Gå til innhold
Arkivverket

[#53477] Hvor ble det av min oldefar?


Gjest Hanne Line Osberg Eide
 Del

Recommended Posts

  • 5 måneder senere...
Gjest Per Helge Seglsten

Hans-Petter Falao [epost: la9ui(ætt)arrl(dått)net] i DIS-Troms er i ferd med å registrere de resterende kirkegårdene i Narvik-området. Kanskje han har kommet over oldefaren din?Ellers ser jeg at du har tilgang til endel amerikanske nettkilder. Tror du du engang hadde hatt anledning til å kikke etter tre sørlendinger for meg? De er halv- og stesøsken til Alvilde Magdalene Henriksen (Margaret eller Maggie Henderson i Kings county, New York, hvor hun bodde hele livet), som var uekte barnebarn av Henrik Ibsen. Alvilde emigrerte like før 1910-tellinga ble tatt opp i New York, men jeg har ikke klart å finne henne der. Men reisefølget hennes er kommet med, så jeg har tro på at hun befinner seg der et sted, og da kanskje hos slektningene som alle hadde emigrert tidligere. De tre er: halvbror Anton August Henriksen, født 1879. Han var sjømann, og ankom New York i slutten av mars 1903. Han oppgir da et sjømannshjem i Brooklyn som kommende oppholdssted. Han bor i New York i 1926.Stesøster Andrea Tellefsen, født 1890. Hun ankommer NY 26. april 1909 (feilregistrert som Fellefsen i Ellis Island-databasen), og ser ut til å ha tenkt seg vestover. I 1926 bor hun i Wisconsin, gift med en Alfred Persen.Stebror Nils Tellefsen, født i 1884 dersom det er han som drar fra Kristiansand 14. mars 1907, og ankommer NY i slutten av måneden. Han bor i NY i 1926.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Takk for tipset.Vedr Alvhilde så bør du oppgi mer konkrete opplysninger. Eller har du det liggende i annet tema?- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg skal legge på lenker fra digitalarkivet og Ellis Island. Ellers er det vel på sin plass å opplyse om at alle disse kom fra Vestre Moland like utenfor Lillesand i Aust Agder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Ja, og Alvhilde er født 5. juni 1890, og ankom New York 10. april 1910 med SS Oceanic. Hun hadde da bdd en tid (trolig bare noen måneder) i Richmond, England, og i 1909 ble det meldt flytting for henne fra Vestre Moland til Oslo. jeg har imidlertid ikke klart å finne henne i Oslo, eller i norske emigrantlister (trolig fordi hun dro til England), før i 1921, da hun tydeligvis har vært på besøk i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Tror du skal henvise til et eksisterende eller nytt tema vedr Alvilde. Ikke bruke 'mitt' tema :)- hanne line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Nei, jeg er enig i det. Det var mest for å få tak i deg etter at jeg så du hadde mye å fare med på USA-kilder. Hvis du har mulighet til å hjelpe, kan du bruke tema 42027 (det står også noe i tema 42285).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Nei, jeg er enig i det. Det var mest for å få tak i deg etter at jeg så du hadde mye å fare med på USA-kilder. Hvis du har mulighet til å hjelpe, kan du bruke tema 42027 (det står også noe i tema 42285).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.