Gå til innhold
Arkivverket

[#53517] Skipper Otter Steen f. 1831 Larvik - hvilken båt? Hvilken skjebne?


Gjest Kristinn Hegna
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristinn Hegna

Otter Steen ble født i Larvik i 1831 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7778&idx_id=7778&uid=ny&idx_side=-33>Lenke av foreldrene Otter Daniel Steen og Anne Johanne Berg. I 1858 ble han far til en uekte sønn, Hans Otto Steen, med mor Henriette Johannesdatter Dahl Lenke. Ved dåpen er Otter Steens yrke oppgitt til Skipper og det er ellers opplyst at han var 'boende paa Nanset' i Hedrum (hos sin onkel Peter Berg formodentlig).Etter dette finner jeg ingen spor etter mannen. I FT1865 finner jeg sønnen Hans Otto som pleiesønn i Tjølling Lenke, og guttens mor (sannsynligvis) som tjenestetyende i Prindsens gade i Kristiania Lenke. Moren til Otter Steen bor hos sin bror Peter Berg på Nanset, etter at hun ble enke noen år tidligere.Men hvor er Otter? Han er ikke i FT1865 eller FT1900 hverken som Otter (Ott*), Steen, Sten eller Ottersen. Jeg har ikke funnet ham død i kirkebøker for Larvik (-1881), Langestrand (-1899), Tjølling (-1904) eller Hedrum (-1930). Jeg finner ham ikke i FS. Og jeg finner ham ikke blant emigrerte, men der er vel registreringen noe mangelfull før Ellis island?Kan han være kaptein på skip under tellingen i 1865? Hvordan kan jeg finne ut hvilken båt han var kaptein på? Kan jeg finne ham i skipslistene for tellingen i 1875 hvis jeg ikke vet navnet på skip og rederi?Han er en gåte - har noen tips om hvor jeg skal lete videre?Noe av dette var vi inne på i et tidligere innlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Den beste kilden vil muligens her være mønstringsprotokoller/sjømannsruller. De befinner seg ved de ulike statsarkivene, og i hvert fall ved Statsarkivet i Kristiansand er de mikrofilmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest torkil lier

Hei, når det gjelder Joseph Henrichsen Steen har jeg tidligere skrevet en del om han, se innlegg nr.24459: Kragerøfamilien Rømers stammor. Såvidt jeg kan se har disse to Steen-familier ingen forbindelse, men blir lett blandet sammen pga.de tilfeldige navnelikhetene. Mvh.Torkil Lier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Til (2) og (3) Takk for disse tipsene! Hvis det er skifte etter foreldrene eller noen av søskenene, ville de da være registrert i skifteregistrene som finnes på RHD.uit.no? Jeg har lett der men ikke funnet noe som jeg tror er relevant, men de dekker årene fram til 1877 så det kan jo være noe senere også. Det er faktisk ingen skifter fra området Nanset som er registrert digitalt her http://www.rhd.uit.no/skifter/skifter.aspx under Larvik...?Faren er ikke oppgitt som 'afdød' ved barnas konfirmasjoner i 1840-50-årene, men jeg kan ikke finne dødsinnførselen hans i Larvik eller Hedrum mellom 1854 (siste konf) og 1865 hvor moren er oppgitt som enke. Moren Anne Johanne dør i 1896. Når barna er voksne ble det vel intet skifte?To av søskenene dør i hhv 1859 (Hilda, f 1838) og 1862 (Hans Thorvald, f 1834), mens de to andre finner jeg ikke igjen de heller (Dina, f. ca 1833 finnes i FT1865 Hedrum og Johannes f. 1836 konfirmeres i 1852 i Hedrum).Hva kan Dinas egentlige navn ha vært hvis vi antar at det er et 'kjælenavn' eller forkortelse?Berit, når du sier 'dør ugifte', er det noen grunn til at de bør være det? Med tanke på skifte av etternavn og eventuelle egne arvinger kanskje?Er det i såfall til Kongsberg jeg må henvende meg for å se skifter og sjømannsruller for Larviksdistriktet? Vil det være mulig å finne fram i sjømannsrullene uten å vite navn på skipet? Det ligger kanskje i navnet at det er registrert på sjømannens eget navn...?Til (3): Takk for tipset, det er alltid greit å kunne rydde noen UT av soga :-)Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, det er Statsarkivet i Kongsberg du må henvende deg til. Sjømannsrullene er vanligvis (f.o.m. 1860) ført på navn - kronologisk etter 'patent'-dato. De rullene som kalles 'Annotasjonsruller' omfatter førstereisgutter og unge sjømenn. 