Gå til innhold
Arkivverket

[#53437] Hvor er/var 'Laagne' i Andebu, Vestfold?


Gjest Kristian Hunskaar
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

Rundt 1760 har jeg kommet over 'Laagne' som bosted i Andebu, f.eks. her (Lenke), ved dåp nr. 52.Etter fadderbruken å dømme kan det ha vært en husmannsplass i området Taranrød/Struten/Stålerød. Er det noen som kan plassere stedet og eventuelt fortelle meg hva som er en mer moderne skrivemåte av stedsnavnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei KristianDet var en husmannsplass under Stålerød. Logne, som det skrives i bygdeboken, var husmannsplass helt fra 1600-tallet til forbi 1850. Andebu b.b bind 2 side 524.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Mange takk, Laila!Tarald Larsen (ca. 1720-1789) og Anne Susanna Olsdatter (ca. 1734-ca. 1789) fikk to barn på Logne, Karen (1760-) og Anders (1762-1766), før de flyttet videre til Pina under Kverne i Arnadal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Hei KristianHusmannsplassen Logne ligger ca. 1,5 km nord for Stålerødvannet. Ved vannet går det bomvei opp til Langevann/Bustingen og Logne ligger litt vest for denne, Boroa/Struten ligger tvers av Logne, øst for veien. Til Logne hørte ca. 5,5 mål innmark og d.s. med utmark. Murene etter huset står fremdeles og innmarka blir slått.I bygdeboka står det kun at Tarald Logne og h. Anne fikk 1761 og 62 datteren Kari og sønnen Anders. I 1766 er det en ny husmann her.Mvh. Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Takk til deg også, Solveig. Bygdebokas opplysninger om Tarald og Anne passer overens med det jeg har kommet fram til. De var bosatt i Pina under Kverne senest fra januar 1765.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Reidar Oddløkken

Hei Kristian! Beklager at jeg kommer med et spørsmål til deg som er helt på siden av dette temaet, jeg var bare litt nysgjerrig på en ting. Jeg har sett et bilde av Hunskaar-slekta i et ukeblad i dag som har hatt slektstevne i Sandefjord i september, så jeg lurte bare på om det er din slekt? vennlig hilsen Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jepp! Etterkommere av mine oldeforeldre Søren og Nelle Hunskaar var samlet i anledning av at det var 100 år siden Søren og Nelle med sju barn flyttet fra Breim i Nordfjord til Sandeherred (Sandar, nå Sandefjord) i Vestfold. Jeg hadde gleden av å lage bok om slekta i forbindelse med stevnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Da stemte intuisjonen. Du skjønner da også sikkert hvor jeg så bildet? Trivelige sammenkomster disse slekt-stevnene:)mvh reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.