Gå til innhold
Arkivverket

[#53508] Jeg trenger hjelp til tyding!


Gjest Kjell Fredly
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Fredly
LenkeHer trenger jeg hjelp til tyding når det gjelder Rudolf Andersen. Ser at han døde i Rio av 'Gml. feber', men greier ikke å tyde navnet på den barken (seilskuta) han var med, og det som står foran.Mvh. Kjell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg mener å lese at han døde av 'Gul feber', og det står Rio som bosted, og han kom fra en bark med navn som synes å ha To som de første to bokstavene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Takk til dere begge to! Ja, det kan være Gul feber han døde av. Denne karen var en halvbror til min morfar, faktisk en som familien ikke visste noe som helst om. Helt til høyre mener jeg at det står Kon...., kan det være en melding som kom fra et eller annet 'Konsulat'? Regner med at han var med en klippfiskskute, kanskje fra Kristiansund, siden han står registrert der som død. Men han var født på Dyrnes i Edøy, og flyttet i 14-årsalderen til Stoksund, der han var konfirmert med etternavnet Løvstrand. Så var det helt tilfeldig at jeg fant denne dødsmeldingen. Hadde vært veldig kjekt å vite navnet på skuta, men dette er slett ikke enkelt å tyde. Tydeligvis så var det tre personer som det kom dødsmelding om her.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Skipslistene for 1900 kan kanskje fortelle noe, om ikke båten gikk ned med 'mann og mus' i 1896. Fra Edø er der kun en båt, men fra Kristiansund er der mange, dog ingen bark, men bl annet jakten Thyra, dæksbaaden Tærje og dampskibet Thor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Takk til deg Arnfrid for at du har sjekket skipslistene fra 1900! Jeg har også tenkt at skuta ikke var fra Kristiansund, men at dødsmeldingen om ham kom dit hvis han hadde bostedsadresse der. Har noen tips om hva som står etter Rio? Er det ex.... et eller annet? Trasig at det er så vanskelig å tolke dette.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har sett litt igjen på Barkens navn. Kan det være Torod ? Teksten over lurer jeg faktisk på om andre ord kan være svensk? Det blir gjetting, men er det mulig å få fram en bedre forstørrelse en 150%?Hva sier ekspertene her?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

KB er: Møre og Romsdal fylke, Kristiansund i Kristiansund, Ministerialbok nr. 572A16 (1880-1901), Døde og begravede 1896, side 114.

bilete3667.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Takk til Arnfrid og Gunn! Etter det jeg har fått fram døde han en gang i 1895, kanskje i desember. Men huff, dette var en vanskelig nøtt å knekke! Lurer på om det står ex ....ede, et eller annet, men jeg klarer ikke å se det!Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Kan dette som står her være å finne i et eventuelt norsk konsulatarkiv i Rio, og hvor kan man event. henvende seg for å få vite hva som er skrevet der? Er det noen som har erfaring med dette? All hjelp mottas med takk, da det ikke ser ut til at det går an å tyde alt som står om denne personen i Kristiansund kirkebok.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Ved søk på 'Kvasir' ser det ut for at vegen frå Smøla til statsarkivet i Trondheim skulle vera overkommeleg :-) Eg ville reist inn på Statsarkivet og bedt fint om å få sjå originalen av krk.boka, den er sannsynlegvis lettare å lesa.Eller du kan senda ein e-post til dei, med fullt namn og adresse, du får eit brev tilbake, dei svarar ikkje pr. e-post.Her:statsarkivet.trondheim@arkivverket.noDet tek eit par veker før svaret kjem. Legg fram alle opplysningane du har, og kva du ynskjer vita.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Jeg vet det:-) og jeg har vært mange ganger til statsarkivet i forbindelse med jobben som bygdebokforfatter her. Men jeg lurer allikevel på om det kan finnes noe arkiv i utlandet som muligens har flere opplysninger enn de som står i kirkeboka i Kristiansund, så spørsmålene i innlegg 13 står fortsatt ved lag!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Farstad

HeisannI flg. den Norske Sjømannskirkens nettsider, var det i Rio-området i Brasil i 1892 og utover en Gul-feber epidemi. Den Norske Sjømannskirke ble startet i området Rio/Santos i 1897, men også i 1892 var det aktivitet, da bl.a med en dansk prest. Kan det muligens finnes noen nedtegnelser der?Det var så vidt jeg husker skrevet noe om den svenske sjømannskirken i samme område, på samme tidsrom. Kanskje de kan ha noen nedtegnelser? Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei nabo:-) Takk for svaret, Wenche! Har søkt en del på Den Norske Sjømannskirken, uten å finne så mye der, men jeg kan jo prøve den svenske!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Det er helt greit:-) Var ferdig med den siste boka nå i sommer (bind 11), så nå har jeg endelig fått tid til å forske på min egen slekt!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det er dumt av meg å henge meg på denne, jeg har prøvd å søke på forskjellige bokstav-kombinasjoner vedr. navnet på dette fartøyet men det vil ikke bli treff på noe vettugt, den var virkelig vanskelig! Det er sikkert en dum tanke, men kan det være noe annet enn 'Bark' det står?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Reidar! Jeg er mildt sagt åpen for alle forslag:-) Har prøvd en masse navnekombinasjoner selv, men, som deg, ingen treff på noe som kan ligne på det jeg leter etter.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Han har nok hatt litt for mye blekk i pennesplitten sin han som har skrevet detta, eller kanskje litt for grov fjær hvis det var det som var brukt. Jeg vet ikke når de gikk over fra fjær til metall-splitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det kan vel ikke være 'Bark Tasso' det står? Ser ut som det er en som har hett det, men det er sikkert helt på vidda, ser ut som den har gått på Rio hvis jeg forstår det rett men den er kanskje for gammel? ReidarLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eilert Bjørkvik

Ved oppslag i den 'originale' versjonen som er en papirkopi av den mikrofilmen som ble tatt like etter at kirkebøkene for Kristiansund ble ødelagt av brann ca 1950, foreslås denne lesemåten: 'Rio ex svenske Bark Trurö'.Den versjonen som er lagt ut på nettet baserer seg på mikrofilm av papirkopien tatt fra moderfilmen. Moderfilmen er nå til behandling i Riksarkivet, og det vil visst om ikke lenge bli lagt ut på nettet en ny og bedre versjon med moderfilmen som utgangspunkt. Om dette hjelper for lesbarheten av det som står i rubrikken lengst til høyre skal være usagt, for den svarte omrammingen av disse sidene er de forkullede restene av ytterkantene av bøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Heisann:-) Dette var veldig kjekt, Eilert! Tusen takk skal du ha! Da gjenstår det for meg å finne ut mere om denne 'ex svenske Bark Trurö'.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.