Gå til innhold
Arkivverket

[#53434] Navnet Regler?


Gjest Jan Egil Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Egil Larsen

NELLA TØRRISDATTER, f. 1814 på Tørum, Nes. (Fosen) dåp 1 feb 1814. Fikk barn med PEDER THEODORIUS SIVERTSEN WINTHER, f. 18 nov 1812 på Hegvik, Stjørna., (sønn av SIVERT PEDERSEN WINTHER og MAREN CHRISTOPHERSDATTER REGLER). Barn ANDERS PEDERSEN WINTHER f. 30 mai 1839Anders er min Oldefar..Men jeg funderer på hva navn Regler er? Har hørt div forklaringer samt historier, men har ikke helt sammenhengen. Er det noen som er kjent med Regler navnet og eventuelt hvor det kommer fra?Jan Egil Melhus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Egil Larsen

Riktig det Berit. Men ifølge mine opplysninger gifter han seg på nytt 16 okt 1807. Og da med Maren Christopersdtr (Hovde) Regler. Maren er Født 1774..Døpt 2 okt 1774..Hun Døde 4 feb 1822.Jeg vet ikke om dette kan hjelpe meg?Jan Egil Melhus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Egil Larsen

Han giftet seg (2) 16.10.1808, med Maren Kristoffersdatter Hovde, f. 1774 i Ørlandet, Hovde (datter av Kristoffer Jørgensen Hovde og Katrina Rasmusdatter Hovde) døpt 02.10.1774 i Ørland Kirke, d. 04.02.1822.Hvor vet jeg faktisk ikke..Ser jeg har 1807-08 på giftemål.. Mest mulig så giftet de seg i Bjugn..Men sikker er jeg ikke.Takker så mye for Hjelpen Berit..Så beklager jeg at jeg da ikke har mere å bidra med selv.Jan Egil Melhus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vielsen, h.side rett over konfirmantene. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16160&idx_id=16160&uid=ny&idx_side=-197>LenkeJeg ser det står Regter etter navnet hennes, og det kan jo være et gårdsnavn. Kanskje hennes forrige mann døde på Regter? Du bør prøve å finne den vielsen og evt. hans dødsfall.Dette kan vel se ut som Maren i 1801, og kanskje nygift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Jan Egil Jeg har ingen forklaring på navnet )som ennå er i bruk i slekta som mellomnavn), men bygdebokforfatter Inge Rian (Ørlandsboka) skriver slik ved dåpen til'1. Ove Richter, f. 16.1.1850, på Vestre Hovde fra 1895 (Trass i at alle bruker formen Richter, har kirkeboka - og klokkerboka - formen Rikter.)' - skal se om jeg finner flere opplysninger til deg senere.mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Marens dåp, øverst på høyre side: Lenke Hun var Kristoffer Jørgensens og kona Katarina Rasmunsdatters 6. barn av 10 (side 18 i Ørlandsboka, bind II - fra Hovde til Berg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.