Gå til innhold
Arkivverket

[#53448] Ingeborg Hansdatter gift Gjerde, Samnanger, f ca 1814.


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Ingeborg Hansdatter ble født ca 1814 i Samnanger, iflg 1900-tellingen for Haus, [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=19&filnamn=f01250&gardpostnr=459&personpostnr=3144&merk=3144#ovre>Lenke der hun døde i 1907 LenkeJeg finner henne ikke i 1865-tellingen for Samnanger. Lauvskard skal dessuten ha skrevet at hun var f ca 1807.Men, så lurer jeg på om det kan være henne som bor på Luren i 1865;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Samtidig,5 av Ingeborg og Hans sine barn bosatte seg i Arna; Siri (Sigrid), Hans, Ole (Olav), Lisbeth (Elisabeth) og Hans d.y.Sigrid f 1840 dør samme år som moren i Arna, 1907, men jeg kan ikke finne henne noe sted i Folketellingen for 1900. Hun var gm Sjur Jacobsen (Skjerve) fra N. el. M. Mjelde. Barnløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

en opplysning til; av de barna til Ingeborg og Hans som bosatte seg i Arna var det kun Hans d.e. som brukte Gjerde som slektsnavn. De andre brukte Røen (iflg 'Haus')

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

En ting til. I dåprprotokollen for Siri i 1840 står det at hun flyttet ut i 1891. Det er samme året som hun ble gm enkemannen Sjur Skjerve.Her er barnas dåp;Sigrid (Siri) 1840[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11626&idx_id=11626&uid=ny&idx_side=-18>LenkeHans d.e. 1843LenkeOle 1846LenkeLisbeth 1850LenkeHans d.y. 1854

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

For å oppsummere;Var det Ingeborg Hansdtr f ca 1814 som bodde på Luren i 1865?Hvor bodde datteren Siri (Sigrid) i 1900?Når døde Ingeborgs mann, Hans Gjerde/Røen/Luren?Hvem var Ingeborgs mann, Hans, sønn av og når ble han født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I S I, s. 452 står det at Ingeborg Hansdtr var fra Rudne. Hans står som födt 1813. Og de ble gift som du har funnet i 1837. Hans far: (S I, s. 470) Hans Hansson Gjerde (1788-1860) sönn av Hans Ingjaldsson Steinsland (1748-)og Anna Elisabth Jansdtr.Tveitarås (1764-) gift 1782. Han var gift med Eli Rasmusdtr (f. ca 1785-1860) og de budde på Gjerde. Ingeborg Hansdtr Rudne var datter til Hans Olavsson Rudne f. på Steintveit (i 1771 og d. 1827) og Sigrid Monsdtr Rudne (S I, s. 401)(d. 1839)Sigrid Monsdtr Rudnes foreldre: Mons Arnesson Rudne (1722-1774) g 1748 med Brita Tomasdtr Nordvik (1724-1776)S I, s. 380: Foreldra til Hans Olavsson Rudne var Olav Nilsson Steintveit f. 1730 og Lisbeth Olavsdtr Helland f. 1736. Gift 1756. Begge to döde för 1801. Ho var dotter til Olav Johannesson Helland og kona Malena Hasdtr Holdhus (f. 1710 Holdhus, dotter til Hans Jansson Holdhus/Mentz og Lisbeth Pedersdtr Linga) Olav Nilsson Helland var son til Nils Aamundsson og Brita Olavsdtr Reistad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, så det var tjukkeste slakten dette også. Hans og Ingeborg var oldeforeldre til flere venninner av meg fra Arna. Jeg vokste opp der. Deres bestefar, Hans Kristian Gjerde, var altså tremenning av min tippoldefar Niels Nielson Kvitingen til N. Natland. (Merkelig med disse generasjonsforskyvningene)Olav Nilsson Steintveit og Lisbeth Olavsdtr Helland er våre felles forfedre, jeg gjennom datteren Brite Olsdatter gm Niels Nielson Kvitingen, men det vet du jo, Kjellaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dessuten var jo Hans Ingjaldsson Steinsland bror av min forfar Olav Ingjaldson Steinsland gm Malena Jacobsdatter Sandvik, men det vet du jo, Kjellaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, det er mye artig en kan komme over. Som du sier dette er tjukkeste slekta! Da har du vel det som interesserer deg her, jeg visste ikke noe mer om Hans og Ingeborg for deres barn har ikke Lauvskard fått med seg. Kanskje en idé å sette dem opp i 'mangler' på den sida du har over Samnanger? Hans Hansson Gjerde var min 4 menning 3G+ og Ingeborg Hansdtr Rudne var min 3-menning 5G+.Et par artige tilfeller jeg har selv er tre av mine nieser. Det viser seg at to av dem er gift med sine seks-menninger og en er gift med min seksmenning (han har og familie fra Samnanger og de er bosatt i Sauda!). Mor til den siste måtte få det svart på kvitt for hun ville ikke tro meg-:)Dessuten er farmor til mine barnebarn og jeg 6-menninger. Alt dette fant jeg ut da jeg begynte å arbeide med disse familiene.Mine to svogre - en fra M & R og en fra Sunnfjord - er 7 -menninger. Litt av en lapskaus med andre ord!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ser du spör etter skifte for Hans Olavsson Rudne/Röen. Han fikk jo en trist bortgang: S I, s. 401: 'Hans skulde eit ærend til Kvam; men vart uteliggjande på Kvamskogen notti til 19. januar 1827 og fraus ihel.'De hadde 8 barn:1. Brita f. 1791 g 1815 m Halvard Knutsson Fosslien (SII, s 81, hun er ikke kommet med i S I)2. Lisbet f 1793 g 1820 m Tomas Larsson Reistad3. Malena f 1796 g 1820 m Ivar Ivarsson Steinsland4. Elna f 1800 g 1831 m Samuel Haldorsson Nordvik5. Tomas f 1802 g 1824 m Magdela Johannesdtr Gjerde6. Ingeborg f 1807 (dette er altså feil, ettersom du har funnet 1814) g 1837 m Hans hansson Gjerde7. Mons f 1811 g 1848 m Jorunna Nilsdtr Dale (budde på Aadland i Fusa)8. Sigrid f 1798 g I i 1826 m Nils Pedersson Gjerde og g II i 1860 m Olav Larsson Steintveit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg såg du hadde funnet dödsfallet hennes og der stod det jo: LenkeMen det er mulig at det er en annen person eller at födselsåret er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kjellaug,vet du om Hans og Ingeborg hadde flere barn enn de som bosatte seg i Arna: Sigrid (Siri) f 1840, Hans d.e. f 1843, Ole (Olav) f 1846, Lisbeth (Elisabeth) f 1850 og Hans d.y. f 1854?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nei, dessverre, det vet jeg ikke. Det står ingenting om barna deres i bygdebökene etter hva jeg har sett.Har og sjekka på FS, men finner ingen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eilif Røen

