Gå til innhold
Arkivverket

[#53484] Hvordan finne Gunner Larsen Våge i USA?


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har hatt oppe et tema om han: [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=53470&sok=&startnr=&antall=&spraak=&nr=10&antinnlegg=7#anker>LenkeMen jeg visste ikke da at han emigrerte i 1893: LenkeHan var födt 1853 på Bömlo og det står han var gift da han dro over. Jeg har ingen anelse om hva kona het. Har leita der jeg kan, uten å finne noe.Jeg tror han drog til Nord Dakota for da broren Lars drog over i 1914 skulle han til sin bror i Amk Horwey N Dak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Minnesota Territorial and State Censuses, 1849-1905Name: Gunder L Waage Census Date: 30 Jun 1905 County: Morrison Locality: Clough Birth Location: Norway Gender: Male Estimated birth year: abt 1853 Race: White Father's Birth Location: Norway Mother's Birth Location: Norway Line: 3 Roll: MNSC_136- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hjertelig takk, Hanne Line, det var da fantastisk!!Muligens har han dradd derfra da siden det stod dette om N. Dak da broren drog over i 1914.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

I tillegg til det som står i innlegg 2, så stod det der også ei Marie Waage, 55 år og født i Norge. Både denne Gunder og Marie har bodd i området i 7 år.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Da finner jeg Gunder L. Waage i en oversikt over dødsattester i Minnesota: LenkeWAAGE, GUNDER L. Date of Birth: na Place of Birth: na Mother Maiden Name: nacertid# 1927-MN-014488Date of Death: 10/19/1927 County of Death: STEARNSmvh Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1910 United States Federal CensusName: Gunder l Waugh [Gunder L Wange] Age in 1910: 58 Estimated birth year: abt 1852 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Spouse's name: Marie Home in 1910: Clough, Morrison, Minnesota Marital Status: Married Race: White Gender: Male Year of Immigration: 1890Household Members: Name Age Gunder l Waugh 58 Marie Waugh 60NB! Jeg mener det står 1893 på image. De har vært gift i 17 år.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1920 United States Federal CensusName: Gunder Woorge [Gunda Woorge] Home in 1920: Clough, Morrison, Minnesota Age: 72 years Estimated birth year: abt 1848 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's name: Mary Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: Own Year of Immigration: 1885 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 148Household Members: Name Age Gunder Woorge 72 Mary Woorge 70Feil i indeksen. Immigrasjonsåret er 1893 på image.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hjertelig takk skal dere ha-:)Da ser det ut for at Gunnar/Gunder ble værende i Minnesota!Kanskje det var feil at Lars skulle til N. Dakota til en bror der, med mindre jeg har oversett en annen bror.Skal pröve å finne ut av det når jeg kommer hjem i ettermiddag. Det ser ihvertfall ikke ut for at Gunder og Marie hadde barn.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det står det dessverre ikke noe om verken i bygdeboka eller ved emigrasjonen.Ettersom Gunder drog til Minnesota og Lars skulle til N. Dak til en bror der, var det den eneste 'lösningen'. Har ikke funnet noen andre av brödrene emigrert.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.