Gå til innhold
Arkivverket

[#53445] Mag: Christen Bloch sogneprest i Sokndal 1725 - 1743


Gjest Stein Norem Wisted
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Norem Wisted

Jeg leter etter informasjon om Christen (Christensen ?) Bloch som var sogneprest i Sokndal, Rogaland i perioden 1725 - 1743. Han ble avsatt, og jeg holder på å skrive av protokollen fra prosteretten i Dalane hvor saken mot ham ble holdt. Han var (i tilleg til å legge seg etter tjenestepikene sine) gift 3 ganger :g.1.1723.m. AMALIE ERIKSDTR. KNAP f. 1699 Nysted, Maribo, Danmark d. 1732 i Sokndalg.2.1733.m. HULDEBORG GODTZEN BRUN f. 1706 Sokndal d. 1738 Sokndalg.3.m. MAGDALENA n. 1740Jeg har ikke klart å finne ut når han er født, hvem tredje kona var, eller hvor han ble av etter avsettelsen i 1743, men jeg tipper han var dansk, og kanksje flyttet tilbake til Danmark.Vet noen noe mer om ham og hans opphav ?Hilsen Stein http/www.sosialklubben.net/snw/slekt.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

I Hadsel i Vesterålen var det 2 generasjoner med prester med etternavnet Bloch: Jens Bloch, f. 1625, prest Hadsel 1667-1690. Han hadde vært prest på Hamarøya før han kom til Hadsel. G. Maren Hansdtr. Blix, f. 1627 Bodin. Sønnen Jens Jensøn Bloch, f. 1653. Kapellan i Hadsel 1683-1690, prest Hadsel 1690-1702.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Hej,Ved Christen Bloch og Sophia Amalia Erichsdatter Knaps vielse d. 18 august 1723 i Nysted bliver han kaldt Christen Christiansøn Bloch.Desværre er teksten ikke særlig tydelig, når det gælder hans stilling og opholdssted, som ellers kunne være et spor. Men prøv at kigge på Arkivalieronline:Maribo amt, Musse herred, Nysted 1721-1749. Trolovelsen er på opslag 105. Vielsen på opslag 153.Arkivalieronline er ganske gratis, men man skal melde sig som bruger. Det tager som regel kun et par dage at få password.Venlig hilsen, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Ifølge Randi Rostrup (personlig meddelelse) var Christen Bloch født 1693 på Nes i Hallingdal som sønn av Anne Ottesdatter og Christian Christensen Bloch, sogneprest på Nes i Hallingdal.Ifølge kallsboken for Sokndal skal Bloch ha drevet undervisning i Tønsberg etter avsettelsen, men kallsboken er ikke alltid en pålitelig kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Norem Wisted

Takk for alle svar.Berit : Det var sant at det var vanskelig å lese stilling og oppholdssted. For meg ser det ut som om det står noe somAften-Sangen ... Rector Scholæ paa Str.....Jan H. : Da har jeg ihvertfall fødselsåret, og kan jeg sjekke litt mer rundt Tønsberg.Hilsen Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Reidar Bolling, i ”Kyrkjeliv i Christianssands stift i attande hundreåret” (1946), s. 265, forteller om Bloch etter at han var avsatt:”Bloch flutte austetter og freista livberge seg som huslærar. I 1749 søkte han om å verte prest att og let om han hadde retta seg. Oversekretær Holstein i kanselliet sende søknaden til [biskop] Kærup, som i svarskrivet berre greidde ut om den gamle saka. Korleis Bloch hadde stelt seg i Akershus [stift], laut biskop Dorph gjere greie for. Kanselliet våga ikkje lite på framgangen, og Bloch kom ikkje inn i prestetenesta att. Det gjekk berre nedetter med han. Han misfor seg så drygt at han ende dagane sine som fange på Munkholmen.”Som belegg for den siste opplysningen viser Bolling til Edvard Holm: ”Danmark-Norges Historie 1720-1814”, b. II 1894), s. 642.I sin oversikt over prestene i de enkelte soknekall oppgir Bolling at Christen Bloch var født i Hallingdal 1693 og ble cand. theol. 9. september 1715, og var sokneprest i Sokndal fra 1723 til 1741(s. 393). – Avsettelsesdommen av 1. desember 1741 ble stadfestet i juli 1742 og endelig godkjent av kongen i november 1743.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Norem Wisted

Takk for interessante opplysninger. Jeg får se om det går an å spore opp noe fra tiden på Munkholmen.Hilsen Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Tom Brøndsted

Jeg ved ikke om flg. har interesse: CC Blochs første hustru Amalie Eriksdatter Knap var også i hvert fald 50% norsk: Hendes mor Maren Soelberg var fra Drammen, se LenkeHendes far byfoged i Nysted Erik Jørgensen Knap var muligvis også derfra (i 1722 er han flyttet til Strømsø). Jeg tror han kan være en efterkommer af Strømsøs kendte 'byfader' Daniel Knoff. mvh tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.