Gå til innhold
Arkivverket

[#53426] 'Mysteriet' Pernille Jensdatter, født ca. 1693 i Lier?


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

I juni 1723 trolover Pernille seg i Lier med Knud Eilertsen. Forlovere: Ole og Hans Brastad. LenkeDe gifter seg i juli og det eneste barnet jeg har funnet, er Eilert, født 1723, men ville tro at de fikk flere. Knut Eilertsen dør på Stokke-eie i februar 1758, og han ble døpt i Bragernes 30. mars 1688, sønn av snekker Eilert Knudsen. (NB: dåpsopplysning i FS er feil! Eilert kommer til Gjellebekk i Lier 1699 og dør i 1704).Men hvem var foreldrene til Pernille? Jeg regner med at det er henne jeg har funnet under begravde i januar 1763: 'Indlæg Solstadeie, enken Pernille Jensdatter, 70 år'. Jeg har sett nøye på både Brastad, Stokke og Solstad, men hittil intet napp. Det første barnebarnet til Pernille er Jens, født 1750, så faren hennes het nok Jens (synes det kunne stå JON i forbindelse med trolovelsen/giftermålet). Har sett gjennom døpte i Lier, men hun kan jo være utenbygdsfra..All hjelp mottas med takk, vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Ja, men det hjalp meg ikke... MEN kan du, eller andre, tyde det som står i forbindelse med konfirmasjonen til Eilert, sønnen, i 1742, nr. 3 på høyre side (står at han er 16 år, men han var nok 18, trur eg, altså hvor han oppholdt seg): LenkeAstrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, ingen dårlig tolkning, det - tror du har rett. Tror dessuten at løsningen på 'mysteriet Pernille' er å finne på Stokke/Brastad (eller Solstad), men hittil har jeg ikke funnet den. Lever dog i håpet,Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei AstridFinner kun to Pernille døpt i kirkeboken 1672-1702.Pernille, døpt 2/1-1681 i Tranby. Far: Lars HougerudPernille, døpt 8/11-1693 i Tranby. Far: Rasmus Berfløt.Mest sannsynlig kommer din Pernille utenbygds fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Tanken har streifet meg, Maya, men i og med at de giftet seg i Lier, skulle del vel tyde på at hun også bodde der i 1723. Dessuten ble mange Lier-barn døpt i Bragernes rundt tiden da hun ble født, ca. 1693 (Frogner kirke brant og ble 'åpnet igjen' i 1694, bl.a.). Men familien kan jo ha flyttet til Lier, jfr. foreldrene til Knut i 1699. Har du funnet ut om Knut og Pernille fikk flere barn enn Eilert??Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Historien om Frogner kirke hadde jeg helt glemt Astrid, beklager.Det eneste som jeg finner i kirkeboken er ei Ingeborg døpt 5/2-1727 i Tranby. Far er Knud Erlevsen, mulig kan tolkes som Eilertsen, eller finnes det ingen, se høyre side: LenkeDa må du nok sjekke i Bragernes vil jeg tro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, navnet Ingeborg 'går igjen' i familien (iallefall i seinere slekter), så det er nok ikke utenkelig at hun er en datter, selv om jeg heller ikke er 100% sikker på etternavnet.Jeg får ta en titt i Bragernes-bøkene, men gruer meg, for det ER slitsomt...Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

NB: klarer noen å tyde navnene på fadderne i lenken, innlegg 8? Mener den siste er Jacob Hallingstad, og da blir det interessant, for han var gift med Eli Jensdatter, jfr. innlegg 2, som var datter av Jens Christoffersen Kjenner. Det er ikke oppført noen Pernille blant barna hans, men hun kan være døpt i Drammen, f.eks. Flott hvis noen kan tyde resten av fadderne - jeg tror det er rett Knut som er far til Ingeborg (Eilertsen skrives på mange måter, inkl. Ellert/Ejlert),vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Farsnavnet på Knud i (8) er 'Eilersen'. Fadderne er: Jørgen Høydas Qvinde, Anne Nielsdatter Heya, Lars Arnesen, Jacob Hallingstad og Haagen Saugvol(e)n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Tusen takk, også mht. bekreftelsen på farsnavnet! Da blir det spennende å se hva jeg finner ut av disse navnene,Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Halvorsen

