Gå til innhold
Arkivverket

[#53444] Anne Ulriksdatter og Ole Eriksen - Skjeberg rundt 1795


Gjest Bjørg Brynildsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Brynildsen

Anne Ulriksdatter Tangen ble konfirmert 1777 i Skjeberg, 19 år gammel. Hvor hun var født har ikke vært mulig å finne ut. Før ekteskap fikk hun sønnen Søren Sørensen, født:1792 i Lindemark i Rokke, døpt: 12.7.1792 i Skjeberg. Faren var Søren Larsen Aaskasa. Sønnen døde 20.11.1860 Vig i Skjeberg Anne Ulriksdatter giftet seg i Skjeberg den 12.7.1795 med Ole Eriksen. Forlovere var Hans Heija og Arve Rejersen. En Ole Eriksen, møller, døde den 2.8.1795 i Skjeberg, 50 år gammel. I kirkeboken for Skjeberg, side 11 nr 228 var ”fødested /oppholdssted” registrert som Sarp. Trolig er dette ”min” Ole, for han var død før folketellingen i 1801. De fikk datteren Kirstine Olsdatter, født:1795, døpt:18.10.1795 i Skjeberg kirke… Folketellingen i 1801 viser at Anne Ulriksdatter er 41 år og enke 1. gang. Hun bor som inderst på gården Klavestad søndre i Skjeberg. Hun arbeider som dagarbeider og bor sammen med sine to barn, sønnen Søren Sørensen på 8 år og Kirstine Olsdatter på 6 år. Enken Anne Ulriksdatter Pillefoss eje gifter seg i Skjeberg den 22.november 1811 med Lars Knudsen. Anne Ulriksdatter døde i Skjeberg Kyndelsmesse 1830. Hun er da nevnt som Anne Pillefaas. Kan noen fortelle meg hvem som var foreldrene til Anne og Ole ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Brynildsen

Hei Kjersti. Hyggelig at du kom på banen. Jeg skal sjekke ut dette og kontakter deg en dag. Kommer du over mer er det fint. Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.