Gå til innhold
Arkivverket

[#53471] Ole Halvorsen Næs


Gjest inger marie næsset
 Del

Recommended Posts

Gjest inger marie næsset

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med å si hvor Næs ligger. Funderer på om det kan være i Sannidal eller Bamble men er ganske så usikker. Holder på med slektsforskning på min manns slekt og nå står jeg ganske så fast. På forhånd tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er så mange gårder som heter Nes (Næs) at uten flere opplysninger er det umulig å si hvilken Nes-gård du er på jakt etter. Jeg kan ikke se at det er noen Nes-gårder i Bamble eller Sannidal (derimot sammensetninger av typen Rafnes og Nesland).Når levde denne Ole Halvorsen, og hvilken kilde har du finnet ham i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger marie næsset

ole halvorsen bodde på skåtøy der han hadde flere barn, blant annet lars andreas olsen som er min manns oldefar. ole halvorsen var gift med kirsten andrea larsdatter fra Bamble i Telemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger marie næsset

Tusen takk for hjelpen. Jeg har kikket på dette og nå er problemet at jeg ikke vet hvor Nesherred er. Jeg kommer fra Notodden og her er det et sted i Heddal som heter Nesherred men det er vel ikke dette stedet Ole Halvorsen kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ole Halvorsen bodde på Rogn-eie i Bamble ved vielsen og var sønn av Halvor Olsen.Da er han kanskje bror av Torsten Halvorsen på Rogn-eie som også skal være fra Nesherred. Det viser seg at han var fra Sauherad og sønn av Halvor Olsen, jfr LenkeI innlegg 2 hadde jeg dessverre oppfattet at du var på jakt etter en gård ved navn Nes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger marie næsset

Tusen, tusen takk for all hjelpen. Har sittet og lest alle opplysninger som kom fram på lenken. Kvelden vil nok helt sikkert bli fyllt med spennende slektsforskning. Nok en gang takk og beklager at jeg skrev Næs i starten på mine spørsmål. Næs var det første stedsnavnet jeg så skrevet på i forbindelse med Ole Halvorsen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Her døpes en Ole Halvorsen i Næs kirke i Sauherad, nr.6: Lenke Jeg tenkte at 'Nesherred' kunne ligge under Sauherad og begge ligger jo i Telemark hvor vi også finner Skåtøy. Både farens navn og Oles alder stemmer med opplysningene i vielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger marie  næsset

Takker så mye for all hjelp. Ting løsnet når jeg fikk vite at Næs kunne være i Sauherad. Det artige med det hele er at Sauherad kun ligger ca. 20 minutter unna om en kjører med bil fra Notodden. Dette var første gang jeg våget å legge inn spørsmål på digitalarkivet - nå vet jeg at det var riktig så lurt. Nok en gang TAKK!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.