Gå til innhold
Arkivverket

[#53515] Løvenskiold & Leopoldus


Gjest David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Gjest David Widerberg Howden

Hei lurte på hva vi med sikkerhet kan vite om Løvenskiold-slektens opphav?(Før de ble adlet til Løvenskiold).Noen hypoteser/teorier finnes det sikkert også?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Fra det jeg kan finne i mitt noe tilårskomne leksikon, vet man ikke hva opphavet til Herman Leopoldus (d.1696 i Christiania) var, bortsett fra at han kom fra Lübeck og slo seg stort opp i Christiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Etter det jeg vet - og tatt på sparket - har medlemmer av slekten Løvenskiold gjennom både 1800-tallet og 1900-tallet forgjeves forsøkt å finne innvandreren Leopoldus' foreldre og forfedre. Disse medlemmene har engasjert flere framstående slektsforskere til å gjøre dette, men uten hell. Danske Louis Bobe skrev vel artikkelen i Danmark Adels Aarbog om slektens opprinnelse.Det er visstnok nevnt personer med slektsnavn Leopold i aktuelle tyske områder på 1600-tallet. Men slektslinjer til innvandreren er ikke påvist. Spørsmål kan jo derfor stilles om innvandreren opprinnelig het noe annet og selv laget seg navnet Leopoldus før han kom til Norge. Våpenskjoldet med løven i skjoldet og pelikanen på hjelmen, er ikke kjent fra tysk område, etter det jeg vet. Våpenet kan derfor være laget i Norge.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hermann (innvandreren) kan ha laget navnet Leopuldus selv, men i såfall må det dreie seg om en utvikling fra et patronym, Leopoldsen.Hvis det har vært anvendt midler på undersøkelse ri utenlandske arkiver (hvilket jeg ikke helt fester lit til), så burde man ihverfall få frem hvilke arkiver som det er undersøkt i, og i hvilke kildeserier man har lett. Archiv der Hansestadt Lübeck inneholder såpass mye materiale, også bearbeidelser utført av slektsforskere, slik at det raskt kan sjekkes etter om navnet Leopoldus finnes der eller ikke. Jeg selv har ikke støtt på opplysninger om at dette er sjekket etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Takk for innleggene!.Er vel kanskje ikke så lett å finne ut av det nei. Men uansett er jo leopoldus en latinisering av Leupold eller noe i den duren. Kan jo sjølvsagt være at faren til Herman sitt navn var nettopp Leopold... Men uansett burde det jo være mulig å finne det ut.Synes vel det høres litt rart ut å bare 'finne på' et fint etternavn også i tillegg skaffe seg et slektsvåpen med en løve og en pelikan... Men jeg vet ikke, kanskje det var ganske vanlig den gangen?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Det var mange personer på 1600-, 1700-tallene og i andre perioder, som videreutviklet eller 'pyntet' på etternavn. De laget seg dermed nye etternavn ut fra navn som opprinnelig var mer alminnelige - enten det nå var farsnavn, yrkesbetegnelser eller stedsnavn.Det var også flere som begynte å bruke mer og mindre heraldiske våpenskjold i segl på 1600-tallet. Jeg antar at seglgravørene hadde mange ideer til våpenmotiver, når folk kom og ville bestille signeter fra dem. Signeter var det behov for hos både bønder, byborgere og embetsmenn, fordi de skulle sette segl på mange typer dokumenter.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Slekten Leopoldus' opprinnelse er omtalt i H.L. og A. Løvenskiolds bok Slekten Løvenskiold gjennom 300 år i Norge, Oslo 1974, side 9 under 'første slektsledd', dvs innvandreren Herman Leopoldus (?-1696). Der er de ikke kommet lenger enn Louis Bobes omtale av Løvenskiold i Danmarks Adels Aarbog 1949. Bobe har en slekt Leopold i Lübeck og nevner mange navn. Han nevner at Leopold var vanlig navn og flere personer i nord-tysk område og Nederland med latiniseringen til Leopoldus. Men alt uten å ha funnet noen forbindelse til innvandreren.Åpenbart har Bobe vært gjennom mye materiale, men idag er kanskje arkivene bedre ordnet og lettere å gjennomsøke ?Innvandrerens våpen ses første gang i segl ca 1680 i overformynderiets dokumenter, heter det i Løvenskioldenes bok, s.9. Da hadde han vært i Christiania siden ca 1674, så våpenet kan godt ha vært laget og tatt i Norge.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Takk for info.. Bare lurer burde vel finnes et regsiter over Tyske våpen(Er jo heller ikke sikkert han var født i Lübeck).Det merket han brukte i 1680 finnes det en tegning/foto av det en plass?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det finnes en god del materiale idag i Archiv der Hansestadt Lübeck, som man kan søke gjennom, som er sortert etter slektsnavn. Blant annet genealogiske samlinger samlet på 1700- og 1800-tallet. I løpet av én dag rekker man gjennom dette for å avklare om genealogene har støtt på folk i byen med etternavnet Leopold(us) og hva det het og når d elevde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Det finnes en svært omfattende litteratur om tyske våpenskjold, særlig Siebmacher med mengder av store bind fra forskjellige tysktalende områder. Jäger Sunstenau har laget et alfabetisk register og jeg mener å huske at de har hans bok på UB i Oslo. Jeg har selv ikke sjekket om Leopold/Leopoldus er med i registeret eller i Siebmacher.Pelikanmotivet var populært i norske personvåpen på 1600-tallet; se Hans Krags bok Norsk heraldisk mønstring. Mange personer var prester e.l., men ikke alle - f.eks. ikke medlemmene av min slekt på den tid med pelikan i skjoldets 1. felt (de er forøvrig ikke med i Krags bok). Herman Leopoldus kan derfor godt ha tatt seg løve & pelikan i Norge da han fikk bruk for et signet/segl.Våpenet med løve i skjold og pelikan på hjelm er gjengitt i tegning og med farger på stamtre Løvenskiold, og som seglfoto fra Riksarkivet i bok Slekten Løvenskiold 300 år i Norge, jfr innlegg nr (7).Louis Bobe lister opp innledningsvis i stamtavle Løvenskiold, i Danmarks Adels Aarbog 1949, en rekke personer og slekter Leopold og Leopoldus fra tysktalende områder og Nederland. Men han lyktes ikke i å finne slektskapslinjer til den norske innvandreren. Kanskje noen andre vil ta opp tråden og tråle arkivene på nytt nå?Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Hmmm... det hørtes ut som en interessant bok. Vet du om det kun er register eller også beskrivelser/bilder med i boka?.Boka om Løvenskioldene må jeg jo også få lånt/kjøpt meg da.Stammer nemlig fra datteren til Herman Leopoldus: Barbara Leopolda(Gift med David Monrad).Ifølge denne teksten ble han nevnt første gang i 1665. Og hans sønn gikk i handelslære i Lübeck i 1692. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det er et register over slektene og våpnene som er med i hele bokverket. Registeret er kun et register, og inneholder ikke i seg selv alle data. Jeg har ikke sett registeret selv og skulle gjerne ha kjøpt det hvis jeg var rik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Hans Petter Engh

