Gå til innhold
Arkivverket

[#53420] Salve Salvesen Åmodt (ca.1668+1748) - Kvinesdal


Gjest Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Piro

Salve Salvesen Åmodt (ca.1668+1748) - gårdbruker på Åmodt i Kvinesdal - var ifølge Kvinesdal bygdebøker gift med Abel Jakobsdatter Hunsbedt. Hunsbedt er gård i Kvinesdal, men jeg finner ikke damen der! Noen som vet hvem hennes foreldre var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Jeg glemte å si at jeg på Hunsbedt finner en Jakob Isaksen Hunsbedt (+1691). I husstanden hans navngis 5 barn, men ingen av disse het Abel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Artig liten sak. Bortsett fra at jeg gikk sammen med en Hundsbet på artiumsskolen, som ikke har noe med dette å gjøre, har jeg en Salve Bjørnsson Aamot, nevnt 1495: DN VI, nr. 622: Tre Lagrettemænd i Hvinesdal kundgjöre en Overenskomst mellem Svein Nilssön og Gunstein Thorgilssön, hvorefter den sidste skall beholde Halvparten af Ask (i Rennesö), fordi han underholdt Sveins Hustru Ingeborg Thoraldsdatter, der havde fledfört sig til ham, hvorimod Svein skall beholde, hvad Ingeborg fik i Ekeland efter sin Fader.Andre gang jeg finner ham er i 1526: Tre menn kungjør vitneprov om odelen til Øvre SKofteland fra Salve Bjørnsson Aamot om at han ikke viste noen nærmere enn sin frenke Gunilla Øystensdotter på Kvavik fordi hun var kommet av Bjørns farbror Bjørn Jonsson på Kvavik, mens Torgrim Ormsson var kommet av kvinneleddFra Kvinesdal bygdebok del II hentes fra side 462 følgende til info bla. vedrørende øvre Skofteland:'I 1526 bodde en mann ved navn Salve Bjørnsen på Åmodt, og han er den første oppsitter man kjenner på gården. Den 7.oktober dette året fremkom Bjørn Gunbjørnsen Kvavig fra Lyngdal på Liknes kirkegård og spurte Salve om hvordan det egentlig forholdt seg med Salves odelsrett til gården øvre Skofteland i Sør-Audnedal.Salve Bjørnsen svarte da at han først hadde tilbudt jordegodset i øvre Skofteland til sin slektning Torgrim Ormsen, men da denne ikke ville kjøpe, hadde han solgt jorden til en annen slektning som i virkeligheten var nærmere odelsberettiget, nemlig Gunhild Øysteinsdtr., som var datterdatter til Salves farbror Torbjørn Johnsen Kvavig. Denne Gunhild Øysteinsdtr. var gift med ovennevnte Bjørn Gunbjørnsen og i et brev utstedt på Kvavig den 22.september 1530 kunngjøres at disse 2 kjøpte Kinnungsland i Lyngdal som Gunhilds bestefar også i sin tid hadde eid.'Det er også andre forbindelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.