Gå til innhold
Arkivverket

[#53498] Lars Morten Pedersen f 1797 ? -24.12.1843 Gjesvær, Finnmark


Gjest Marita Nilssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marita Nilssen

Jeg kommer stadig tilbake til min 3*tippoldefar Lars Morten Pedersen som dør 24/12/1843 i Gjesvær, f ca 1797, men hvor og av hvem??Han ble gift med Marthe Kirstine Jensdtr f 1799 i Flakstad, Lofoten i Nordland død 28/1/1865 Ersvik, Sørøysund i Finnmark. Datter av Jens Andersen og Dina Maria Hansdtr.Hvor og når ble di gift??Jeg har følgende barn på parret:Ane Kirstine som i følge konfirmasjon i Lenvik 24/9/1843 skal være uegte f ca 1826 i Herrø sogn. Finner henne ikke født verken i Herøy, Nordland eller Herøy i Møre og Romsdal. Finner henne heller ikke etter konfirmasjon.Lovisa Christina f 18/5/1832 Løkvigen, Troms døpt 24/6/1832.Christen Olai Heggelund f 21/10/1833 Woxøen, Troms døpt 22/6/1834. Flyttet til Hammerfest 1854 og konfirmert sammesteds i 1855. Dette er min 2*tippoldefar.Niels Peder f 18/5/1837 Tromsø, dåp 20/8/1837. Kom til Hammerfest 1846. Hans videre skjebne har jeg.Mathilde Elisabeth f 12/11/1840 Lenvik. Kom til Måsøy 1846. Hennes skjebne har jeg.Kona Marthe Kirstine gifter seg for andre gang i Hammerfest den 20/6/1852 med Johan Nilsen. Når hun flyttet din vet jeg ikke. Hun ble for øvrig konfirmert 1818 i Flakstad i Nordland. I boka Slekten Figenschou av Hulda Figenschou, står Lars Morten ført som sønn av Peder Andersen Hegelund og Magdalena Endresdtr men jeg har ikke funnet noen som tyder på at dette er riktig.Er det noen som kan hjelpe med videre nå?mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Det er en merkelig omflakking på Lars Morten Pedersen. Datteren Ane Kristine ble konfirmert i Lenvik Kirke i Troms 24/9-1843 med godt skussmål. Hun må da ha oppholdt seg en tid i Lenvik siden hun hadde gått for Presten der. Faren L.M.P. døde i Gjesvær på Finnmark 24/12-1843. Bodde de ikke sammen? Ved Ane Kristines konfirmasjon er det under fødestedet Herrø Sogn skrevet noe om attest og vel Presten Greve. Under anmerkning ute i margen er det også skrevet noe. Lag en lenke og legg det ut så du kan få hjelp med tydningen. Hvor var Greve prest på den tiden? Så da kan du kanskje på vite hvor Herrø Sogn var. Mellomnavnet Morten er sannsynligvis utelatt ved F.T. i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

konfirm. til Ane Kirstine Lenke Her står som følger: Kundskab, Flid og Sæder meget gode. Vaccineret hvilket tydeligt af Arrene kan sees. Attesten meddeler ingen Datum, da den kun blev meddelt efter Vidnernes udsagn af præsten Greve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.