Gå til innhold
Arkivverket

[#53438] FT 1900. Anna Elise Ernstdtr g Johansen, f 11 aug 1860, hvor er hun og familien?


Gjest Eva Helene Erntsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Helene Erntsen

Jeg leter og leter etter Anna (Anne) Elise Ernstdtr Havn, f i Flatanger 11 aug 1860, død samme sted 25 okt 1946.Jeg har alt om hennes forfedre, det jeg trenger å finne ut av er hennes ekteskap med Arvid (?) Johansen fra Bodø (?). De skulle være bosatt i Bodø. De fikk en datter Ester som døde i spanskesyken en uke før hun skulle gifte seg. Disse opplysningene er muntlige overleveringer i familien. Etter at datteren døde flyttet Anna tilbake til fødestedet, hun var vel da enke går jeg ut i fra.Har forsøkt å finne alle tre i FT 1900 (hvor de burde være), men uten å lykkes. Kan noen hjelpe med å finne dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Har vært innom henne, men det stemmer nok ikke. Rart at ikke datteren finnes heller? Mannen kan jo være død før 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Vet du hvor og når hun giftet seg ? Har prøvd å lete på Fosnes,men har ikke funnet noe så langt.(Så at familien hennes bodde der i 1865)Det kan jo og være at de har flyttet enda en gang ,eller at hun hadde arbeid i nord og giftet seg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Nei jeg vet ikke når hun giftet seg. Har lett igjenom kirkebøkene for Fosnes og Sør Flatanger samt Nord Flatanger. Familien hennes har ikke flyttet på seg.Hvor og hvordan hun traff sin mann vet jeg ikke. Hun blir nok en nøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Selvfølgelig en mulighet, familien sier det - begge bygdebøkene det samme. Og hun er gravlagt som Anna Johansen iflg gravminner på DIS, hun ligger på Løvøy kirkegård i Flatanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Det er nok henne du fant der, det er nabogården. Tenkte ikke på å lete i fødekommunen i det jeg gikk ut fra at hun giftet seg før 1900. Gift, over 40 år og fått en datter, litt uvanlig men ikke umulig. Da må en nok lete med nye øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Ser ut til at denne saken må hvile litt til, finner ingenting. Må kanskje vente på neste folketelling.Tusen takk for hjelpen så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Kan dette være et spor etter datteren Ester?LenkeDette er Annas bror Håkons familie. Riktignok hadde de mange barn, men iflg kirkeboka hadde de ingen datter som hette Ester, desuten er hun vel litt gammel til å være deres datter.Kanskje historien om en mann i Bodø var å pynte litt på historien. Har vært ut for noe lignende før, hvor barnefaren var oppgitt som enkemann mens han i virkeligheten hadde kone og barn på en annen kant av landet.Men jeg finner ikke denne Ester døpt i Flatanger, selv om folketellingen sier at hun er født der. Men det hører vel med til historien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Ja,tror nok du har rett.Ser at når Håkon`s datter Magnhild blir døpt i 1897,står en Anna Erntsdatter som fadder,og jeg tror det står p.for pike foran : Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Fant henne !! Vielsen i Bodø 1909 ,men han het ikke Arvid Johansen :(par nr 37) Lenke Det er hennes 1. ekteskap,så hvis den Ester som ble født i 1891 er hennes,er hun nok født utenfor ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Flotte greier. Ikke het han Arvid og ikke Johansen, men Johannessen. Det er nok den Ester som er datteren, hun skulle jo ha dødd under spanskesyken og den var vel ca 1917-19. Så da kan det stemme at hun var i gifteferdig alder. Jeg har i forbindelse med Anna notert meg årstallet 1924, men hvorfor? Kan det ha vært da hun flyttet tilbake til Flatanger? Lurer på hvor Ester ble født? Folketellingen sier Flatanger, men der er hun ikke. Hvis de ble boende i Bodø eller deromkring går det vel å finne dødsfallet til Ester og ev. mannen. For hun var alene da hun kom tilbake. Håper kirkebøkene er oppe i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.