Gå til innhold
Arkivverket

[#53503] Trondheim Domkirke, begravelser 1780-1820


Gjest Hanne Heen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Heen

HeiUnder døde for denne perioden er det kun oppgitt en dato. Jeg regner med at det er den datoen begravelsen var og ikke datoen de døde. Er det noen som kan bekrefte dette?Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

HeiVar inne og så litt på kirkeboken du beskriver, men datoene er nok ikke alltid den dagen begravelsen var. I eldre kirkebøker er det mest sannsynlig at det er jordpåkastelsen som er datoen som står. Begravelsen kunne være lenge i forveien. Dersom du ser etter har mange samme dato for handlingen, og dette var ofte en søndag, altså ble jordpåkastelse holdt sammen med gudstjeneste. Noen datoer kan også være begravelsesdagen, men er ikke alltid lette å si.Hilsen Benn Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei Takk skal du ha. Det var muligens noe slikt jeg fryktet. Vel jeg tror jeg med forbehold bruker den datoen som begravelsesdato foreløpig, så får jeg heller endre det siden. Vet jo hvilken slekt det er som kommer derfra. Så regner jeg med at det er noenlunde riktig.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.