Gå til innhold
Arkivverket

[#53458] Rasulykke i Hemne - Aunhaug


Gjest Eva Hjelen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Hjelen

Hei. Min mormors yngste bror omkom i en rasulykke i Hemne kommune i Sør-Trøndelag våren 1941? Dette skjedde 14 dager før hans konfirmasjon - slik jeg husker det fortalt. Hans navn var John Olsen Aunhaug, født 11. juni 1926 i Hemne. Foreldre var Ole Johansen Aunhaug og Anna Olsdatter født Stølen. Har noen tilgang til kirkebok Hemne for 1941 og kan finne dødsfallet til Jon. Samt at jeg drømmer om at noen har en avisartikkel om rasulykken fra en av avisene i Sør-Trøndelag på den tiden. Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger et nytt innlegg her for å rette opp den feil det blir om man starter et svar med en lenke. Mener å ha erfart at det rettes igjen om man søker på temanummeret og skriver svar derfra.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har opplevd flere ganger at om innlegg startes med lenke , så lar det seg ikke gjøre å komme inn i innlegget direkte. Kun lenken vises, og resten av innlegget med blyantmerket forsvinner. Har sett dette mange ganger her i debattene. Jeg har gjort det samme selv, men fant ut at jeg kunne rette dette ved å skrive nummer på tema i søkerfeltet. Da fikk jeg opp hele innlegget som vanlig. Med blyantmerket for nytt svar på plass igjen. Pussig oppdagelse? Prøv en gang selv hva som skjer om du starter et innlegg med en ny lenke. Det finnes sikkert noen eksperter her som kan forklare det mystiske fenomen. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen
LenkeDette er en test bare for å vise hva jeg mener. Her prøver jeg å starte direkte med en lenke , så vil forhåpentligvis det samme fenomen dukke opp.Mvh. Gunn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Hjelen

Hei. Jeg har sjekket Hemneslekt, og kan ikke finne noe om rasulykken. Jeg har kontroll på familien - oldemor Anna Olsdatter levde til jeg var 17 år, så hun er en stor del av min barndom. Jeg skulle så gjerne vite noe mer om den ulykken. Kanskje noen har bygdeboka for Hemne, og om det kunne stå noe der? Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eilert Bjørkvik

Her er en avisnotis om ulykken (ord med versaler markerer nytt avsnitt i notisen, i samsvar med det som er trykt): Adresseavisen tirsdag 8. april 1941 s. 1:15 års gutt omkommet ved sneskred i Hemne. En mann og to barn reddet sig så vidt unna Trist avslutning på skiutfartI NÆRHETEN av Kyrksæterøra i Hemne gikk søndag et sneras som kostet den 15 år gamle John Aunhaug, sønn av en enke, livet.FRA EN GÅRD på Hemneskogen, ca. 1 mil fra Kyrksæterøra, gikk fire stykker lørdag eftermiddag på ski til Legda-setra, som loigger på fjellet mot Aure, ca. 10 [sic] mil fra Kyrksæterøra. Det var en voksen mann, hans 9 år gamle datter og 8 år gamle sønn, samt den 15 år gamle John Aunhaug, sønn av en enke på en av nabogårdene.DE OVERNATTET på seteren, og søndag morgen, da det trakk op til uvær, besluttet de å returnere straks. Da de var kommet til Svarttjern og skulde passere et fjellparti i nærheten av Hundvassklubben, gikk det plutselig et sneskred.MAN BLEV opmerksom på skredet med det samme det gikk, og alle satte farten op for å komme sig unda. Dette lyktes også for de tre, men John falt over ende idet han skulde skynde sig bort, og førhan rakk å komme sig op nådde skredet ham, og han blev begravd i snemassene.DA DE ANDRE ikke hadde noe å grave ham frem med, skyndte de sig til nærmeste boplass og fikk mannskap og redskaper med sig. 10 mann måtte grave i flere timer før de fant den forulykkede. Han blev funnet i 15-tiden og lå da to meter under sneskavlene. Livet var da for lengst utslukket.DEN TRISTE tildragelse har gjort et dypt inntrykk i bygden, hvor John var meget avholdt blant ungdommen. Han var også til stor hjelp for moren, som er enke og sitter i små kår med flere ukonfirmerte barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Hjelen

Kjære Eilert! Tusen tusen takk. Akkurat no er du den aller beste Eilert'n æ vet om! Så rart å lese noe man bare har hørt om for lenge siden. Og jeg ser for meg 'enken' - oldemor Anna - ei lita kone med håret stramt i hårknute i nakken. Jeg har bilder som ble tatt av Anna og de andre barna i begravelsen til Jon. Tusen takk igjen! Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Du har altså Hundvassknubben til høyre i bildet og Lifjellet til venstre. helt nederst til høyre har du Legdsetra. Bildet er tatt for 3 år siden en oktoberdag. Trolig var det når de skulle passere over dette fjellområdet at John omkom.Mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Prøver å legge inn et nytt bilde fra samme området. her har du Hundvassknubben til Venstre på bildet (som er tatt fra Fævelsfjellet).

bilete3664.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Hjelen

Hei Finn! Jeg kjenner meg igjen - spesielt på det som er tatt fra Fævelsfjellet. Tusen takk skal du ha. Jeg liker å få bilder og lignende inn i den enkeltes livshistorie, så dette passer svært bra. Takk - ha en fin dag på Ertvågsøya. Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.