Gå til innhold
Arkivverket

[#53497] Damskipfører Nilsen


Gjest inger marie næsset
 Del

Recommended Posts

Gjest inger marie næsset

Lurer på om noen kan hjelpe med med opplysninger om dampskipsfører ole christian nilsen født i 1832. Det sies at han var født i Lyngør. Han døde 21.06.1890 i Kragerø. Ole Christian var gift med birte marie abrahamsdatter fodt 12.10.1826. På dødsprotokollen (18.02.1909) sies det at hun var født i Kragerø mens det i familien alltid har blitt sagt at hun kom fra Larvik. Familien hevder i tillegg at hun het Seeman man jeg kan ikke se hvor dette kommer fra. Om noen kan hjelpe meg ville jeg bli kjempeglad. På forhånd tusen takk!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger marie næsset

Tusen takk. Jeg har kikket på vielsesannonsen men klarer ikke å tyde hva som står på fødested på ole christian og birte marie. Jeg har også problemer med å se hva som står som tilleggsopplysning. Hvis noen klarer å tyde dette for meg så ville jeg blitt kjemeglad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Er det noen som klarer å tyde hva som står bak navnet hennes? Tror det kan være fødestedet. Er det Abraham Isachsen det står som far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger marie næsset

Selv klarer jeg ikke å se hva som står bak hverken hennes eller hans navn (foreldrene navn) eller hvor de kommer fra. Venter i spenning på om noen klarer å hjelpe meg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger-marie næsset

Det er riktig person som er vist i denne tellingen. Problemet er bare at jeg ikke vet hvor hun kom fra. Tusen tusen takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

De første ordene i stedsnavnsrubrikken er i hvert fall 'Føde- og Opholdssted:' (gjelder både brud og brudgom). Kan ordet som kommer etter være 'Kra.' (forkortelse for Kragerø)? Den geografiske referansen ser ut til å være den samme for begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger-marie næsset

Takk skal du ha. Det er meget mulig at jeg har feil dato på henne, men på dødsprotokollen stod det at hun va født 12.10.1826 men når jeg kikkker på folketellingene så passer ikke dette for Birte Marie. Dersom noen har tips til hvordan jeg skal finne veien videre ville jeg bli storfornøyd. På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Hei igjen.Vet ikke om dette hjelper,men hvis du ser på dåpen til Birte`s datter her,syns jeg så tydelig det er ei enke Inger Marie Ellefsdtr som fadder.Er ikke det samme navnet som ved den dåpen og konfirmasjonen jeg fant? Da gjenstår det jo bare å finne ut hvem Abraham Isachsen var gift med !! (nr 51) : Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Jo mer jeg ser på disse foregående opplysningene,jo mer syns jeg at etternavnet ligner på Jacobsen enn Isachen. Også ved vielsen av Birte/berte og Ole. Men de skrev jo så slurvete disse prestene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger marie  næsset

Beklager at jeg spør om så mye men hva mener du med 10, er det et nummer han hadde ved dåpen eller konfirmasjonen. Hadde blitt veldid glad om du ville hjelpe meg med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Halvorsen

Sorry, innlegg nr 10 fra Anne Engmo, hennes lenker til dåp og konfirmasjon, jeg synes det står Jacobsen.Hvor har du fødselsåret til Ole Christian fra? Etter opplysningene ved vielsen og folketellingen i 1865, burde han være 10 år eldre. Har funnet et kandidat født i Risør i 1821. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger marie  næsset

Hei! Birte Marie var min manns tipp oldemor og jeg vet at hun døde 18.02.1909 på Ulene. Hun var som sagt gift med Ole Christian som døde 16.06. 1890 i Kragerø. Dette er jeg sikker på. Fødselsåret til Ole Christian har jeg fått av noen i familien, så det er jeg litt mere usikker på. Kanskje han har villet være litt yngre enn han i virkeligheten var? (dette var bare en spøk). Et av barna deres var Inger Marie Abramdine Gustava Olsen som var gift med Laurits Andersen fra Tanum sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Er ikke enig i at det er rett mann,for det står da Nils Knudsen som far ved vielsen? Men jeg tror også at fødselsåret er feil,og skal være noe som samsvarer mer ved oppgitt alder ved vielsen.Sjekk 16 og 17 her :Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger marie næsset

Takker så mye for hjelpen. Har funnet ut at abraham jakobsen og inger marie ellefsdatter fikk en sønn 18 mars 1825, men jeg klarer ikke å tyde navnet hans. (Kragerø 1811-1831 folio 56, nr. 16)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger marie  næsset

Inger Marie Ellefsen giftet seg med Abraham jakobsen.(innlegg 15). Har tenkt litt på dette og Inger Marie er et navn som siden har gått igjen i generasjonene. Min svigermor het også nettopp Inger Marie. Så takk for hjelpen, men jeg håper fortsatt at noen kan tyde hva sønnen til Abraham født i 1825 het.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger marie  næsset

Takker så mye for all hjelp. Jeg lurer imidlertid litt på Birte Marie og at det står at hun var født i 1826 i Kragerø og at protokollen viser at huns jo døde på Ulene i Kragerø som min manns familie kommer fra. Kan det være at fødselstidspunktet er feil og at hun er datter til Abraham Jakobsen som dere har vært så utrolig dyktige til å finne for meg. Jeg håper dette er riktig for nå er det virkelig moro å lete videre.TAKK - TAKK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.