Gå til innhold
Arkivverket

[#53419] Thomas Tollaksen Rødland (f.omkr.1705) - Kvinesdal


Gjest Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Piro

Thomas Tollaksen Rødland (f. omkr. 1705) var gårdbruker på Rødland i Kvinesdal. I Kvinesdal bygdebøker står det at han var gift med Christi Charlsdatter Rødland. De giftet seg i Kvinesdal i 1736. Jeg finner imidlertid ikke hennes far Charl(Karl?) på noen av brukene under Rødberg. Kan hende kom hun fra en helt annen gård? Noen som sitter på opplysninger om denne problemstillingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H, Trelsgård

Hun var datter av Anne Toresdatter fra ytre Sandsmark i Bakke sogn, Flekkefjord og Karl Andersen Konstali samme sted. Moren Anne Toresdatter ble som enke gift med Ole Torkelsen Gjemlestad/Rødland og bosatte seg følgelig på Rødland i Kvinesdal. Se bygdebok for Kvinesdal, bind 1, side 422.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Til Jan. Fantastisk! Du skal ha tusen takk for disse opplysningene! Ole Torkildsen Gjemlestad er også en person jeg har konsentrert meg om. Faktisk la jeg inn på debattforumsiden tidligere idag (under 53406 Jens Christensen Handeland) spørsmål om noen visste hvem som var foreldrene til den andre konen hans Anne Torkilsdatter Sandsmark. Men som du ser bruker jeg navnet Torkildsdatter (ifølge Kvinesdal bygdebøker)og ikke Toresdatter. Er det brukt feil navn i bygdebøkene for Kvinesdal? Hvis Toresdatter er korrekt går jeg ut ifra at jeg finner farsslekten hennes ved å anvende bygdebøkene for Bakke. Igjen takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Ifølge bygdeboken for Bakke het hun Anne Toresdatter og foreldrene var Guri Sigbjørnsdatter og Tore Toresen øvre Sandsmark (ikke ytre Sandsmark som jeg skrev i innlegg 2).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Da jeg tok for meg bygdeboka for Bakke ble jeg fort klar over at det var øvre Sandsmark og ikke Ytre Sandsmark som var gården. Jeg fant opplysningene jeg lette etter, så atter en gang takk til deg Jan Trelsgård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.