Gå til innhold
Arkivverket

[#53451] Telling av folk på skip 1865


Gjest Kristinn Hegna
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristinn Hegna

Jeg har rotet litt rundt på riksarkivets sider, men finner ikke ut hvor jeg må gå for å få sett den delen av folketellingen i 1865 som gjelder personer på norske skip?Jeg leter etter Otter Steen født 1831 i Larvik som sto oppført som skipper da han fikk en sønn i 1858, men som jeg ikke finner i den ordinære folketellingen fra 1865.Er det mikrofilmet slik at man kan lese det på biblioteket, eller er det arkivverket som har det? Hvor? Sognsvann? Kongsberg?Takknemlig for litt opplysning her :-) Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Originalene til 1865-tellingen ligger i Riksarkivet i Oslo (Sognsvann). Tellingen er mikrofilmet. Men de datalistene som ligger ute skal også omfatte hele det bevarte materialet. Jeg er ikke kjent med skipslister til 1865-tellingen, men sikkert svar på dette spørsmålet bør komme fra Riksarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Nei, når jeg ser etter ser det ut til at det kanskje er i 1875 at det ble ført egne skipslister. I en artikkel om Statistisk Sentralbyrå heter det 'I 1865, 1875, 1891 og 1900 ble det avholdt folketellinger for hele landet og i 1870 og 1885 folketellinger for byene. [...] I 1875, 1891 og 1900 ble det også foretatt telling av personer om bord på skip (skipslister). Folketellingene 1865, 1875 og 1900 er mikrofilmet, men det finnes foreløpig ikke brukseksemplarer til annet enn folketellingen 1865 på Riksarkivets lesesal.' LenkeMen du mener at det er til Riksarkivet på Sognsvann jeg bør henvende meg for å finne ut om det går an å få tilgang til skipslistene fra 1875, da? Jeg lurer jo på om det er mulig å finne frem i listene når jeg ikke vet hva båten han eventuelt var kaptein på het, men det får jeg eventuelt finne ut av...Takk skal du ha! Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Hei Anette,Nei, jeg er klar over at de er lagt til og er søkbare digitalt i FT1900. Men i 1900 var mannen jeg leter etter allerede 65 år, og neppe til sjøs fremdeles. Så jeg lurer rett og slett på hvordan man kan få tilgang til skipslistene fra 1875. Eventuelt kan jo mannen være å finne i den ordinære 1875-tellingen - der er jo bare deler digitalisert og lagt ut. Jeg får ringe Riksarkivet i morgen. Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.