Gå til innhold
Arkivverket

[#53461] Marthe Abigael Larsen født ca 1746 i Skien/Gjerpen ?


Gjest Benedicte Hauge Kulø
 Del

Recommended Posts

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Marthe Abigael ble gift med Simon Schweder 13. desember 1764 i Gjerpen kirke. Det står ingen som helst hentydning til foreldre her. Hun var 55 år da hun døde 24. desember 1800.Hun står kun med etternavnet Larsen, ikke Larsdatter, både ved vielse og ved begravelse. I FT 1801 bor hennes datter Kirstine Marie sammen med sin mann og sin morbror Anders Falkenberg (78 år og ugift skolelærer) på Bukjær gård i Fjære. Her bodde også Kirstines moster Karen Marie Hordon, enke LenkeJeg har sjekket kirkeboken for Gjerpen for 1745 46 uten å klare å tyde om hun var en av de døpte. Jeg har også sjekket Skien og Øyestad uten å finne henne.Jeg blir kjempeglad om noen vet noe, eventuelt har info om Bukjær gård eller Anders Falkenberg.Mvh Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her i denne digitale bygdebok for Gjerpen fant jeg litt om Gasmand familie . Her er nevnt en Kristine Schweder 18 år gift: Lenke Mulig du kan finne noe om slekten her?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg har en mistanke om dere her diskuterer etterslekten til 'dansk og tysk skoleholder i Christiania', Jochum Sveder guft med Kirstine Dreyer og 2. gang med Rachel Korn, Sveder døde i Tønsberg 1714. Hans sønn med samme navn var slottsfogd, senere fogd i Telemark (øvre og nedre samt Bamble) og endelig fogd i hele Bratsberg Amt, bodde bl.a. i Skien. En sønnesønn var sognepresten Ole Mouritz Schweder, han var ikke den eneste som skrev navnet slik. Jeg kjenner kun til slekten fra 1600-tallet og litt utpå 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Hei Takk for mange fine forslag.Til Gunn: Denne Kirstine er sannsynligvis en kusine av faren til den Kirstine jeg er ute etter. Min Kirstine er født i 1765.Når det gjelder Schwederfamilien, Geir, så har jeg mye data på plass. Det er konen til tvillingbroren til Ole Mouritz Schweder jeg er ute etter å finne anene til. Jeg regner med at hun kommer fra en vel ansett familie, og det er muligens Falkenbergfamilien (hvem nå dette er???) i og med at Anders er nevnt i FT 1801 som Kirstines morbror, og at Kirstine er datter av Abigael, så er det vel sannsynlig at han er broren hennes. Men hvorfor er hun kun nenvt som Larsen?Men hvor kommer Anders fra? Jeg skal sjekke nærmere den linken du sendte fra Agger, Gunn, og så har jeg funnet en hel del Falchenberg i Kongsberg omkring 1780-tallet. Jeg skal også lese gjenneom Gjerpen-sidene.Mvh Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Jeg ser nå at jeg er på feil spor. Kirstine Marie som bor på Bukjær i Fjære i 1801 er ikke datter av Ole Mauritius Schweder og Marthe Abigael Larsen. Jeg har lett litt under databasevelger og har funnet en web-bok om Grimstadslæter. Her finner jeg på side 58 at Kirstine som bor sammen med morbror Andreas Falkenberg er eneste datter av en annen bror av Simon, nemlig Prokurator Vilhelm Fredrik Schweder og hustru Anne Olsdatter. Hun og Falkenberg har altså ingenting med min Kirstine Marie å gjøre.Barna til Marthe Abigael og Ole Mauritius er:Kistine Maria Schweder dp. 30 Nov 1765, Skien, TelemarkJoachime Kistina Schweder dp. 25 Jul 1767, Gjerpen, TelemarkMathea (Mettea) Dorothea Leganger Schweder f. 1773, Gjerpen, Telemark, dp.23 Des 1773, Gjerpen Kirke, Telemark, d. 1812, bgr. 12 Aug 1812, Risør, Aust-AgderPetter Larsen Schweder dp. 11 Okt 1779, Gjerpen, Skien, TelemarkSå da har jeg fremdeles ingen holdepunkter for Marthe Abigael Larsen.Jeg har gått igjennom fadderne til barna, og det finnes ingen Lars eller Larsen.Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.