I svensk litteratur kom jeg over navnet Löfwenskiöld/Löfwenskjöld Navnet ble brukt som adelig navn da Henrik Anders Löfgren(1699-1765) ble adlet. Han var en latinsk og svensk poet knyttet til militæret. Kan han ha fått ideen til navn og våpenskjold ifra Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Hvorfor det ? I svensk adelig navnsskikk på den tiden, ble alle tenkelige kombinasjoner av gull og sølv, skjold og hjelm, og løve, sparre, tatt i bruk. Jeg tror det er registrert mange hundre kombinasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Takk til Kjetil og Ola, men har nok vært borti begge... uten å funnet det ut.Hans Petter og Tore Ja,ja man skal vel ikke kategorisk nekte for at de kan ha fått ideen fra Norge. Men er nok enig med Vigerust at det var ganske vanlig å ta navnet sitt, etter det våpenskjold man fikk da man ble adlet.Men eksisterer det ikke portretter av Herman Leopoldus sr?. Sønnen som ble adlet Løvenskiold, finner jeg uten vanskeligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei David!Fant denne tråden din da jeg søkte på en av dine andre!. Joda,det finnes et portrett av 'innvandreren Herman' fra Lubeck(hvordan får jeg 'tødlene' på plass over U en?).I boken 'Norske slott,herregårder og gods'(Andresen og Butenschøn forlag,2003)vises bilder fra Fossum hovedgårdi/ved Skien.I festsalen der ,som går under navnet 'den runde sal'(henspeiler på det hvelvede taket),kan sees et portretti nesten full legemstørrelse.(etter lengden å dømme,ikke helfigur).Det viser en statelig herremann i vinrød fløyels drakt og med en gråhvit allongeparykk.Her kalles han Herman Leopoldus Løvenskiold,og det er han som døde i 1696,og ikke sønnesønnen av samme navn.(1701-59) Som kjent var det denne som ble adlet med navnet Løvenskioldi 1739.Jeg vil tro at boken kan kjøpes fremdeles.Beste hilsner fra Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Løkke

De fleste av dere er sikkert klar over at Leo betyr løve, og at det derfor var naturlig for Leopoldus å ha en løve i våpenskjoldet sitt (som han hadde også før han ble adlet). Med en løve på skjoldet var Løvenskiold derfor et naturlig navnevalg da han ble adelsmann.Et annet navn som er 'pyntet' på (se innlegg 6), er familienavnet Treschow. Opprinnelsen er ordet tresko som på dansk uttales omtrent slik som vi uttaler Treschow. Stamfaren var antakelig treskomaker fra Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei!Det stemmer bra det,Dag.Treskomakeren var fra Stege på øya Møn/Møen i Danmark.Jeg har notert meg Giort/Gjert Rasmussen 'Treskomager'(1623-1666)i ekteskap med Anne Nielsdatter(død 1673)som stamforeldre.Slekten ble adlet 1812.Nermos slekts- sider har muligens noen ledd til på denne 'tavlen'.'Fru Stein Erik Hagen' hører som kjent til denne slekten på Fritsø.Mvh Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.