Gå til innhold
Arkivverket

[#53429] Povel Olsen, Kongsberg, født ca. 1711


Gjest Nils Axel Braathen
 Del

Recommended Posts

Gjest Nils Axel Braathen

Hei igjen!Jeg tar opp separat et problem jeg nevnte under tema 53261: Ved vielsen med Mari Olsdatter i Eiker i 1740 sies det at Povel Olsen kom fra Kongsberg. Han døde i 1793, 82 år gammel -- og ble m.a.o født omkring 1711. Jeg klarer ikke å tyde skriften i kirkebøkene fra Kongsberg på den tiden. Er det noen som har hatt mer hell enn meg -- eller som kjenner mer til Povel's opphav på annet vis?Vennlig hilsenNils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ved søk på FS fant jeg Povel Olsen fca. 1712 Kongsberg gift 23/10 1740 med Maren Olsdt.Av fødte fant jeg Povel f. 12/2 1710 Eker - død 9/3 1793, med foreldrene Ole Paulsen og Ragnhild Larsdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Takk skal du ha, Berit!Men på FS finnes det også en 'Paul Olsen' født omkring 1712 på Kongsberg (uten noen opplysninger om foreldrene), så jeg er litt i tvil. Det er selvsagt mulig at 'min' Povel var født i Eiker, flyttet for en tid til Kongsberg (kanskje for å jobbe i gruven der), og så vendte tilbake til sin hjemkommune.Vennlig hilsenNils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.