Gå til innhold
Arkivverket

[#53508] Jeg trenger hjelp til tyding!


Gjest Kjell Fredly
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Fredly

Ved hjelp av min flinke nabo, Wenche Farstad, som fant en adresse til et skipsregister: http://www.mysticseaport.org/library/home.cfm fant jeg barken Truro. Det viser seg at kapteinen (master) var en Hemningsen, og at barken hørte til i Malmö. Men den var først britisk, hørte til i Halifax (fra 1874-75 og fram til ca. 1893 da den ble svensk), og eier da var John Burris. Barken er siste gang nevnt i dette skipsregisteret i 1900 og da med Bokberg som kaptein (han ser ut til å ha vært kaptein på Truro fra 1898. Hemningsen var kaptein fra 1893 til 1896. Eier i 1895 var R.W.Palm. Barken var bygd i Princeport (N.S.) av J. Crowe. Ellers så står det en hel del om størrelse og lastekapasitet etc. Skulle gjerne ha funnet et maleri av barken:-) Så takket være min hjelpsomme nabo, så har en del brikker falt på plass her. Takk Wenche!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Truro er en by med ca. 12.000 innbyggere ved Salmonelven i Nova Scotia, Canada. Princeport er en del av byen Truro. Og her ble barken med samme navn bygd. I Nova Scotia ligger også byen Halifax.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Da ordnet det seg, men det var ikke helt godt å tyde, og denne bokstav-kombinasjonen ble vel ikke prøvd, og det var litt vanskelig å se for seg at den andre bokstaven var en 'R'. Ellers var det sikkert ingen dans på roser å være mannskap på slike fartøyer, i hvertfall ikke ute på havet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Ja det ordnet seg. Barken ble bygd i 1873 på James Crowes Shipyard i Princeport, Truro. Har funnet noe som står på finsk (fra Åbo) om barkskeppet Truro som tydeligvis strandet i 1910. Så her går det unna nå:-)Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.