Gå til innhold
Arkivverket

[#53491] Adressen Krogen 6 i Gamle Aker i 1869


Gjest Anne Elisabeth Myrvang
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Ved en dåp i Gamle Aker i 1869 var bosted Krogen 6, vet noen hvor det var det? Jeg ser i Oslo Byleksikon at det finnes en blindvei som heter Krogs gate som går fra Løkkeveien ved Ruseløkka skole, opprinnelig en gjennomgang til Cort Adelers gate. Videre står at opprinnelig navn på denne blindveien var Krogsgangen og at det nåværende navnet er fra 1879. Vet noen om det er denne gaten som ble kalt Krogen i kirkeboken?Mvh. Anne Elisabeth Myrvang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Oslo byleksikon: Krogs gate, Ruseløkka, bydel 1, blindvei fra Løkkeveien ved Ruseløkka skole, opprinnelig gjennomgang til Cort Adelersgate. Opprinnelig navn Krogsgangen, nåværende navn fra 1879, oppkalt etter statsråd Nicolai Johan Lohmann Krog (1787-1856).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

I følge Oslo Byleksikon skiftet Krogen (Kroken) navn til Dops gate i 1896. Dops gate ligger på Fredensborg og går mellom Akersveien og Fredensborgveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Heisann! Tusen takk til dere begge to. Jeg var visst trett igår jeg og Berit, burde jo sjekket adressen mot FT selv. Gunnar: Jeg sitter med Oslo Byleksikon, fjerde utgave fra 2000. Den eneste Kroken som nevnes der, på side 250, er den på Movann, blindvei fra Stårputtveien. Hvor i boken fant du dine opplysninger? Står det eventuelt noe mer om Krogen, eventuelt nr. 6? Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

En av mine tippoldefars brødre bodde i Krogen/Kroken i 1870-årene. Jeg har derfor undersøkt dette tidligere. På denne siden fant jeg først opplysningen om at Krogen/Kroken hadde skiftet navn til Dops gate: Lenke. Men i Oslo Byleksikon må du slå opp på Dops gate for å finne dette navneskiftet omtalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Hei igjen! Tusen takk Gunnar. Da jeg slo opp på Dops gate i Oslo Byleksikon fant jeg jo opplysningene. Mine tippoldeforeldre bodde i Krogen 6, i allefall ved sin datter Valborgs fødsel, nr. 221 Lenke Ellers flyttet jo folk mye rundt på den tiden og særlig i Oslo skaper dette endel utfordringer for oss etterkommere. Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.