Gå til innhold
Arkivverket

[#53412] Et litt rart spørsmål om den norrøne gudeverdenen


Gjest Mari Schumann Nicolaisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Mari Schumann Nicolaisen

Hei!Jeg veit dette er et slektsforum, men siden det er så mange her inne som har peiling på norsk historie; tenke jeg at jeg alikevel ville prøve meg med et litt merkelig spørsmål. Det er som følger:Vil et bilde av Midgardsormen som slynger seg rundt Tors hammer kunne tolkes som et norrønt ying/yang-symbol? Dersom jeg husker rett døde både Tor og Midgardsormen i en veldig kamp under Ragnarok, men det begynner å bli lenge siden jeg leste historiene, så rett meg om det er galt. Jeg lurer også på hva Midgardsormen og Tors hammer ellers assosieres med.Mvh. Mari S. Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Einar Ulvund Johnsen

Yin(mørk) og Yang(lys) defineres som en enhet av motsetninger. F eks himmel og helvete eller ja og nei.Yin og Yang er altså to motsetninger som alltid vil være der.Når det gjelder Midgardsormen(bror av fenrisulven) sier norrøn mytologi at Midgardsormen og Tor ble drept under Ragnarokk. Mao, ikke lenger motsetninger grunnet deres bortgang. Derfor vil ditt spm om hvorvidt et bilde av Midgardsormen som slynger seg rundt Tors hammer(Mjølner) kunne tolkes som et norrønt 'yin og yang symbol', etter min mening ikke medføre riktighet.Når det gjelder hva Midgardsormen og Mjølner assosieres med avhenger det av hvem du spør. Litt banalt besvart vil jeg si at jeg assosierer det med norrøn mytologi og Skandinavias arv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Schumann Nicolaisen

Takk for svar.Jeg forstår hva du mener; i og med at de faktisk døde var de ikke lenger motsetninger. Men vil det være riktig å karakterisere dem som motsetninger den tiden de levde; representanter for 'godt' og 'ondt' for å si det litt barnslig? Og fins det andre vesner i norrøn mytologi som kan sees på som direkte motsetninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

... ja det var vel eit 'litt rart' spørsmål ;-) Trur ikkje det er slekta mi, iallfall.Ja, det stemmer at Tor og Midgardsormen drap kvarandre under Ragnarok, ifl Snorre-Edda og Våluspå.Alt kan tolkast slik ein vil. Spørsmålet er om ei tolking har ei god grunngjeving, og det er vel her du får ein del problem.Den første utfordringa du møter (generelt om norrøn mytologi) er at kjeldene er stort sett er ein del yngre enn gudedyrkinga; at kjeldene ikkje er eintydige; og at mytologien heller ikkje var eintydig før kristninga. Legg merke til at hovudguden, Odin, var gud både for skaldar (som tok vare på og dyrka forteljingane) og for krigarar/hovdingar (som lønte skaldane...). Spurde du ein vanleg bonde, ville du truleg få ein annan mytologi. Ved hovet i Uppsala, ifl. Adam av Bremen (1070) som aldri hadde vore der sjølv, stod biletet av Tor i midten fordi han var den mektigaste; bileta av Odin og Frøy stod ved sidan av.Den neste utfordringa for ei yin-yang-tolking er at motsetningane i norrøn mytologi ikkje berre er tosidige. Både Tor, Odin og Loke har mange grader i variasjon mellom eigenskapar som ikkje er motsetnader (t.d. vondskap, dumskap og egoisme) - og det var vel noko å gjere med kven som har gjeve framstillinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Schumann Nicolaisen

Ja, jeg ser nå at en yin-yang-tolkning blir for enkel. Både Midgardsormen og Tor har flere sider ved seg, og kan ikke settes i et svart/hvit motsetningsforhold. Selv om de representerer to forskjellige 'sider' under Ragnarok, vil det ikke være riktig å automatisk gjøre dem til direkte motsetninger; til det er mytologien som du presiserer altfor lite entydig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.