'Hovedrullene' er de mest omfattende. Noen steder finnes det også egne styrmanns- og skipperruller. Her vil nok Statsarkivets folk kunne hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Takk, Oddbjørn. Jeg får håpe at han kan være å finne der selvom han sikkert ble skipper noe før 1860 - da var han 29 år gammel. Vet du hvilke typer opplysninger man kan finne i disse sjømannsrullene?Når det gjelder skifter har jeg antagelig funnet et skifte etter faren - som også het Otter Steen - i 1849 i Larvik. Da var jo barna mindreårige. Det kan imidlertid være en annen med samme navn, så det får jeg finne ut hvis jeg får se protokollen. Uansett er 'min mann' Otter 17 år da, og det hjelper meg egentlig ikke noe nærmere hva som ble av ham etter 1858.Men hva skjer så hvis noen av søskenene dør senere? Kan ikke se dem i skifteregisteret fram til 1877? Eller leter jeg feil sted?K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Er man heldig, kan man i sjømannsrullene finne fødselsdato, fødested - samt alle påmønstringer og avmønstringer (inkl. navn på skutene og hvor de seilte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Siden det ble litt rot i mine to forrige innlegg, har jeg klippet ut informasjonen fra tellingen:Alle oplysninger vedr. den valgte person Kilde: FT-1880 Kildehenvisning: M.kort nr 1482, F. 156 Navn: Otter Steen Køn: M Alder: 48 Stilling i husstanden: Fon Skibsfører Civilstand: Ugift Fødested: Norge Sogn: Vejlby Herred: Hasle Amt: Aarhus Stednavn: Vejlby S. Husstands-/familienr: 226 Matr.nr/adresse: Sindssygeanstalten - Patienter Trossamfund: Lutheran Handicaps: Sindssyg Indtastningsnr: D2259 Løbenr.: 1440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg ser nå at kirkebøkene for Vejlby sogn er skannet kun t.o.m. 1891. Tilflyttede til sognet er registrert t.o.m. 1875. Jeg har sjekket perioden 1870-1875, men ikke funnet Otter Steen innflyttet i det tidsrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Litt på siden av temaet: De skannede kirkebøkene på Arkivalieronline er langt fra så brukervennlige som Digitalarkivets (bl.a. mangler indeksering). Dette har frustrert mange danske slektsgranskere. Noen har da laget egne løsninger - f.eks. her: http://www.kirkeboger.dk/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Dette var mer enn jeg turte håpe på! Tusen takk til dere begge to! Det er igrunnen ganske oppsiktsvekkende at han da endte på samme måte som sin fetter og navnebror Otter Steen født i Flekkefjord som jeg finner på Gaustad sindsykeasyl i tellingen 1865 og på Kristiania Sindssykeasyl hvor han døde i 1879...! Få håpe det ikke er en familiesvakhet siden det er tippoldefaren min det er snakk om :-)Også greit å vite at han døde ugift. Hvis han ikke fikk flere uekte barn er det da ikke noe slekt etter ham. Igjen hjertelig takk for hjelpen!Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Jeg ser at når det gjelder kirkebøker for Veljby og sinnsyneanstalten der, har de visst egen kirkebok:'Vejlby (Hasle H.). F 1758 1891; K 1814 91; T 1758 98, V 1758-1891; D 1758 1891. Sindssygeanstalten for Nørrejylland, der 1849 52 opførtes i Vejlby Sogn, blev ved kgl. Reskr. af 2. Jan. 1858 oprettet til en egen Menighed.', skriver S. Nygård i registeret sitt Lenke.Så når jeg kommer inn på arkivalieronline så får jeg vel begynne der...Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Hm, skuffende uskarpe og grøtete bilder i denne kirkeboken... Fryktelig vanskelig å se hva det står der.Men jeg tror ikke det er noen Otter Steen i Tilgangslistene i kirkeboken for sindssykeanstalten fra 1858-1880 og ikke blant døde fra 1880-1891 når skanningen slutter.K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nå døde vel ikke Otter Steen før i 1907...Ellers ser jeg at den siste folketellingen for Vejlby sogn som er publisert i Dansk Demografisk Database er ft. 1880. Det var imidlertid folketellinger også i 1885, 1890, 1901 og 1906. I noen av disse burde Otter Steen være nevnt. En del av folketellingene er skannet i Arkivalieronline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, nå fant jeg ham også i 1890 (som er den siste ft. for Aarhus som er skannet): Arkivalieronline, folketællinger, Aarhus amt, Hasle herred, Vejlby sogn, oppslag 121 (Sindssygeanstalten i Aarhus):Otter Steen, 58 år, ugift, f. i Norge, 'Skibskapitajn'. Han holdt da til i en avdeling som ble kalt '2. Forplejningsklasse'.Så vidt jeg forstår dekket denne 'Sindssygeanstalten' hele Aarhus amt. Det er vel derfor mulig at han bodde i selve Aarhus før han ble innlagt, og ikke i Vejlby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Takk igjen, Oddbjørn! Det krever litt å finne fram i de danske sidene, så det var godt gjort.Til din første kommentar i (20): Kan jeg vite sikkert at han døde i 1907 når det er ført i kirkeboken det året, eller tror du at det kan tenkes at det tok noen år før opplysningen 'vandret' fra Danmark til Norge? Grunnen til at jeg ikke sjekket lenger enn til 1891 var at kirkeboken ikke var skannet lenger, og jeg trodde kanskje det kunne være lurt å sjekke annet enn akkurat dødsåret fra kirkeboken i Larvik... Men 16 år er vel kanskje litt lenge, ja.'Jydske asyl' var institusjon for hele Nordjylland, tror jeg. 1. forpleiningsklasse var for borgere, mens 3. klasse var for almuen og bønder, så det var nok derfor Skipper Otter havnet på 2. klasse.Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er vel ikke særlig grunn til å tvile på at dødsåret er 1907, siden det er innført både en dødsdato (22/2) og en begravelsesdato (28/2). Dessuten er meldingen/attesten fra byfogden datert 11/5 1907, så vidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Om skiftet nevnt i (8) fra 1849: Jeg har fått tilsendt en flott kopi av skiftet, men det skorter jo litt med gotisk-kunnskapen hos meg. Det jeg karer å lese ut av det er at gården Jahren går til Anne Marie. Da må det bety at det er bestefaren til 'min' Otter som er arvelater, og som overlater gården til sin søster? Hun bor fremdeles på gården Jahren ved Stavern i FT 1865. Klarer ikke å se at andre arvinger er nevnt, noe som er litt rart i og med at han hadde en lang rekke barn. Nå heter de jo Otter Steen omtrent alle i den slekten, så jeg kan jo ha blandet sammen noen :-) Denne bestefaren er nemlig oppført som regimentsbøssemaker ved Fredriksvern i FT1801, men som kjøbmand ved sin død. Det kan jo være to forskjellige...Hvis jeg får det til skal jeg legge ut et bilde av skiftet, så kanskje noen kan hjelpe meg med å tyde detaljene i det.Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Beklager, jeg rotet: Anne Marie er datteren til den Otter Steen som dør i 1849, og altså 'min' Otters tante. Og han som dør hadde fire barn hvorav minst én var død. Sådet er nok ikke to forskjellige personer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.