Gå til innhold
Arkivverket

[#53488] (HED) Snapa / Snabe / Snabbe


Gjest Geir Woll
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Woll

Siterer følgende:'' Listen over gårder er hentet fra O. Rygh: 'Norske Gaardnavne'. b.3, s.25656. Snapa. Udt. sna2pa. -- Snabbe 1616. Snabe 1667. 1723.Til dette Navns Forklaring kan jeg intet Bidrag give. '' Gårdsnavnet finnes kun i Grue i Hedmark iflg. O. Rygh - gnr. 56 !Er det noen som vet noe mer om opprinnelsen evt. betydningen av dette gårdsnavnet?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Hallo Geir.I boka Norsk Etternamnleksikon (utg. 2000) finner jeg følgende om navnet Snapa: -Kommer av gardsnavn i Grue snæpa 'snipp' om forma på et jordstykke. Forøvrig 58 personer med dette etternavn, 39 i Hedmark.Mvh. Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Hei Ruth! Takk for den info'en!Når du sier 58 pers. - hvorav 39 i Hedmark - hvilken dato/år er det ajour pr. i den 2000-utgaven som du nevner?Lurer på om noen visste om det da var ''snæpa/snipp'' utskilt fra en annen gård! Og i tilfelle hvilken?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Etter det jeg kan finne ut skriver ajourføringen seg fra folkeregisteret 01.02.1993.I Norske Gardsbruk er det 2 gårder med navnet Snapa i Grue kommune. Om den ene opplyses det at den er nevnt i skrifter år 1660.Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Geir, man må vandre rundt omkring på gården for å besvare spørsmålet dit tom hvilken gård Snapa eventuelt ble utskilt fra. Denne eventuelle utskillelsen fant sted for henved 1000 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

I samme distrikt finnes 3 garder med navnet Snapholt (i Hof, Brandval og Sør-Odal). I bygdeboka for Hof sies at snapp er et adjektiv som betyr snever eller trang. Snapa og Snap- i Snapholt kan ha samme rot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Når det gjelder hvor mange som har et navn i Norge, kan du du inn på Statistisk sentralbyrå sin hjemmeside og søke. Jeg tror ikke du får opp geografisk fordeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.