Gå til innhold
Arkivverket

[#53495] Rebekka Pedersdtr. i Naerøy og Flatanger i 1750 tallet


Gjest Margaret Miller
 Del

Recommended Posts

Gjest Margaret Miller

Rebekka Pedersdtr. gift seg med Hans Eliassen Vedal Brønnøy i 1729. De hadde 2 døtre, Maren f. 1732 og Elen f. 1737. Hans døde før 1748 og Rebekka flyttet til 'Vallsfjorden' i Naerøy og bodde der for ei tid hos sin bror Thomas som tjente hos Jens Pedersen (Mielstø?). Hun ble seinere gift i Flatanger. Hvem var Rebekka og Thomas, og hva ble av henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Arne Wiborg

Hei MargaretJeg har ikke så mye, men skriver det lille jeg har om Rebekka her:Hun kan ikke ha vært så lenge i Nærøy for allerede i 1753 er hun registrert som fadder i Flatanger. Jeg har ikke registrert noen vielse på henne, men mistenker at mannen er Ørger Larsen Vikdal som dør 1769. Det er under gården Vikdal hun er regisrert som fadder 4 ganger gjennom 1750-tallet. Så er hun ikke regisrert før hun dør på Vikdal 1777 - '65 aar gammel' - altså født ca. 1712. Det hadde vært interressant å sett et skifte etter henne eller mannen, men jeg har så langt ikke funnet noe.Broren Thomas Pedersen har jeg ikke registrert i Flatanger. Kan noen med Nærøy-kjennskap tenke seg hvor 'Mielstø' og 'Vallsfjorden' kan ligge?- jon arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Kanskje 'Mielsto' er Mulstad hvor Naerøy bøker har en Jens Pedersen. Har du funnet Maren og Elen Hansdtr. i Flatanger? Vet du før hvor Rebekka kom fra? Takk for meget interessante opplysninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Jeg hadde skiftet sjekket og det sier: hun 'toeg samme (parets 2 døtre) med sig og reiste søer efter til Salt:fiorden i Nerøe-gield (Naerøy) til broderen Thomas, som da tiente hos Jens Pedersen Mulsta, men siden bleven gift i Fladtanger (Flatanger). Og siden 9 aar her før hun var paa Nerøen, har ingen hørdt noget endten om hende eller børnene at sige'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.