Gå til innhold
Arkivverket

[#53516] Ole Olsen Kruke, Øyer. Hvem var han?


Gjest Kari Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Mulig at dette er Anne Svendsdatter som gifter seg med enkemann Ole Olen Kruke senere? LenkeSer at causjonistene ved vielsen heter Tosten og Peder Kruke, mulig dette kan være et spor til Ole olsens opphav.Fortsetter letingen. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser at det er både en Tosten og en Peder på gården Kruke i 1801, lurer på om de kan være slektninger av Ole Olsen?Har lett etter Ole Olsen muligens som enkemann i 1801, men hans hustru kan også være i live på dette tidspunkt. Det finnes flere Ole Olsener i Øyer i 1801, så det gjør letingen mer komplisert.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Mulig at denne Ole Olsen kan være en bra kandidat. Legg merke til at hustruen heter Sigri. LenkeOm denne Sigrid døde før 1808 og ektemannen gifter seg igjen, kan det passe bra at 1. datter ble oppkalt etter den avdøde hustru. ( Vanlig navnskikk for å hedre den døde) Her må nok kirkebokoppslag til for å finne ut om denne teori kan ha noe for seg?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har ikke greid i farten å finne vielsen mellom Ole og Sigrid, men her fant jeg et barn døpt av samme ektepar, Ole og Sigrid: Se midt på ventre side 25 des. LenkeSkal se om jeg finner enten vielsen eller om Sigrid dør?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har begynt å lete etter Sigrids dødsfall, men her i 1802 fant jeg noe som for meg ser ut til en tvillingfødsel, barn f. med et par dagers mellomrom, litt mystisk, Foreldre er Ole og Sigri. Se 21 mars v. s LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Hagen

Hei Gunn.Skal si du har jobbet for meg, tusen takk. Jeg har sett dette paret før, men har ikke greid å sette det i sammenheng. Tok en rask titt i kirkeboka nå og fant et dødfødt barn med foreldre Ole og Sigrid Tande LenkeKlarer ikke å lese alt som står der, men da bodde iallefall dette ekteparet fortsatt på Tande i 1806. Kunne ikke finne Sigrid død mellom 1806 og 1808. Men det er ikke så lett å lese skrifta til presten.Letingen fortsetter, du har iallefall gitt meg verdifull hjelp, takk!Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Bare hyggelig om du hadde noe nytte av mine oppslag. Jeg fant en Sigrid Andersdatter død her I øyer i 1806. Alder står 52 år, det syntes jeg var litt vel høyt, til at hun skulle ha fått barn samme år, men vel ikke helt umulig.Se helt øverst høyre , høyre s. i kirkeboka. LenkeOm dette er rett Sigri, vil jeg tippe at teorien om at dette var første hustu til Ole Olsen , senere Kruke, stemmer?Lykke til med fortsatt leting.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Hagen

Sigrid burde være rundt 36 år om hun dør i 1806, om folketellingen er rett. Det finnes også flere Ole og Sigrid på samme tid, så jeg får gå grundig i gjennom ekteskap, fødsler og død i kirkeboka. Takk igjen.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Enig i din vurderinge her med hensyn til alder. Ta en titt på de to nederste føringer, på høyre side. Først et barn av Ole Olsen og neste Sigri Andersdatter. Her blir jeg ikke helt klar over alder på denne Sigri? LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Hagen

Sigrid Amundsd ... 4 mnd tror jeg, og nest er Sigrid Bjørnsd 53 år.Har funnet en sønn av paret f 1804 på Tande, Ole: LenkeRegner derfor med at dette paret bodde på Tande iallefall frem til 1806 når de får et dødfødt barn. Sigrid Andersdatter er født på Tande 1771. Ole kan vel ha flyttet 'hjem' da han ble enkemand, om han var fra Kruke da? Kunne ikke finne noen Ole født Kruke rundt 1771.Kan moren, Sigrid ha dødd samtidig i 1806, klarer ikke lese hva som står der.Lete, lete....Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Hei !Jeg mener det er Ole Olsen født 29.12.1779 v/Offigstad. Han var første gang gift 15.10.1801 med Sigri Olsdatter Olstadsveen. Hun døde 4.10.1807 v/Kruke.Barn i 1. ekteskap: Johannes 1802, Ole 1804 Ole 1807 død samme år. Barn i 2. ekteskap: Sigri 1809 og Anne 1812.Hva tror dere om dette ?Mvh Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Hagen

Ja det kan godt stemme, satt akkurat og lette etter andre altenativer, siden ingen Sigrid døde ved Tande.Fant det samme ekteskapet, så det var bra jeg kikket innom her igjen, for jeg fant ikke denne Sigrid død heller, litt sliten i øya..Tror dette Lenke er Ole Olsen død ved Kruke (om jeg leser stedet rett), død 31 år gammel og da stemmer fødselsåret med den du fant.Takk til dere begge for velvillig hjelp :)Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Hagen

Takk! Så lett å trå feil.Dette er min 3xtipp, og jeg har strevd med dette lenge. Kjenner du til hans kone nr 2; Anne?kanskje du vet om det står noe om familien i Bygdebøkene?Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Annes foreldre er: Svend Christensen Tretten Prestgard 1745-1805 og Goro Pedersdatter Aalycken (Ringebu) 1754-1797. De ble gift 17.10.1776 i Ringebu. Jeg har granska en del på denne slekta for Annes søster, Lisbet, er min tippoldemor.Mvh Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Hagen

hei TordisDa hadde jeg klart å finne rette foreldre til Anne, Svend som enkemann ved Enge 1801.Du har vel mer bakover på Svend og Goro. Er det noe du kunne tenke deg å dele med meg, hadde jeg satt stor pris på det. e-postadr: hagen-k@online.no.Dattersønnen til Anne reiste til Vingrom og kjøpte seg gård der, så det meste av slekta mi kommer derfra.Setter stor pris på den hjelpen jeg har fått fra deg.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.