Gå til innhold
Arkivverket

[#53448] Ingeborg Hansdatter gift Gjerde, Samnanger, f ca 1814.


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, det er vel jeg som har tatt det for gidt at det var Tveitarås i Samnanger.Her er vel Rasmus Olsens död på Natland nedre i 1828: LenkeHan var 82 år (passer noenlunde med han som ble födt i 1744) og 'boede tilforn paa Myrdal'Som sagt finner jeg ingen Rasmus på Bördal, undres på hvor bygdebokforfatteren hadde det fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Anna Elisabeth/Lisbeth Tveitarås ble gift 1782 med Hans Ingjaldsson Steinsland f. 1748- d. 1829 (S I, s. 470)Her står det at hun var f. 1764 og datter til Jan Andersson Koldal. Anna Elisabet döde 1825. De hadde 8 barn:1. Ingjald f. 17832. Jan f. 1784 gm Anna Klausdtr Holdhus (1787-1846)3. Anders (1786-1853) gm Brita Pedersdtr Gjerde4. Hans (1788) g. ca 1812 med Eli Rasmusdtr b. p. Gjerde (samme som i innlegg 8)5. Kristoffer (1789-1819)6. Brita (1791) g 1825 m enkm. Olav Sjurdsson Haga7. Olav (1793) g 1828 m Anna Johannesdtr Hildersmark8. Margreta (1798) g 1836 m Johannes Olavsson LauskardDet er det som står i Samnanger bygdebok. Kirkebirkeland og Övstun er vel i Fana?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Til innlegg 52: Dersom Elis teori er rett, lurer jeg nok en gang på hvorfor de venta med å kalle opp hans mor til de fikk datter n° 4.Det er jo sjölsagt ikke umulig, men jeg finner det heller tvilsomt da. Det ser ellers ut for at de har kalt opp hennes foreldre först (Synneva og Johannes).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er jo mulig at fadderne til Rasmus Olsen sine barn kan gi oss en pekepinn:Synneve f. 1781, nederst på högre side: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Ministerialbok nr. A 5 (1773-1799), Fødte og døpte 1781, side 109-110. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8799&idx_id=8799&uid=ny&idx_side=-57>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ole f. februar 1795 med hans andre kone (det står et kryss her som vel betyr at han er död) Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Ministerialbok nr. A 5 (1773-1799), Fødte og døpte 1795, side 263-264. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8799&idx_id=8799&uid=ny&idx_side=-134>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Knut Olsen Myrdal var gift med enken Eli Nilsdtr Myrdal 3/7-1774: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=32&filnamn=FANAVIG&gardpostnr=1041&merk=1041#ovre>LenkeNest siste på högre side: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Ministerialbok nr. A 5 (1773-1799), Ekteviede 1773-1774, side 301-302. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeVitner var Erik Larsen Ulsenvog, Johannes Andersen Myrdal. Ingenting om foreldre dessverre.Eli Nielsdtr var vel fra Ulsmog (det var det navnet jeg ikke greidde å tyde) og hennes fôrste ekteskap var med enkem. Lars Michelsen Myrdal:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Så kan man undre seg på hvem den Eli Olsdtr var som döde på Myrdal 79 år gammel den 24/3-1782: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=75&filnamn=FANA1712&gardpostnr=2717&personpostnr=2717#nedre>LenkeEr det ikke mulig at hun var mor til Rasmus? Og at det er hun som gifter seg som enke her: LenkeDette er vel muligens hennes förste ekteskap: LenkeKan det da være hennes andre mann som dör på Dyngeland 48 år gammel i 1852? Eilif nevnte Dyngeland et sted over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ser nå at denne Eli Olsdtr ikke er den samme som bodde på Sövik, for hun döde som du sa i 1766: Lenke Men hvem var så den Eli jeg fant död på Myrdal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eilif Røen

Ifølge Fana-boken er Eli Olsdtr, (d. 1782), Johannes Andersen Børrdals annnen kone). Hun skal være født ca. 1703 i Samnanger. Ingen barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

OK, da var det altså ikke noe å hente her. Tilbake til start med andre ord.Vi får se hva det kommer ut av skiftet etter Ole Holmefjord, det er jo mulig at det er deres sönn Rasmus. men det kan jo og være at han var for ung da faren dôdetil å ha dradd fra hjemmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eilif Røen

Knud Olsen nevnt som fadder itidligere innlegg, finner jeg på br. 2,Myrdal; 'Knut Olsen Gjerde, f.ca 1727, d. 1785, blei brukar i 1774 da han blei g. m. enken Eli Nilsdtr.' Kan dette være Gjerde i Samnanger? Fnner ikke Gjerde i Fana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Finner ingen ved det navnet i bygdeboka fra Samnanger, heller ingen Olav på Gjerde som fikk en sönn Knut.Han kan komme fra Fusa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Han var sönn til Olav Andersson Haga og Magdela Knutsdtr, det står bare at han var födt i 1728 og ingenting mer (s. 490 i S I) Han hadde brödrene Anders 1723 gift med Kari Johannesdtr Totland. Olav 1726 gift med Anna Larsdtr Ulland. Nils 1732 - ingenting mer om han heller. Magdela ble enke i 1733 og gifta seg oppatt med Johannes Olavsson Kvernnes. De bodde på Haga til 1751. Det står ikke hvor de ble av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det var et annet tema, men fant ditt 33377: LenkeJeg hadde ikke fått med meg alt det som var skrevet der, så det er da mye mulig at dere har funnet rett person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Lønne

Dersom jeg ikke har fått med alt så har vel ingen funnet en Knud Olsen født på Gjerde eller Giære, mens det på nabogården Hage/Haga finnes en Knud Olsen.Jeg var iferd med å sjekke kirkeboken for Os/Samnanger etter brødrene i skiftet etter Ola Andreassen Haga,(se innlegg 70)da jeg snublet over navnet Knud Giære to ganger, nemlig den 20 mars 1751 døbt i Fuuse Kirke Christopher Engelsen Steensland, faddere Knud Giære, Samuel ibid, Anders Steensland, Magdeli Nordvig og Marta Tysse. Videre 20 søndag etter Trinitis ---- copulert ---- UK Anders Olsen Hage (Broren til Knud) og P. Kari Johannesdatter Totland, neste innførsel: Introd. Johannes Tveits, Knut Giæres og Simon Svensdalens koner. Knut Giære er her ikke nevnt som Olsen, men da konen hans er introdusert skulle det være mulig å lete litt tidligere etter den fødsel som er opphavet til introduksjonen. Jeg skal lete litt ved første anledning, nå er det fotball.mvhOlav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.