På familysearch finner du en Pernille Jensdatter, datter av Jens Amundsen og Anne Pedersen. Født ca 1691 Onnemork, Hof Vestfold. Der er blant flere søsken også en søster Eli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei og takk for interessant tips! Har sett etter i FS og såvidt jeg kan skjønne, er Onnemork gården Unnemark i Hof. Eli gifter seg med Anders Jørgensen fra Undesvaal (Undesvold) i Hem, Lardal, og da blir det store spørsmålet: kjenner noen til Jens Amundsen, Anne Pedersen og deres barn???? Kan 'min' Pernille være deres datter???Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om du tar et foreldresøk på Jens Amundsen og Anne Pedersdatter på Fam. s. finner du en rekke barn døpt , også datter Pernille er nevnt her: Lenke Håper noen kan gjøre oppslag i lokale bøker for området for deg.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Barna som kom fram ved foreldresøk på ekteparet Jens Amundsen og Anne Pedersdatter var følgende: Lenke Eli f. ca 1685Johanne f. ca 1686Hans f. ca 1687Lifue f. ca 1689Pernille ca 1691,Mai f. ca 1694Med forbehold om rett avskrift.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Tusen takk, Gunn. Med alle de opplysningene du nå har lagt ut, håper jeg at 'Vestfold-sporet' kan undersøkes. Antar 'noen der ute' sitter på bygdebøker/lokalhistorie for Hof...Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Hof bygdebok, bind I, annen del, side 957:90 Søndre Ønnemark (Vassås sogn):Brukere: Iver Torkelssøn, 1638-ca. 1675, var lagrettemann i 1648 og 56. Iver hadde i 1664 Jens Amundssøn som medbruker.Jens Amundssøn, ca. 1664-97. I 1685 ble han stevnet for en gjeld fra 1665 til kjøpmann Oluf Nielsen i Holmestrand. Jens svarte at han 14 år tidligere hadde levert dobbeltfuruer til Nielsen, og skulle dermed ha gjort opp for seg.F. ca 1642, d. 1697. Gift: 1. Visstnok med en datter av Iver. 2. m. Anne Pedersdatter (søsteren Olaug bodde på Øvre Åkerholt).Åtte barn nevnes (2 og 6):1. Torkel2. Iver3. Hans4. Eli, ektet 1707 Anders Jørgensen, Undesvål i Lardal.5. Johanne6. Live7. Pernille8. MariVed skiftet etter Jens i 1697 ble det intet til de etterlatte. Enken flyttet til sin søster på Åkerholt. Etter 1713 fikk hun opphold hos svigersønnen på Undesvål, som tok kjærlig imot henne og lovet henne en hederlig begravelse.Anne arvet 4 1/2 lpd tunge i Øvre Åkerholt etter sin søster. Ole Nilssen, Søndre Berg, var Annes 'pårørende frende'.Lars Larsen overtok etter Jens på Søndre Ønnemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Tusen takk, Bodil. Der kom opplysningene! Men nå kommer det store spørsmålet: hvor ble av barna (bortsett fra Eli)? Jeg har sett på kirkebøkene, men de blir for vanskelige for meg. Muligheten for at Pernille, hvis hun levde opp, fikk seg arbeid/flyttet til Lier er selvsagt tilstede, men hvordan finne ut det??Tilbake til Buskerud: har gått gjennom Bragernes-bøkene mellom 1690 og -95, men ingen Pernille. Opplysningene om at hun var 70 år da hun døde i 1763, kan være feil, så det er mulig jeg må utvide rammen. MEN jeg har funnet et interessant par, Jens Kolbjørnsen og Ragnhild Larsdatter, som giftet seg i Tranby 1. sept. 1689. Har funnet to barn foreløpig, 1692 og -94, men intet navn oppgitt ved dåpen (sukk). Hvis det er rett mann jeg har funnet under 'døde i Lier', så døde han i februar 1738 på STOKKE-EIE, mens kona døde i oktober 1735.Er fortsatt veldig mottakelig for tips, både mht. Vestfold og Lier,Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.