Gå til innhold
Arkivverket

[#53414] Johan Fredrik Hoffs dåp i Domkirken Trondheim, tyding og foreldre


Gjest Gunnar Andre Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Andre Myhre

Noen som kan jelpe meg med tyding av dåp og føde dato nr.24 her? Lenke Ser at det henviser til nr.23. 'Johannes søndag 24' ? Far; Ingebrigt Jonassen Hoff, søman/smed Mor; Bereth Marie Jonsdtr. Skiølberg.(se faddere) Noen som kjenner far og Mors opphav??. Har prøvd i 1801 tellingen men uten resultat.Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei!Kan det være dette paret?Domkirken i Trondheim 1802-1830, Ministerialbok, under lysninger 1804, side 34:...... ungkarl og skomagersvend Ingebrigt Hof ..... og pigen Beret Maria Jonsdatter ... Copuleret 23(?) Nov. Under lysningsteksten står bl. a. navnet Jørgen SchiølbergDet er noe utydelig skrevet, så det er best å sjekke om jeg har lest riktig.Mvh. Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det står vel: do dato døbt drengebarn = samme dato som den over som var fastelavenssøndag 24. feb. og barnet er født 7. februar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Randi og Berit. Takker for tydingen, og den er vel som jeg trodde og greit med fastelavenssøndagen 24.feb. Har ikke den kirkelige kalenderen.Da står det igjen; Hvor i H..... er foreldrene i 1801. De er jo ikke gift før 1804, men en plass burde di befinne seg?. Får prøve et nytt innlegg.Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

En datter, Martha Kirstine, i 1807, skarpretter Petersen går igjen som fadder ser jeg LenkeHar funnet enda en datter Ingeborg Anna Berntine f.25/4 døpt 1/6 1823 Bakklandet på FS VRI, men de skanna kirkebøkene har ikke kommet enda slik at jeg kan få sjekket faddere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Berit. Forloverne er nok riktig. Ingebrigt på Hoem har jeg vurdert men etter å ha lest Strindaboka, ser det ikke ut som at dette kan være riktig, men han står fortsatt i beredskap hos meg.Skal høre med Byåsen Historielag. Ingeborg Anna finnes under Strinda/Bakke 1818-1850, side 3, nr.26. Hun døde 14.07.1826 på Bakklandet. Det ser ut som at familien har vært bosatt i Byen inntill ca.1823 ref. dåp Ingeborg mens de andre barna er døpt i Dom-sognet. Det iriterende er at i ingen kirkebok finnes nevnt foreldre til disse 2, eller fødselsår slik at man kunne ha et spor å gå etter.Ikke hos barna, ved giftemål, ved trolovning eller noe. PS. Dette er mine 3xtipp. Bereth døde forøvrig i 1841 på Bakklandet, benevnt kone.Gunnar Andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhret

Hei igjen Berit.Hr. Petersen må vel iallefall være rett, og det skal ikke forundre meg om Berit er den rette også. Har iallefall noe å gå ut ifra.Gunnar Andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Anna Nilsen

Prøver igjen siden mitt forrige forsøk tydeligvis bare ble borte.Har funnet et barn til med foreldre Ingebrigt Johansen Hoff og Berethe Jonsd. Ane Birgithe ble født 13.10.1809 og døpt 3.12.1809. (Trh. domkirken mini 601A07 s. 190, nr 113). Blant fadderne var Bereth Martha Schiølberg.Leter selv etter disse og tror ikke Berit (Maria/Martha) Jonsdatter har etternavnet Schiølberg.Den Bereth Martha som er fadder i 1809 kan enten være Jørgen Schiølbergs kone eller evt Fredrik Schiølbergs datter. Begge er nevnt i ft 1801. Jørgen var jo en av forloverne - så holder en knapp på at det var hans kone som var fadder.Ellers har jeg intet å bidra med dessverre.Mvh Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Bereth Martha Schiølberg er nok Jørgen Fredriksen Schiølbergs kone. Hun har i Ft 1801 navnet Holm. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f11601&gardpostnr=616&personpostnr=4764&merk=4764#ovre>LenkeJørgen Fredriksen var smed/urmaker og opptrer sammen med familien som en merkelig fellesnevner i flere debatter. Hans opprinnelse er sansynligvis på Svorkmo i Orkdal.Jeg jobber også med Skjølberg (tema 58614), men er trolig ikke denna slekta. Men et annet tema (58587) er mer interessant her. Se også følgende temaer på Dis Norge,Trondheim Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.