Gå til innhold
Arkivverket

[#53505] Kirsten Erichsdatter, f.ca 1719 Rakkestad?


Gjest Erlend Eriksen Mæhlum
 Del

Recommended Posts

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Har lenge prøvd å finne ut hvor kona til Johanens Halvorsen Holøes/Westerbye, Kirsten/Kirsti Eriksdatter er ifra og foreldrene. Til info. Hun ble gift i Rakkestad 10/10-1742 med Johannes Halvorsen, forlovere Lient. Leth og Even Guim.1. barn Christen født 1744 på Westerbye i Trømborg, døpt 2/7, Faddere: Ivar Hougum af Rakkestad sogn, Bent Sørby af Trømborg, Martha Sørbye, Thore Torp, Maren Houg fra Rakkestad. Komf. 1761 i Rakkestad, bor på Holøes. Gift med Sissel Jørgensdatter, gårdbrukere på Westerby.2. barn Mari (senere kalt Maria)født 1746 på Buer i Rakkestad, døpt 18/3, faddere: serg. Hans Nemb og Amund Pedersen Filtved Ingebor capet de armes Nemb, Marthe , Mari Erichsdatter på Houg. Komf.1761 i Rakkestad, bor Holøes. Gift med Jens Olai Sperling, gårdbrukere på Holøes.3. barn Erich født 1748 på nedre Buer, døpt 18/8 faddere: Torsten nord Finnestad, Ole Pedersen Filtved, Anne ?? Hougaards, Maria Amund Filtved, Marthe Halvorsdatter Holøs Komf. 1766 bor Holøes. Gift med Gunnild Thormodsdatter, gårdbrukere på nedre Buer.noen som vet noe mer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Egil Glørud

