Gå til innhold
Arkivverket

[#53519] Oppslag i bygdebok for Lindås/Lygra i Hordaland.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg trenger hjelp til oppslag vedr. gården Kvalvaag/Qvalvaag i Lygra sokn i Lindås. Dersom noen har tilgang til bygdeboken som vel kom ut år 2000, trenger jeg hjelp til å få sjekket om der er nevnt en Ole Monsen f. ca 1734 der.Det gjelder denne karen her.LenkeJeg har lenge prøvd å finne ut hvor Qvorvaag i Hammer kan være. Det er derfor viktig for meg også å få luket bort noen alternativer. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for hjelpen Grete. Da kan jeg i det minste utelukke et alternativ. Så får jeg lete andre steder etter Qvorvaag/Hamre. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kan det være Kvamsvåg? Jeg finner ikke denne gården i ft 1801. Heller ikke i ft 1865, men det er Kvamsvåg der i dag nesten innerst i Radsundet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for innspillet Kjellaug. Jeg skal føre forslaget ditt opp på listen over alternativer som bør sjekkes. Vet du om det er noen bygdebok som dekker det området idag? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Kjellaug. Dette er en av 'slektsnøttene' som jeg henter frem med jevne mellomrom, i håp om at det en dag skal lykkes meg å knekke den.Om det har interesse, her er lenker til tidligere debatter om stedsnavnet.[url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=26649&sok=qvorvaag&startnr=&antall=&spraak=&nr=1&antinnlegg=10#anker>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fant denne på FS, den eneste som er födt i Hamre der: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=500220258146&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeMen faren står som Mons Valle.Det er og et par döpt i 1733 og noen i 1735, men ingen har noen som helst likhet med gårdsnavnet Quorvåg.En döpt i 1735 med far Mons Hoopeland:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Kjellaug. Jeg får se om det blir anledning med en dag på Statsarkivet i Bergen. Listen begynner å bli lang over personer og steder som må sjekkes. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Uffda! Nå ser jeg at disse allerede er funnet i andre innlegg.Vet du hva kona het? Ser du nevner barn Cecelie, Anne Marie og Mons, har du funnet dåpen deres?Kanskje moren er oppkalt?Hva med ft 1801? Var han i Bergen da? Finner bare en med sånn noenlunde alder: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Problemet har utspring i kona til Carl Henrichsen, Anne (Marie) Olsdtr.De giftet seg i Askøy 01.01.1795.En av forloverne var Mons Olsen Haukeland. Her er paret i 1801 tellingen.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f11280&gardpostnr=206&personpostnr=2236&merk=2236#ovre>LenkeHer står hun oppført som Malene Marie, men det er eneste gangen den navnekominasjonen blir benyttet på henne. Etters benevnes hun som Anne eller Anne Marie Olsdtr. Da sønnen Henrich ble døpt i 1795 var Mons Olsen af Bergen fadder og jeg antar at det er den samme som var forlover. Ole Monsen Sandvigen var fadder i 1798 og jeg tror det er faren. Videre finnes både Ingebord og Cecilie Olsdøtre som faddere. De nevnes både på Årstad, i Schudevigen og Sandvigen.Her er Cesilie/Sesille i 1801 på Aarstad Hovedgård.LenkeIngeborg ble gift i 1795 med enkemannen Hans Jørgensen. Hans hadde tidliger vært gift med Wendel Margrethe Monsdatter og hadde sønnen Jøgen med henne. Her er Ingeborg i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da er det vel muligens han som bor i Sandviken i 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=79&filnamn=f11280&gardpostnr=144&personpostnr=1069#nedre>LenkeKanskje de da drog til Bergen, her er en Anna Kerstine f. i 1765: LenkeDette er vel da ekteskapet til den Ole Monsen og Marte Andersdtr: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Askøy, Ministerialbok nr. A 1 (1742-1818), Ekteviede 1758-1760, side 261. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Finner en Mons Olsen döpt i nykirken med far Ole Monsen i 1768, men dessverre er moren en Marthe Monsdtr. Er det mulig at det er feilskrevet her? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Her er lysning i Nykirken for en Ole Monsen og Anna Maria Hansdatter - en kandidat? 'dessverre' står denne lysningen øverst på siden; gårdsnavnet forsvinner i overskriften.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takker igjen for nye innlegg. Vedr. innlegg nr.13 og 14. Jeg har registrert disse tidligere, og har notert dem som svært interessante. At moren i dåpen 1768 har etternavnet Monsdtr. kan selvsagt være en feilskrift. Jeg finner imidlertid ingen fellesnevner vedr. disse fire dåpene annet enn at faren het Ole Monsen og moren Marte.Vedr. lysningen i innlegg nr.15 så er brudens fødested Ryeland. Men dette var i 1763 og med mindre det er Ole Monsen andre ekteskap, er det trolig for sent. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.