Gå til innhold
Arkivverket

[#53459] Karen Christiansdatter d. 1819, Langestrand, Larvik


Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

En av mine formødre, Karen Christiansdatter g. med Anders Sørensen Gokstad f. 14 jul 1748, Gokstad Ø. Sandar. d. 1816 Langestrand. Han var kullekjører ved Fritzøe værket.Han var gift med en Karen Christiansdatter,som er ført død her i kirkeboka , høyre s. nr 9. Hennes alder er oppgitt til 75 år. F. ca 1744.LenkeHar ikke greid å finne hvor hun kom fra, og hvem som var hennes foreldre.Håper på litt hjelp til å finne opphavet.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er et skifte etter Severine Andersdatter, datter til Karen Chr. og Anders Sørensen Gokstad. Severine er min ane.LenkeHar ikke greid å finne Karen i skifteregisteret. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er noe merkelig med føring av etternavnet til Karen ved dødsfallet. I Klokkerboka leser jeg Christophersdatter og ikke Christiansdatter?Legger inn klokkerboka her, s. høyre side , død 4 jul, beg 10 jul . 1819. nr. 9 LenkeLitt vanskelig å finne hvem hun er når opplysningene spriker?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har spurt her etter samme dame en gang før her i Brukarforum. Legger en lenke til det gamle tema her også, så det ikke letes etter opplysninger jeg har fått. Lenke Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Der var det mange innlegg (93). Kanskje du kan gi ei oppsummering av det viktigste?Jeg ser av innlegg 11 at Kristoffer er det mest sannsynlige navnet på faren (så sant det ikke dukket opp nye opplysninger i de resterende drøye 80 innleggene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for det rådet , Kristian, Jeg skulle nok ikke henvist til den gamle temaet. Her ble det for mange opplysninger.Problemet er først at etternavnet er skrevet forskjellig i klokkerboka og Min. Så er det forskjell i fødselsår.Fra 1744-1750 er litt mye.Siden kirkebøker fra dette tidsrom for Larvik er mangelfulle, så her jeg brukt skifter for å finne opplysninger om familieforholdene. Her var nokså innfløkt for datteren Severine som det var skifte etter, var gift to ganger, med mindreårige barn i begge ekteskap.Vet ikke hvilke andre kilder som er mulig å finne opplysninger i . Vielsen er ikke funnet. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg skumleste innleggene. At det rette navnet er Karen (Kari) Kristoffersdatter synes sikkert nok.Det 'triste' er at det så langt (så vidt jeg fikk med meg) ikke er framskaffet et eneste spor som kan si noe om Karens opphav. Vielsen må antas å ha funnet sted i Larvik ca. 1771, og kirkebøkene er tapt. Dåpene til de av barna som er å finne i de bevarte kirkebøkene gir ingen spor med hensyn til faddere. På toppen av det hele er det en viss usikkerhet når det gjelder alderen (50 år i FT1801 / død 1819, 75 år gml).Jernverksmiljøet i Larvik rommet folk med opphav både fjern og nær. Larvik hadde også kontakt over havet med Jylland / Danmark.Jeg har god tro på at svaret på hvem som er Karens foreldre ligger et sted, men jeg er redd for at det er helt uråd å si hvor en skal lete. Det ser jo ikke ut til at det går an å få mer ut av de konvensjonelle kildene som kirkebøker, folketellinger og skifter (i alle fall ikke for Larvik).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for at du tok deg tid til denne gjennomlesingen. Jeg har funnet mange opplysninger om mange av mine aner knyttet til Fritzøeværket i boka om: 'Langestrand og Fritzøværket. Et jernverkssamfunn ved havet .' av Ragnar Kristensen. Litt artig å finne ut hvor disse forfedre bodde. Holder på å samle opplysninger om min morfars liv som ekte Langestrandgutt, og det er mye spennende å ta fatt på. Får nok la denne formoder hvile i fred fortsatt.Takk for positiv interesse.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg husker ikke alt fra den forrige debatten - og har ikke rukket å lese gjennom alle innleggene på nytt. Dermed er det mulig jeg nevner noe som allerede er sagt. Men Fritzøe-arkivet (som befinner seg ved Statsarkivet i Kongsberg) kan muligens inneholde opplysninger som kan sette deg på sporet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for det tipset Oddbjørn. Får prøve om jeg kan komme meg til Kongsberg på en annen årstid. Det er vel ikke mulig å få hjelp med oppslag der ved en henvendelse. Blir vel for tidkrevende for ansatte ved arkivet, er jeg redd.Har fått noen artige avskrifter av Fattigkommisjonen for Fritsøe Jernverk fra Hedrum forskere, og der har jeg funnet en del opplysninger, men denne Karen finner jeg ikke spor av.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jernverksarkivet er, så langt jeg skjønner, en del av grevskapsarkivet. Det er ganske omfattende - alt som begynner med kode Fm i denne oversikten: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo da, det er omfattende - så dersom en skal ha hjelp av de ansatte ved statsarkivet, er det selvsagt viktig å være konkret i spørsmålsstillingen. Jeg tenkte meg at det kanskje kunne stå noe om henne, dersom hun hadde vært såkalt verkspensjonist. Det var nemlig vanlig ved bergverkene å ha en intern pensjonsordning, og dette var jo noe som skulle regnskapsføres. Om det skulle finnes noen opplysninger om henne der, er det jo imidlertid slett ikke sikkert at det inneholder opplysninger om opphavet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det ser ut til å være mye å ta fatt på. Tror nok jeg får overlate det arbeidet til neste generasjon. Jeg hadde litt flaks i leting i digitale kilder i dag likevel. Her fant jeg nemlig min tippoldefar nevnt som Ole Olsen Ludal død i 1838 på Langestrand. 42 år gammel. I Fattigkommisjonen for Fritzøe jernverk fant jeg at Ole Ludals enke fikk understøttelse i flere år etter mannens død.Endelig fikk jeg en bekreftelse på hvor Ludal-navnet kom fra. ( Opprinnelig fra plass Ludal i Hedrum )Takk igjen for opplysningene.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for gode råd og trøst! Jeg fant forresten en dame Karen Kristoffersdatter født på Nøtterø som aldersmessig kunne passe. Her er hennes dåp i 1747: LenkeSjøveien var ikke så lang til Larvik i den tiden. I bygdeboka til L. Berg står litt gårdshistorie om går Hengerød. Her fortelles at slekten her nok kom utenbygds fra.Det var dessuten en del sjøfolk i denne Karens slekt. Skal se om jeg finner noe om hennes utflytting? Hun fortsetter ikke å bo på gården ser det ut til.I tillegg til denne damen har jeg også en Kari Kristensdatter fra Kaupang i Tjølling å undersøke mer om. Så hvem vet, en dag snubler jeg vel over en løsning?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger også inn kirkeboka med dåpen til Anders Sørensen Gogstad og Karen Christophersdatter barn , Else Maria, September 9. 1784 på Langestrand. Her er etternavnet på mor skrevet svært tydelig igjen, så jeg vil tro Christophersdatter er det rette navn. Lenke1, dåp venstre side. Etter Christophersdatter står der et ord som jeg lurer litt på om kan være et steds eller gårdsnavn? Luer på om noen her kan hjelpe med å tyde ordet som begynner på en V? Faddere kjente folk fra jernverksmiljøet .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her tror jeg dessverre jeg har spurt dumt igjen? Lurer på om ikke ordet som står etter mors navn er samme ordet som nevnes ved de andre dåpsinnføringene, samme side ( Muligens et ord for DERES?)Hva sier dere unge eksperter?Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.