Gå til innhold
Arkivverket

[#53416] vielse Niels Ericsen og Ales Tollevsdatter ringsaker i 1787 - tolkning


Gjest arild andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest arild andersen

jeg trenger hjelp til å tyde gårdsnavnene på denne linken side 229 nr 5Lenkejeg klarer ikke å tolke hviket gårdsnavn det står for Niels Ericsen. Ales Tollevsdatter ser det ut til å være OttersrudKan noen hjlpemeg?mvh arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Berit Knudsen har som vanlig lest riktig. Dette dreier seg om Nils Eriksen Houm muligens f på Kvissellien eller Rør i Veldre. Han ble gift med Ales Tollefsdatter fra Ottersrud. Nils si slekt kom til Rør fra Furnes. Marte si slekt kom fra Skarlykkja. Slekta på Skarlykkja kom også opprinnelig fra Furnes og de stammer fra fra Ingri på Mælum og Frøberg. Skal jeg nevne en etterkommer etter Nils og Ales, så må det bli grafikeren Johan Nordhagen, men ekteparet har stor etterslekt i Veldre. Gården Skarlykkja har senere ved en kulturskandale fått navnet Solstad. Hvilket Rør det siktes til er jeg noe usikker på. Om det er velt Rør, som nå heter Skarløkken eller om det er Rør vet jeg ikke, men jeg tror det er velt Rør. Når det gjelder navnet Ales, så sier Veldre bygdebok at alle som skriver navnet sitt Ales er brattætling, men et så bevisst forhold til skriveformer hadde man selvsagt ikke på den tiden, men denne Ales har Bratt-forfedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Du finner søstera Kjersti Tollefsdatter g m Kristen Olsen Blåkolden på side 229. Noen av deres etterkommere heter i dag Kvissellien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

hei Berit og Thor... tusen takk for deres svar ettersom dette er en ny gren jeg ikke vet så mye om fra førDet skal virkelig bli moro fremover else mer om disse folkene .Foresten, Du nevner Bratt-forfedre, Thor. Er det fra gården /plassen Bratten?Har dere tips om vhor jeg kan finnemer om dette Jeg skal selvføleglig se om jeg finner noen temaer her på brukerforum.Nils ericen og Ales tollevsdatter er mine 4xtipp-oldeforeldre på morsside.arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

hei igjen Thor... du nevner en erik olsen og ei dame ved navn marte i dine innlegg?Er dette foreldrene til Nils eriksen?mvh arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.