Gå til innhold
Arkivverket

[#53457] FT1865 : Foslien i Sparbu NT, Abel Jacobsdatter født ca 1802 i Nærøy NT


Gjest Dag Fjær
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag Fjær

Kan den Abel Jacobsdatter i Foslien, Sparbu ihht FT1865 være samme dame som Abel Jacobsdatter Melgaard fra Nærøy i NT? LenkeNærøy Bygdebok IV s 309 antyder at hun kanskje var gift med en Jacob Jensen. Ingen stedsnavn eller andre henvisninger er gitt angående denne mannen.Abel skal ihht bygdeboka være født 1802, så dette stemmer med alderen på den Abel som er funnet i FT1865. Hennes far er Jacob Henriksen Melgaard (født ca 1747 antatt i Stod – død 1810 på Storvea i Nærøy). Hennes mor er Maren Jacobsdatter (født 1755-60 på Lauga? i Nærøy – død 18.mai 1847 på Storvea i Nærøy).Er det noen som kjenner noe til Abel i Foslien, Sparbu ved FT1865?mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Sparbu bygdebok b VII s 444 sier følgende: Andreas Johnsen Strugstad fikk etter endt utdannelse(Landbruksskolen på Sem i Vestfold) stilling som rådsdreng eller gårdsbestyrer på gården Laugen i Nærøy. I Nærøy fikk Andreas også tak i kone, Abel Jakobsdtr Melgård f 1802. Sine første år i ekteskapet tilbragte de på sjefsgården Røset på Inderøy, der Andreas var bestyrer for broren, Kapten Strugstad, som jo var eier av Bruem, og bodde der.Og hit kom altså Andreas og Abel og ble husmansfolk. De hadde 3 barn, alle født på Røset.Så iflg Sparbu bygdebok er det samme dame. Andreas døde i 1878 og Abel i 1882. de tre barna var Gurine Bergitte f 1835 Maren Marie f 1837 Jakob f 1839. d 1872 ugift. De to døtrene giftet seg med brødre.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Takk Anne!Det var godt å få min mistanke bekreftet. Jeg antar at jeg finner mer om hennes etterslekt i bygdebøkene for Sparbu, så nå er det bare å ile til biblioteket. De skannede kirkebøkene for Sparbu starter jo ikke før på 1880-tallet.mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.