Gå til innhold
Arkivverket

[#53432] Karen Olsdatter f. 1812 Trøgstad, Østfold - hvem var hennes foreldre?


Gjest Cathrine Just
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrine Just

Karen Olsdatter var skal være født 1812 i Trøgstad. Hun flyttet til Rødenes i nov.1842, der jeg fant hennes innflyting i Rødenes kirkebok. [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060321010574.jpg>Lenke Hun skulle tjene på gården Orderud, og flyttet via Eidsberg, men var født i Trøgstad,Den 13. nov. 1843 giftet hun seg i Rødenes med Johannes Iversen Hougerud (f. 1817 i Rødenes - far: Iver Johannesen Spernes)Lenke Hennes far oppgis da å være Ole Nilsen Dammen. I ft. 1865 bor ekteparet med sine yngste barn på Slupstad i Rødenes Lenke men er oppgitt å flyttet derfra, trolig til Trøgstad, året etter.Deres datter, Maren Johannesdatter Hougerud f. 1847 - min tippoldemor - er tjenestejente på Langsæter nordre i Trøgstad i ft. 1865. Hun giftet seg med Johan Halvorsen Østby (f. 1835 Eidsberg)i Eidsberg i 1873, og bosatte seg på Østby i Hærland, Eidsberg.Men spørsmålet mitt gjelder altså hennes mor, og hvem som var hennes foreldre. I Trøgstad 27 sep 1812 Lenke blir det døpt en Karen Olsdatter hvor foreldrene er Ole Nilsen .... og Marte ....., og jeg lurer på om dette er 'min' Karen? Under ægteviede i Trøgstad 1809 finner jeg en vielse 5/10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åshild Jensen.

Hei Cathrine. Karen olsdatter født 22/9-1812 døpt 27/9-1812 Trøgstad.Foreldrer er Ole Nielsen og Marte Andersdatter. Maren Johannesdatter født 7/2-1847 Foreldre: Johannes Iversen og Karen Olsdatter.Disse er nok dine. Hilsen Åshild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Just

Takk Åshild!Det jeg lurer på er om foreldrene til Karen Olsdatters nevnt ved dåpen i 1812 er kjente, og hvorvidt de var gift, hvor de bodde, og deres linjer bakover.Det er en del flytting mellom Trøgstad, Eidsberg og Rødenes for Karen Olsdatter, så kanskje også forldrene var mye på flyttetfot mellom disse stedene, og kanskje de ikke var født i Trøgstad, men bodde der da Karen ble født i 1812?Ved den vielsen i 1809, som jeg nevner ovenfor, heter paret Ole Nilsen og Marte Christofersdt, men det kan jo likevel være de samme som ved dåpen i 1812 dersom presten skrev feil farsnavn på henne en av gangene. Det har jo hendt rett som det er det.Mvh Cathrine :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hei Cathrine.

Har tatt en titt til på dette. I vigselen til Johannes Iversen og Karen Olsdr står det at Ole Nielsen,Dammen er faren og at hun er født i Trøgstad.Finner ikke det stedet Dammen, men finner flere barn født i trøgstad. Nils f.1809.Kristine f.1818.Michael f.1821.Foreldrene er da Ole Nielsen og Marte Christensdr.Så det er nok familien hennes.vigselen er 5/10-1809.Du får si ifra om jeg skal se mer på det bakover.Hilsen Åshild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Just

Hei Åshild! Ja, jeg tror faktisk du kan ha rett i det! Jeg har sett nærmere på det, og når de to første barna, Niels 1809 [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061019010302.jpg>Lenke og Karen 1812 Lenke ble født, og da bor fam. på Oure. Med litt velvilje kan det se ut som om moren heter Marthe Christensdt. (ikke Andersdt.)Jeg fant en datter til, Johanne f. 15. sep 1815 Lenke, som døde i 1818. Der står faktisk morens navn som Marthe Andersdatter. Men hvis man her ser på fadderene - Ole, Gunhild og Aase Langsæter - så er det faddere som går igjen i de barna som blir født etterpå! I tillegg bor de på Hagebroe, noe de også gjør ved de senere barnas fødseler. Kistine f. 24 okt 1818 Lenke Fadderne er Berthe, Kistine, Gulbrand, Lars og Jens Langsæter. Michale f. 5 des. 1821 Lenke Faddere: Laras, Gunder, Dorhe, Kistine og Gudbrand Langsæter. Og i 1830 fikk de et dødfødt pikebarn mens de bodde på Hagebroe: LenkeJeg fant faktisk min anemor, Karen Olsdatter f. 1812, sin konfirmasjon i Rødenes 1828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.