Gå til innhold
Arkivverket

[#53409] Ivar Anneus Johannessen f. 1856 på Movaldet i Stiklestad i Verdal


Gjest Janne Högdin
 Del

Recommended Posts

Gjest Janne Högdin

Ivar Anneus Johannessen, som var f. 01.12.1856 på Movaldet i Stiklestad i Verdal, tog attest till Sverige 28.11.1874.Han fanns som bonddräng i landsbyn Bäcken i Offerdal sogn i Jämtland i 1879 då han gifte sig med Lisbeth Olofsdotter, som var f. 23.11.1856 i Enarsvedjan i Offerdal.De fick barnen Johan f. 1881, Ingeborg 1884, Anna 1886 och Brita Elisabeth f. 1890. Barnen var troligen alla födda i landsbyn Bäcken i Offerdal.Det sista spåret jag har efter familjen är 1890 då Ivar var arbetare i landsbyn Bäcken. Vid folkräkningen i 1900 finner jag ingen av familjen i Sverige.Tyvärr har jag inte tillgång till kyrkböckerna för Offerdal efter 1889, jag kan inte leta vidare där. Jag har en gammal anteckning om att familjen ska ha rest till Norge i 1894, var jag fått det ifrån har jag glömt (och inte heller noterat, vilket kallas för slarv!)Finns familjen i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei Janne!Elisabeth Ekeberg f.23.11.1856, d. 01.04.1949, og gravlagt på Stiklestad 08.04.1949.Det må vel være Lisbet Olofsdotter fra Offerdal?Mvh Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Og Iver Anneus Ekeberg f. 1856 på Lyngsvald, d. 22.11.1924 med bosted Ørmelen. (Verdal (Stiklestad) i Verdal 1908-1927, side 308, nr. 15)Mvh Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Högdin

Berit och Randi!En ros till er båda!Det blev för svårt för mig när jag letade i Norge eftersom Ivar Anneus vid återkomsten använde sitt andra förnamn och dessutom bytte efternamn till Ekeberg! Ekeberg är också en landsby i Offerdal, men jag tror inte att familjen någonsin var där.Randi! Nu har jag den senaste CD-skivan Sveriges dödbok! Hör av dig om du har några frågor!Hade! Janne H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Hei igjen alle tre! Etter 1 mnd. 'permisjon' på Gran Canaria er det trivelig å sysle med 'forna dar' igjen. Anneus Ekeberg døde 22.11.1925, ikke 1924. Han er da nevnt som kjører med egen hest, og var en av de aller siste som dreiv 'Jamt-skyssen'- frakta varer over til Jämtland for jämter som hadde handla mere enn de sjøl kunne frakte med seg heim etter martnasferder mm. Se foto av Elisabet i Verdalingen 25.03.2000 Litt om barna: Johan f. 03.03.1881, utv. Amerika 08.04.1903 Ingeborg ble g. i Verdal m. Elling Haldorsen Fikseaunet, etterslekt, se Leksdal s. 536. Anne f. 07.11.1886 utv. Amerika 16.06.1902 Brita Elisabet g1m. Rolf Johnsen Marken, 9 barn, g2m. skomaker Nils Nilsson, 1 barn. Kristine d. 14.05.1906 Olga f. 07.03.1899, d. 22.03.1917 på Ørmelen av lungebet. mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Högdin

Trond! Hej och tack och välkommen hem efter din utlandskommendering!Nu har jag fått ordning på mycket av Lisbet Olofsdotters eftersläkt i Verdal!Hälsningar/Janne H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.