Gå til innhold
Arkivverket

[#53470] Bergen: Gunnar Larsen Våge, f. 1853 i Finnås


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Gunnar var min farmors söskenbarn. I bygdeboka står det bare at han ble gift i Bergen. Men jeg har ikke funnet han gift der og heller ikke i ft 1891 ell. 1900, han kan jo være död för den tid.Foreldra hans var Lars Gunnarsson Våge (1830-1895) og Mari Martine Olsdtr Robberstad (1828- Ho døydde truleg i Årstad prestegjeld, ikr. 1884)Her er det som Steinsbö har skrevet om denne familien: '58) Lars Gunnarson Våge, f. 1830, d. 1895. G. m. Mari Martine Olsdtr. Rubbestad, f. 1828. Ho døydde truleg i Årstad prestegjeld, ikr. 1884. Born: a. Gunnar, f. 1853~ g. i Bergen. Bygsla Veabakken av faren i 1872. b. Berta, f. 1855. c. Ingeborg Ragnhild, f. 1858, d. Mari Martine, f. 1861. e. Ola, f. 1864. f. Lars, f. 1867. Skomakar. Reiste til Amerika. Døydde på vegen heim, g. m. Karen Serine Larsdtr. Løkling. g. Erik Johan, f. 1871. Lars kjøpte bruket i 1852. I 1888 kom han frå bruket som vart selt til sakførar Dietrichson og ingeniør Lind. Dei selde året etter. Lars flytte til Årstad ved Bergen i 1882. Kom seinare heim og budde på Selvåg til han døydde. I 1865 fostra han 1 hest, 5 kyr, 9 smaler, 2 geiter. Sådde 2 1/4 t. havre, 4 ½ t. poteter. 11881 vart bnr. 6 og 7 utskilde.'ft 1865: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, det stemmer jo absolutt med födsel og navn - ikke rart jeg ikke fant han!Enda mer slekt i Amerika med andre ord!!Takk skal du ha, Lars-:)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det står han bor i Bergen, men jeg finner han ikke der i 1891.Han var jo gift, men det ser ut for at han reiser allene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fant emigrasjonen til bror hans, Lars, han emigrerte i 1814 og det står at han skal til sin bror i Amk Horwey N Dak. Da er det kanskje en mulighet til å finne mer om Gunner og.LenkeMen ikke om jeg er god til å finne han heller på Ellis Island, jeg har prövd både med Larsen og Vaage.Jeg har sökt på döde i Nord Dakota, men finner ingen som passer for Gunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Tror ikke kona til Lars Larson, Karen Serine Larsdtr Lökling, drog ikke over til USA. Jeg finner et av barna gift på Stord hvor de bodde för Lars reiste over i 1914. Familien i ft 1900: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=48&filnamn=f01221&gardpostnr=186&personpostnr=1235#nedre>LenkeLydia Marie Larsdtr f. 1897 og gift 1916 med Hilmar Knutsson Risan. Han var födt 1894 i Bergen med far fra M & R og mor fra Stautland på Bömlo. Foreldra hans flytta til Bolsö og jeg finner dem der i ft 1900: LenkeEkteskapet til Lydia Marie:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg har ei Karen Serine Larsdtr. f.1868 på Løkling gift 12.1.1922 på Stord med Anders Johanneson f.1862 på Stord. Han hadde tidligere vært gift med Elisabet Andersdtr. fra Kloster på Fjelberg. Anders var av Paust slekta. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hjertelig takk for all info-:)Her ser det da ut for at _noen_ overlevde barndommen! Skal sjekke alt dette næremere senere idag.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Fra Våre Falne: Edvard Wåge Hystad, kontorist, Bergen. Født 4-3-1918 i Philadelphia, USA, sønn av Isak E. Hystad, f. 1892 i Stord, døde 1929 i USA, og Birgit f. Larsen, f. 1894 i Stord. Artium. Var med i kampene på Voss 1940. Var senere med i illegalt arbeid. Omkom i nov. 1941 da m/k Blia forliste under forsøk på å komme over til Shetland. Omtalt i idrettslaget Norrønas festskrift 1946.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha, Carsten. M/S Blia var en tragedie, 43 personer mistet livet da båten som bare var 50 fot lang, forliste. Edward Wåge Hystad er nok blant de navna som står på minnebautaen som ble avduka på Bremnes i 1991.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ser det er mange fra Hystad som emigrerer, den nevnte familien finner jeg og. Flere av dem er Isaks sösken, uten tvil.Isak Engelsen Hystad i 1911: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=EMIBERG&gardpostnr=70944&merk=70944#ovre>LenkeAnna Bergit i 1917: LenkeI 1920: LenkeDa var Edvard og Ingvar Arthur med.Det ser ut for at disse barna har vært hjemme og reiser over igjen allene i 1926:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er et bilde av minnebautaen som står i gravlunden ved Bremnes kyrkje. Det er tatt av Berta Stavland Grönnevik (en 4-menning). Edward V. Hystad sitt navn står nett over midten på navnelista. Han var altså en ukjend 4-menning.

bilete3666.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.