Hei!Fremdeles åpent for innlegg her?Så litt tilfeldig på dette spørsmålet og begynte å sjekke litt i det jeg har for hånden (også fordi det har kobl. til en 'krok' av Trømborg som interesserer meg).Fadderlistene burde jo gi noen idéer - og da ser jo Houg (Haug) ut til å være et sted å lete.Et annet gårdsnavn som går igjen er Filtvedt: Amund Pedersen Filtved og Maria Amund Filtveds bl. a.Filtvedt-slekten har man en god del om i den gml. bygdehistorien, Toftdahl & Krosby: 'Rakkestad Herred, 1814 - 1914.'Krosby skriver der om Amund Pedersen Filtvedt bl. a. (s. 218, del II):'... Gift 19 april 1747 med Mari Eriksdatter, f. 1723 ....... en søster av Tosten Eriksen Nord-Finnestad (senere Lien) ...' Mari antar jeg er Kirstis søster = Mari Erichsdaatter paa Houg, fadder i 1746 sammen med sin tilkommende....Amunds bror Ole er også på fadderlisten. Han var eier av Haug fra ca. 1760 og bodde der, kjent som Ole Pedersen Houg.Kanskje dette kan kaste litt lys over Kirsten Erichsdaatters herkomst? Og antagelig har Krosbys slektsoversikter fra 1914 mer om forbindelsene Finnestad - Filtvedt - Haug og senere til Vesterby...?mvh Egil G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Dette ble faktisk veldig interesant - også for meg!Litt mer fra Krosby (1914, s. 212 osv.):Iver Pedersen Filtvedt (1674-1745), g.m. Sigrid Amundsd., søster av Gudbrand Amunds. Westerby - et 'godt gifte'. Hun bragte med seg mange gårdparter i Eidsberg + i Sandaker, Glørud, Gjulem m.m. (Dette minner om arvegods jeg har sett på Sandaker, så ev. forb. Sandaker / Vesterby (ev. også Melleby østre i Trømborg) må jeg se på...) Iver var selv svært rik. Eide bl. a. Filtvedt, Haug, Sverstad.Datter Guri Iversd., g.m. (ca. 1718) Halvor Simensen Holøs nordre.Deres sønn Johannes Halvorsen fikk gården etter dem.Skifte etter ham 1777: sønnen Erik Korum overtar gården, men selger 1780 til broren Christen Westerby som selger 1783 ....... som selger 1793 til Jens Olai Sperling ....Egil G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Erich Finnestad eller (ev. = ?) Erich Haug?Erich Tostenssøn Finnestad begr., Rakkest. k.g., 30. april, 1732, 64 år(Ref.: http://home.online.no/~p.heier/Rakk-3-Liig.html )Dette må vel være Tosten Erichssøn og Mari(a) Erichsd.'s far. Også Kirsti Erichsd.'s?Ser også ut til å finnes en Erich Houg omkr. 1730. Samme person?Haug ble på denne tiden eid av Iver P. Filtvedt som 1738 overdro gården til sønnen Peder I. den eldre. Tosten Erichss. forøvrig gift med Ivers datter Marthe. Massevis av slektsforb. her!Kommer ant. ikke videre i leting etter Kirstis foreldre uten å lete i f.eks. skiftedokumenter fra Houg el. Finnestad på denne tiden.Egil G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Det er da Filtvedt i Rakkestad det er snakk om, ikke Filtvedt i Trømborg?Johannes Halvorsen og Kirsti Erichdatter eldste sønn, Christen var gift med Sidsel Jørgensdatter Sandaker (1732-1827).DAG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Hei. takk for innlegg.Jeg har sett litt mer på saken og funnet ut at det er ihvertfall en forbindelse mellom disse tre med en far Erich. Johannes og Kirsti/Kirsten er faddere for samtlige av barna til Mari Eriksdatter og Amund Pedersen Filtvedt. De er også faddere til ihvertfall to av barna til Torsten Eriksen Finnestad og Marthe. Så enten var de i slekt, eller nært knyttet sosialt.Jeg har forøverig vært på riksarkivet og tittet litt i pantebøkene, men uten store resultat. Skifteprotokollene er uten register, så det tar tid å gå igjennom dem, selv om det er ett kortregister etter gårdsnavn der. Desuten mangler mange år av bøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Fildtvedt i Rakkestad, ja.Jørgen Sandaker, også ... en av mine tipp-tipp-tipp .....Her fikk jeg div. til å utfylle mitt slektstre!Noen detaljer i FS som ikke finnes i kirkeboken, tilsier at det må finnes en akt. slektsoversikt som har mer enn Krosby (1914). En slektsbok fra Rakkestad?Egil G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hei Dag!A propos denne slekten - og våre (mer 'tippelag'):Einar Søpler kjøpte Berg S, br. 3 (Sluttaberg) 1939 av svigermoren Anne Melleby Berg. Hennes mann, Johs. Hansen Melleby (d. 1903) var av Westerby-slekt, og han må ha kjøpt denne gården av min farmors bror Albert Glørud (senere: Kursmose el. 'Kuskau'). Dessuten har både min farfar og farfars far eid/bodd på denne gården.Egil G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Einar var min bestefar. Anne Helene Melleby Berg kom fra Ruud S. Johannes Hansen Melleby kom fra Westerby. Alle disse 3 kan føres tilbake til Johannes Halvorsen Holøs.Westerby, Sandaker og Finnestad er godt filtrert inn i hverandre i flere ledd på 1600 og 1700-tallet.Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Til innegg 4. Iver Pedersen Filtvedt (1674-1745), g.m. Sigrid Amundsd., søster av Gudbrand Amunds. Westerby - et 'godt gifte'. Hun bragte med seg mange gårdparter i Eidsberg + i Sandaker, Glørud, Gjulem m.m. (Dette minner om arvegods jeg har sett på SandakerJeg tror at Sigrid Amundsdatter er fra Berg i Rakkestad se også debatt om skjøller Sæves her. I mine notater har jeg følgendefar Amund Guldbrandsen Fjeld i Eidsberg død ca 1642 g.m enken Gunborg shildursdatter skifte 1669 på Berg i Rakkestad Gunborg x 3 m. Jacob Nilsen Buer i RakkestadBarn 2.ekteskap 1669 1. Guldbrand Amundsen til Buer g.m Ingeborg Christensdatter Sandaker 1669 arvet Guldbrand 1 fj.Fjeld i Eidsberg og samt odel til Bjørnstad. Det kan tenkes at han flyttet fra Buer ved skifte etter stefaren Jacob Nilsen Buer som bodde på Berg2,Sigrid Amundsdatter g 1669 Hans Brynildsen Sæves 1624- Jeg tror at hun ble gx2 Iver Pedersen Filtvedt (1674-1745) Men dette er fri gjetning på navn som jeg kjenner fra slekten fra Berg i Rakkestad. 3. Berthe Amundsdatter -1696 g x1 Hans Baardsen -1679 Røsægg til Nepe i Eidsberg gx2 Ole Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.