I mine notater har jeg også en datter, Eli f.1837, og gift 1867 m.Anders Olavsen Kvitingen. De skal ha bodd på husmannsplassen Larsatræet, Kvitingen. Jeg har notert disse barna: Mons f.1867 (druknet som gutt),Nils Elias f.1873 (til Usa),Ole Johan f.1876, Ingeborg Dortea f.1878, Ingjald f.1880,og Monsina. Olav Hansson Røen er forøvrig min oldefar. Mvh.Eilif Røen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det stemmer med det som står i Samnanger I, s. 583: Eli Hansdtr Rudne (Luren), f. 1837.Ellers står det at Anders Olavsson var fra Stanghelle og at han döde i 80-åra og enken flytta til Bergen. Det står og at Nils Elias var prest i USA.Det står ikke hvem disse 'barna' gifta seg med.Jeg sa til Arnfrid at det ikke stod noe om barna til Hans og Ingeborg i bygdeboka, men det er galt. Side 409 under Luren: 'Hans Hansson Rudne var född på Gjerde (Neset) i 1813 og var gift 1837 med Ingeborg Hansdtr Rudne, f. 1807 (det er altså galt! skal være 1814 fra det Arnfrid fant). Dei var i husi hjå foreldra hans frå dei var gifte til umb. 1842, då han bygsla dette plasset hjå verbroderen Tomas Rudne. Plasset var lite og kunde visst ikkje fostra meir enn ei ku og eit par smalebeist. Han döydde i 1857, og enkja Ingeborg Hansdtr. var brukar av plasset i 1865. Plasset vart nedlagt i 80-åri.Born:1. Eli, f. 1837, g 1867 m Anders Olavsson Rudne2. Sigrid, f 1840, utfl. 18913. Hans Hansson Gjerde, f. 1843, fanejunker, g. og B. i Arna4. Olav Olavsson Röen, fanejunker, b. i Bergen5. Lisbet, f. 18506. Hans Hansson Röen, f. 1854, stasjonsmeister på Arna'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eilif Røen

Kjellaug, Arnfrid. Eli Rasmusdtr., nevnt i innlegg 8,mor til Hans Hansson Gjerde/Luren/Røen(Rudne) 1813-57, har dere noe om hennes foreldre etc.? Har endel, men er redd jeg kanskje har tatt noen luftge konstruksjoner. Var innom Fana-boken (Myrdal/Ø.Dyngeland) før data-alderen. Mvh. Eilif Røen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.