag og igjen, tusen takk.MvhMay Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

May BrittJag har tittat i födelseboken för Bro Socken, C:4 sida 123 och ser där att: Carl Hendrik född 1830.08.24 på Klofwan under Lingatan, döpt 1830.08.27. Faddrar var Nils Eliasson, Elias Hansson, Cajsa Andersdotter och Christina Andersdotter. Far var Elias Christensson och mor var Sara Helgesdotter.I Husförhörslängden Bro AI:7 sida 26 ser jag att Elias Christensson är född 1799.12.07, Sara Helgesdotter född 1796.07.09. Barn: Anna Cajsa född 1828.10.12, Carl Hendrik född 1830.08.24, Augusta född 1833.03.22.HälsningarSusann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

May BrittI Födelseboken för Håby Socken, C:3 sida 249 hittar jag: Johana Maria född 1833.12.06 på Hälla under Wäntorp, döpt 1833.12.11. Faddrar: Olaus Leijon under Wäntorp, Andreas Olausson under Röd, Maria Svendsdotter under Gläborg och Cajsa Olsdotter i Wänstorp. Far var Elias Johansson och mor var Annica Hansdotter.I Husförhörslängden för Håby AI:5 sida 9 ser jag familjen så här: Elias Johansson född 1805 i Lyse Socken (står inget mer datum, Annica Hansdotter född 1798.04.04 i Skredsvik Socken. Barn: Juliana Elisabeth född 1826.09.01 i Foss Socken, Augusta Carolina född 1831.01.28 och Johanna Maria född 1833.12.06.Jag ser vidare att familjen flyttar från Wänstorp 1838 och jag finner ännu ett barn Johan Herman född 1836.08.28. Familjen flyttar till väldigt många olika platser. Men familj flyttar i alla fall 1839 till Hogen.Hälsningar Susann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Hei May BrittSjekket Johan Peter Lundbergs innflytting til Moss i kirkeboken. Der er navnet Johan Peter, Lenke ikke Jan Peter som det står I Innflytta svenskar til Østfold 1812-1920Hvis det ikke er flere med samme navn som flytter til Norge, tror jeg dette må være den rette.Mvh. Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

May BrittDet finns ännu en dotter till Elias och Annica, Laurina Justina född 1844.05.11.Jag ser vidare att Elias dör 1845.11.19 och blir begravd 1845.11.30, även dotter Augusta Carolina avlider 1849.12.28 och begravd 1880.01.06 dödorsak är Bröstsjukdom.Och när det gäller Johan Hermans födelsedatum är det lite osäkert, jag har enbart kollat husförhörslängderna och det står lite olika datum på han......Laurina Justina får en dotter Hilma Elfrida född 1864.02.15.HälsningarSusann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

May Britt,Bara jag igen.....Jag har nu hittat att Annica Hansdotter avlider 1868.12.17 och blir begravd 1868.12.26 orsak bröstsjukdom.Födelsedatum på sonen Johan Herman är 1840.10.04 och han är döpt 1840.10.11.Denna Johan Herman gifter sig med Helena Larsson född 1846.03.31 i Svarteborg och de har barnen, enligt Husförhör Håby AI:11 Sida 4, Amalia Josefina född 1867.09.20, Carl Viktor född 1869.07.10, Axel Leander född 1871.07.13, Hilma Mathilda född 1873.12.24. alla barnen är födda i Håby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

May BrittJohan Herman Eliasson var soldat, för han har efternamnet Eliasson Asp ser jag. Han och familjen bodde på Torpet Strandbacken No 29 Stångenäs Kompani. Han tillhörde Bohusläns Regemente, Stångenäs Kompani, Håby Socken och Hogen Rote. Jag sökte och fann på Centrala Soldatregistret. http://soldat.dis.se/Jag ser att han och familjen hamnar i Obefintlighetsboken och där står det att hela familjen flyttar till Sandefjord i Norge 1879.04.19 med flyttbetyg nr 7. Jag har dock inte tittat i Utflyttningslängden för att se om det stämmer.Jag har även under resans gång hittat en dotter till Johan Herman och det är en Adela född 1876.06.28 i Tossene SockenSå nu har du ytterligare personer att kolla i Norge, bra va? :)Hälsningar Susann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Britt Sørensen

Supert både til Solveig og Susann. Har du kikket noe på han Lundberg karen,Susann. Hvis du får tid og lyst er det veldig spennende med han også.Veldig fornøyd :))May Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Tyvärr May Britt så har jag inte tittat på Lundberg överhuvudtaget, när jag såg att det var en dam som var född i Håby så började jag där eftersom det är ett av mina områden. Hälsningar Susann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.