Gå til innhold
Arkivverket

[#53424] Elverum. John Knutsen Strætdammen


Gjest Kjell-Arne Mellum
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell-Arne Mellum

John knutsen Strætdammen. Får barn med Lina Eriksen i 10 Jan 1897. Barn: Emma Johnsdatter Strætdammen. Hun gifter seg 29 Nov 1923 i Elverum kirke m.Sigurd Olsen Mellum Digital Kirkebok Hedmark Elverum/Elverum Klokkerbok 14, 1922-1933, Side 12 nr. 73 Ekteviede 1923 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=4735Noen som kjenner til John eller Lina?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg har og sett gjennom kirkebøkene for både Elverum og Våler uten å finne Emmas dåp. Ved ekteskapet hennes står det at hun er født i Våler i 1897 og at faren er John Strætdammen. Hvordan vet du at hun er født 10. januar og hvordan vet du at mora heter Lina Eriksen. Folketellinga i Våler 1900 har ei Emma som kan passe, men hun er fosterbarn. Jeg har heller ikke funnet henn konfirmert. Vet du noe om hvor hun vokste opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Emma finner jeg som pleiebarn hos Knud Olsen på Nordermoen i Våler i Ft. 1900. Emma er ført som født i Våler, men jeg finner ikke dåp eller konfirmasjon (innen 1916) på henne i Våler. Men fødsel i Våler trenger ikke innebære dåp i Våler. Kan være døpt/konfirmert i Elverum eller Åsnes?Faren ser ut til å være den Jon Knutsen som blir født 05.11.1858 med foreldrene Knut Olsen og Lisabet (Elisabet) Olsdatter på Stræthammeren i Våler. I Ft. 1865 finner jeg familien på Strætdammen i Åsnes. Jon konfirmert 1887 i Våler og det sies da han er er født på Strætdammen.Kan se mer etter Lina hvis du sjekker mer for dåp og konfirmasjon av Emma. Ved søk, kanskje best å søke etter foreldrene. Regner med du ikke har funnet henne i Elverum. Kan være fordi Emma hadde to fornavn, og det andre brukt ved dåp? Derfor sikrere å leite på foreldrenes navn når disse er kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne mellum

Takk for opplysningene.Emma er min bestemor og alle opplysningene er muntlig overlevert. Ekteskapet til Emma var det eneste jeg fant. Har ikke hørt at hun hadde to navn, men er jo mulig.Kjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne mellum

Ja , det er noe som ringer i øret når Våler, Solør kommer frem. tror nesten det stemmer. Også det at hun skal ha vært i fosterhjem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne mellum

Lina har jeg blitt fortalt het Eriksen, Bodde i Elverum når hun dør. men jg aner ikke når. Hun skal ha jobbet som budeie eller noe lignende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

For Emmas dåp: Åsnes-Gjesåsen 1890-1929,nr.6 2803 1897. Konfirmasjon: Åsnes-Gjesåsen 1895-1920, s. 153 nr.27 0810 1911.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

En kandidat for mora, er den Lina Eriksdatter født 1878 i Åsnes som er tjenestejente, budeie på Morud i Våler i Ft.1900.Morud er nabogard til Nordermoen, og Strætdammen ligger også i samme strøket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Dåpen til Emma gir en annen Jon Knutsen enn den jeg antydet. Men ikke så forskjellig, han er bror av den jeg antydet, men født 16.08.1873 av samme foreldre. Foreldrene opplyst å være født 1827 (faren) og 1833, og med vielse 1853.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.