Gå til innhold
Arkivverket

[#53462] Chirstine/Kirstine Elisabeth Hansdatter, Gift 26.12.1849 i Berg


Gjest Oddmund Rekstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddmund Rekstad

I FT 1875 for Id på gården Snekketorp-holtet i Id Hovedsogn finner vi Nils Pedersen, 41 år, født i Sverige, og hustruen Chirstine Elisabet Hansd., 40 år og født i Berg, samt deres barn. Iflg. Idd, Enningdal i Idd ministerialbok 1848-1860 ble de viet 26.des.1849 i Enningdal kirke. Hun (Kirstine Elisabeth Hansdtr) 23 år og født i Berg. Faren hennes oppgis å være Hans Pedersen. Men så blir det litt problemer. Jeg finner ingen Chirstine/Kirstine Elisabet(h) Hansdatter med far Hans Pedersen døpt eller konfirmert i Berg. Derimot finner jeg en Kistine Elisabeth Hansd. med foreldre Hans Petter Olsen og Helvig Andersdatter konfirmert 21.Trin. 1842 (Berg Ministerialbok 1832-1842 side 379, nr. 15) og samme dame med samme foreldre født 27.nov. og døpt 3.des.1826 i Rokke (Berg Ministerialbok 1815-1831. Navn og alder passer jo. Kan det virkelig være to forskjellige personer, og i så fall, hvor er dåp/konfirmasjon til 'førstnevnte' ført? Her trenger jeg hjelp !!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åshild Jensen.

Hei Oddmund. Det er nok en feil i kirkeboka i Idd. Kristine Elisabeth Hansdatter er datter av Hans Petter Olsen og Helvig Andersdatter.Har selv holdt på med denne slekten. Hilsen Åshild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddmund Rekstad

Flott, Åshild, takk skal du ha. Siden du har jobbet med denne slekten vet du kanskje også hvem som er foreldrene til Hans Petter Olsen og Helvig Andersdatter? Nå kan jo Hans P. og Helvig være født etter 1801, men i FT 1801 har jeg funnet kun en Hans Petter Olsen i Østfold, og han var født ca. 1892, bosatt Moss, og foreldre Ole Larsen/Else Pedersdatter. Av Helvig Andersdatter har jeg heftet meg med to i passende alder og hjemsted (begge 4 år og bosatt Berg):Den ene med foreldre Anders Gulbrandsen/Kari Evensdatter, bosatt Guttersrød, og den andre med foreldre Anders Mikelsen/Kari Hansdatter. Hjelper du meg med dette også, og gjerne med flere opplysninger om du har? Har du forresten noe på Kirstine Elisabeth Hansdatters mann Nils Pedersen som var født i Sverige (foreldre Peder Olufsen og Ulrikke Nilsdatter)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åshild Jensen.

Hei Oddmund. Har ikke funnet noe mer om Hans P. Olsen og Helvig Andersdr.Per Olsson Hultmann f.19/9-1774 og Ulrikka Nilsdotter f.5/8-1797 Holmedal. Gift 26/10-1815 Hultebyn,Carlanda Sverige.De er foreldrene til Nils Pedersen . Nils var innflyttet til Ør i 1840.Christine Elisabeth Hansdr innflyttet til Ør i Idd 17/11-1849 fra Berg.Hun var tjenestepike på 23 år.Nils Persson,16 år kom til Ør nedre i Idd som tjenestedreng 19/10-1840. Hilsen Åshild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddmund Rekstad

Takk igjen, Åshild. Detaljene rundt Nils Pedersen var nye for meg. Siden du har fødselsdatoene på foreldrene hans, har du kanskje den på Nils også? Konfirmasjon og vielsesdatoene har jeg fra før. Når det gjelder Hans P. og Helvig får jeg fortsette å lete. Vet du forresten navnet på gården de bodde på i Berg? Mvh Oddmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddmund Rekstad

Takk igjen, Åshild. Skal fortsette å lete litt selv, selv om han presten i Berg på den tiden skriver som en gris! Holder deg orientert hvis jeg finner noe interessant. Ha en fin dag. Oddmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiAnders Gulbrandsen Guttersrød og Kari Evensd. døper Helvig 4.10.1795. Ei Helvig Andersdatter Knivsøe konfirmeres i Berg 30.9.1810. Ellers konfirmeres kun en Helvig Andersd. til før 1814, nemlig 7.10.1804, Helvig Andersd. Hestehaugen.Anders og Kari døper også barna Gunild 4.10.1791 og Oliana 11.8.1793.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddmund Rekstad

Takk, Egil. Av de Helvig Andersdatter som er med i FT 1801 er vel hun fra Guttersrød den mest interessante siden gården ligger i Rokke. Og det står jo at datteren Kirstine/Chirstine (jeg mener navnet er skrevet slik både ved dåp, konfirmasjon og vielse)er født/døpt i Rokke. I FT 1801 er det vel 7 Helvig i passende alder, derav 3 i Berg. Det er forøvrig en til fra Rokke, en tjenestepike som er 14 år i 1801. Har forresten ikke funnet noen helvig Andersdatter konfirmert etter 1814, og heller ingen vielse før 1827. Kan datteren være født som 'uekte'? Det står ikke noe om det i kirkeboken. Er det noen som vet om Helvig og Hans Petter fikk flere barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åshild Jensen.

Hei Oddmund. Finner en datter til Hans Petter Olsen og Helvig Andersdatter med navn Marie døpt 12/12-1830 i Berg.Hilsen Åshild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddmund Rekstad

Hei igjen, Åshild. Da kan vi vel gå ut fra at de var gift. Men hvor? Har kikket gjennom vielser i Berg, Halden, Idd og Aremark i tiden 1820-1827 og med forbehold for å ha oversett noe, har jeg ikke funnet disse blandt vielsene. Noen forslag til andre prestegjeld, eller man kunne kanskje begynne å lete tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddmund Rekstad

Mistenkte Hans Petter Olsen å være innflytter til Berg og fant følgende i kirkeboken for Berg 1815-1831 under innflyttede 1826, side 316: Nr. 17 Hans Peter Olsen, 39 år Nr. 18 Helvig Andersdatter, 39 år Nr. 19 Ole Peter f.1823 Ankommet fra Skjeberg til Østorp. Klarer ikkr å tyde Haandtering/yrke. Og i kirkeboken for Skjeberg, utflyttede 1826, side 300: Nr. 569 Hans Peter Olsen, 39 år (yrke ikke tydet) Nr. 570 Helvig Andersdatter, 39 år, hans hustru Nr. 571 Ole Peter Hansen, 2 9/12 år, deres søn. Klarte ikke å tydet hvor de flyttet. Klarte ikke å finne noen vielse i Skjeberg, ei heller dåpen til Ole Peter. Fortsetter å lete - de kan jo være innflyttet til Skjeberg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.