Gå til innhold
Arkivverket

[#53411] Siri Knudsdatter født 24,6,1763m hvem var hun?


Gjest Tormod Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Leter etter en Siri Knudsdatter som bodde ved Sokna på Ringerike 1777. Hun ble konfirmert da og bodde på Slette. Jeg finner henne ikke født på Ringerike. Hu giftet seg i 1787 i det samme området, fikk 4 barn og døde 1800. Hun kan godt være en Siri som er født i Krødsherad 1758 ,jobber med den saken. Hun kan også godt være : Siri Knudsdatter født 24.6.1783 i Ål i Hallingdal. Faren var Knud Aslesen. Siri fikk bl.a. en datter som fikk 2 barn med 2 menn fra Ål. Noen som har noen tips??Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Sigri Knudsdt. dpt. 24/7 1763 Ål. Faren het Knud Aslessen Fossgård(Hol) Jeg lurer på om det er hun som blir gift ca. 1784 med Guttorm Larsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei Berit.Takk for innspillet. Jeg 'fant' denne Siri i kveld. Jeg stikker innom Biblioteket i Drammen for å sjekke dette på mandag.jeg har jobbet med denne Siri i flere år. Har vel egentlig nesten gitt opp, men da har man som kjent tapt. Slette er et sted ved Sokna på Ringerike. Et sted for folk fra Krødsherad, Sigdøler, og Hallinger. Siri giftet seg med en halling som kom i området takket være sin far, som reiste fra Flå til Ringerike. Men Siri kommer ikke fra hverken Flå, Nesbyen eller Gol i Hallingdal. Det vet jeg.Kirkebøkene fra Krødsherad er borte fra 1742 - 1776 og det var ikke mange som hadde noe etter seg , - skifter. Takk for infoen , Berit! Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei igjen. Jeg har ikke annen mulighet enn å lete på FS og evt. sjekke mot skanna kirkebøker når de finnes.Jeg ser at Siri var 20 år da hun ble konf. i 1777. Altså født rundt 1757. På FS har jeg funnet en Siri/Sigri fca. 1758 Xherad, foreldre Knut Olsen og Kjersti Gunnarsdt. Og så er det også en f.1763 i Xh., men hun ble gift 15/4 1791 med Halvor Ingebrigtsen. Nå må jo disse opplysningen tas med en klype salt, men de er greie å få ideer fra.Det var også en Siri f. 1755 i Wiger, men hun ble gift med en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Videre ser jeg at Knut Olsen og Kjersti Gunnarsdt. fikk barna: Anders 1752, Ola 1755, Sigrid 1758, Barbru 1760, Barbru 1762 død 1809, gift 1785 Xh.med Anders Olsen, Mari 1764.Niels S og Sigri K fikk jo barna: Barbro 1789, Syvert 1792, Knut 1793, Barbroe 1796.Det er visst noe speielt med disse Barbroene.Lurte på om noen av disse navnene kanskje dukket opp ved div. dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei Berit.Det er ganske spennende og delvis frustrerende å prøve å finne de riktige 'bitene'. Siri som giftet seg med Halvor Engebretsen er også en av mine. Hun og Halvor døde begge i 1813. De bodde på en plass kalt Wengard i Krødsherad. Dette oppdaget jeg i går. Jeg hadde lagt dem bort. Når det gjelder den Siri som jeg ikke finner, kan også hun komme fra Krødsherad, men som ikke er registrert født , da kirkebøkene er borte.En annen av mine som jeg aldri kommer til å finne er Helga Evensdatter. Hun er født ca. 1759 i Krødsherad, står det ved hennes giftemål i Sokna området på slutten av 1700 tallet. Jeg finner dog at hun hadde 2 uægte barn født i Krødsherad, men finner ikke ut av hvem hennes foreldre var, selv om jeg har skattelistene fra 1762.Takk for fine innspill.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg synes tross alt det vanskligste er at det ikke står noen gårdsnavn. Men nå fant jeg noen på FS ved å søke etter vielsen til Knut Olsen og Kjersti (Kirsten) Gunnarsdt. ca. 1752 +-2. Da kom Kjerstis familie opp, og hennes mor het Barbara.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

I ytre enden av Krøderen (Krøderfjorden) ligger stedet krøderen. Det var vel tidligere et sentrum i bygda. Her ligger endestasjonen til krøderbanen. Det er endel av Krødsherad.Mvh. Olav Åge Strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Babro er et navn som ofte ble brukt i Krødsherad som i Hallingdal. Moren til mannen Nils Syversen het.Nå fikk jo Nils og Siri 2 døtre, dessverre ser det slik ut at den ene døde vedlig ung, sp deres andre datter fikk det samme navnet. Jeg leter alltid etter faddere og det er flere Knudsdøtre som er faddere til Siri Knudsdatteræ's barn, men jeg har ikke funnet noe bevis om familieforhold enda.Det er riktig som Olav Åge Strøm skriver at Krøderen menes med tettstedet ved Krøderen Stasjon , Den relativs store innsjøen heter også Krøderen. Krødsherad er herredet,- kommunen's navn.Når det gjalst den andre Sir som giftet seg med Halvor Engebretsen fikk de kun en datter Anne. Hun var oppkalt etter moren til Halvor.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Det kan se ut til at den Berit nevner kan ha noe med disse å gjøreKrødsherad.Kjersti Gundersdatter Grimelibråtan (Bjøreeie) var datter til Gunder Andersen Bjørkerud f. ca 1680 g.m. Barbro Andersdatter var i Grimelibråtan. De hadde 7 barn. Kjersti døpt 3die og 4de juledag 1725. Søstera Mari har jeg reg. døpt 1722, Bygdeboka 1723. Usikker på hva som er rett. Ved Maris dåp er Gunder kalt Bierkerud Ved Kirstis dåp er han kalt Nord Bjøre. Kirsti og Mari tjente hos andre i 1744. Da var det skifte etter Gunder. Barbro var død før.Var denne Kirsti g.m. Knut Olsen. Hvem var han? Hvis vielsen var i Krødsherad finnes den ikke. Finner dere dødsfallet til Knut finner dere kanskje alderen hvis han ikke levde i 1801.Se Krødsherad Gard og slekt under Bjørkerud og Bjøre.M.v.h. Olav Åge Strøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Knut dør i 1773. Det er skifte etter han da. Det har jeg her hjemme. Der står det bl.a. at barna bor hjemme, bl.a. Siri 15 år.Knut og Kjersti bor i 1762 også under Bjøre, sikkert Grimeliplassen. På naboplassen bor Iwar Gunnarsen sammen med sin kone nr. 1 , Anne.Det står viderer i Krødsheradboka at Kjersti bor på Runn i 1782 da hun selger Grimeliplassen til eldste sønn Anders for 80 riksdaler.Skal sjekke opp hva som står i panteboka til uken. Da bør det stå noe om hvor Siri bor i 1782??Knut Olsen kan være en uægte sønn til Ole Olsen , Dynge.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.