Gå til innhold
Arkivverket

[#53489] Nome i Telemark


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Eg sat her om dagen og leitte etter dei skanna kyrkjebøkene frå Nome i Telemark, utan å finna spor etter dei.Her er me opplagt igjen ofre for ein eller annan persons ''innfall'' om å skifta namn på kommunen frå det gamle prestegjeldet. Eg er ikkje lokalkjend i Telemark, men mistenker Nome for å ta utgangspunkt i det gamle erverdige Holla...(?)i Telemark. Dette har me jo fleire døme på (jmf. Norderhov som etter samanslåingi med Hole fekk namnet Ringerike, men som etter delingi av ein eller annan grunn ikkje fekk attende det gamle erverdige namnet Norderhov!). Kva er hensikten med dette?Hadde det vore ein tanke å leggja inn ein referanse i kyrkjebokregisteret som seier, t.d. Nome, sjå Holla...?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Warberg

Som ett integrert element i tjenesten er det under utarbeidelse en historisk database over prestegjeld og sokn i Norge, se Lenke Vi har valgt å prioritere å få ut kirkebøkene i et høyt tempo og har derfor måttet legge til side dette, om enn så lenge. Nå dette kommer på plass, vil du få en langt mer fleksibel inngang til bøkene. Du vil kunne søke på et hvilket som helst, historisk eller nåværende, kirke-, prestegjeld eller kommunenavn og få presise treff på bøker som måtte være aktuelle. Inntil videre, bruk lenken som Gro (2) gir. Opplysningene her er langt fra utfyllende og/eller ajourførte, men de kan gi en god pekepinn. Uten å være lokalkjent, tar jeg allikevel sjansen på å bekrefte at det er Hollas kirkebøker du skal bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.