Gå til innhold
Arkivverket

[#53520] Innflytter til Norge ca. 1620. Auche Fichessøn Bennichmann


Gjest Johan Fredrik Bockelie
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Har tidligere drevet litt ettersøkning av nevnte person. Han kom til Norge før 1623, kanskje flyktet han hit i forbindelse med 30-års krigen. Han tok borgerskap i Christiania, bodde i Moss. Har fått satt sammen en god del informasjon om ham og hans etterkommere i Norge, blant annet med hjelp av Knut Thorvaldsen i Moss og Hans Mathisen i Porsgrunn.Er det noen som vet noe om Auches opprinnelse? Kunne han ha kommet fra Nederland eller 'Tyskland' (Tyskland besto jo av flere mindre stater, så det kan være vanskelig å lete. Auche er ikke ført opp blant invandrere til Norge i bøkene som nylig er kommet. Hvordan kan jeg gå frem for å finne ut av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Har sjekket en del for områdene i Friesland i Nord Holland. Navnet Auche eller Aucke er ikke uvanlig der. Byen Hoorn var en viktig by på slutten av 1500-tallet og tidlig på 1600-tallet og kan være et mulig sted han kom fra. Hollendere drev som kjent med oppkjøp av trevirke fra bønder og handelsfolk langs Sørlandet og Oslofjorden (Amsterdam er bygget på trestolper fra Norge!). Auche kan ha etablert seg i Moss for å være nærmere råstoffmarkedet. Arbeider videre for å finne mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Han eide iallefall skip og skipsparter (mistet det meste underveis) og opererte som kjøpmann. Skal videre ha hatt tollfrihet på slutten av 1600-tallets første halvdel. Såvidt jeg vet er han nevnt siste gang 1652 (som enkemann) og er død i 1661.Det er igjennom Christiania jeg har kommet bort i ham, eller rettere sagt gjennom to av hans barn, Sibilla og Kiesten. Førstnevnte giftet seg bl.a. i Hellig Trefoldighets Kirke i Christiania 12.09.1658, men dette kjenner du sikkert til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg fant 'kilden' til påstanden om at 'visstnok skal være hollender av opprinnelse'. Dette skriver seg fra PHT 1885, s.178-179 hvor Sibilla omtales som 'Datter af Hollænderen Auche Fichessøn B(ennichmann) på Moss.Dette er skrevet av E.Elieson, en 'Premierlieutenant i Cavalleriet, Christiania'. Hans interesse dreier seg ikke om Bennichmann, men hans svigersønns sognepresten til Ås og dennes familietilknytninger.Siden dengang er det såvidt jeg kan se ikke skrevet noe av betydning i PHT, NTG eller NST.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Hei Geir, takk for dine kommentarer of dokumentasjon. Jeg har funet frem til at han første gang er nevnt som skipsreder og trelasthandler i Moss i 1623 da han ga en 11 aremet lysekrone i messing til Moss kirke. Skifte etter Auche er datert 12. februar 1656, slik at han sannsynligvis døde i 1655. Når du angir 1661 som at han var død da, hvor kommer den informasjonen fra? Knut Thorvaldsen i Moss har skrevet en liten epistel på noen sider om Bennichmann-Holberg, hvor det meste av den kjent informasjonen er gitt. Jeg har funnet en del mer i skiftedokumenter fra Drammen skifterett, hvor flere av hans barns skifter er skrevet. Jeg er ikke helt sikker på de tidsskrifetene du refererer til: PHT, NTG og NST. Hvilke er de? Vet du forøvrig noe mer om når og hvor de andre av Auches barn ble født/gift? Har følgendebarn: 1. Fich Auchessøn Bennichmann, f. 1643 (?) i Moss, 2. Kirsten Auchedatter Binnichmann, født i Larvik (?), gm. Jacob Lauritsen, kjøpmann i Larvik, 3. Sibylle Auchesdatter Binnichmann, f.ca. 1635, g. 1658 (som du viser) m.Elias Nilsen Hildebrand (f.1622), 4. N.N. (datter) gm. Ove Nielsen Rishaugen, bor av Elias Nilsen Hildebrand, 5. Jacob Auchesen Boulton f. ukjent., 6. Auche Auchesen (nevnt i tingboken for Bragernes på 1680-90-tallet, d. 1711, gm. Karen (Cathrine) Laursdatter (d.1695), 7. Gertecke, død 1701. Gm. Fogden Søren Pedersen i Moss, 8. Elisabeth Auchedatter, død før 1701, ugift?, 9. Cathrine Auchedatter død 1703, gm. Hans Simonsen i 1666 (?), 10. N.N. datter gift med I. Boulton. De to siste barna har jeg ikke funnet navnene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jacob Aucheson Boulton (også faren er omtalt Boulton ved en anledning av Alf Collett) er muligens den JAB som var gift med Cathrine Jensdatter Mechlenburg og som opprettet testamente (hadde ingen barn i live) utstedt Bragernes 09.06.1703?Du nevner ikke Anne som var gift med Augustinus Rottmann (Raatmand) og bodde i Nordre Qvarteer i Christiania. Han drev en mindre krambodhandel.PHT er Personalhistorisk Tidsskrift (utgitt fra 1880), NPT (ikke NTG) skal være Norsk Personalhistoriskl Tidsskrift (eller mer presist Norsk Tidsskrift for genealogi, personalhistorie, biografi og litteraturhistorie) og NST Norsk Slektshistorisk Tidsskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg har noen smådetaljer om enkelte av barna, eksempelvis døde Auche i 1771, begravet (kl.1) 7. november i Bragernes (Auche Auchess: Binnichman). Jacob døde året etter samme sted og ble begravet 12.07.1712. (Han var som du sikkert vet skoleholder (dansk) og degn). Men jeg er litt usikker på hva du har og ikke har (se den andre 'etterlysningen' din) og det jeg har fra Bragernes bare er tilfeldigheter tatt med ved leting etter annet, er det ingen systematikk i hvilke opplysninger jeg måtte ha. (overnevnte er selvsagt fra kirkeboken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Sibylle Auchesdtr. var gift med sognepresten på Ås Elias Nielsen Hillebrand. De døde begge to sommeren 1670 og etterlot seg fire mindreårige jenter. Som verger for disse ble oppnevnt: Bent Hafsjødalen i Frogn, Hans Hallangen i Frogn, Halvor Sør-Kroer på Ås og Oluf Kristoffersen Oppegård. Er det noen som vet noe mer om disse jentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Takk for rask hjelp og bidrag Geir, Berit og Knut. Tilgjengelighet for kirkebøkene fra Bragernes vil klart være til hjelp. Har sett en del av det som er lagt ut i skifteregisterene og sett at flere av Auches barn etablerte seg i områdene rundt Drammen. Ser at jeg nå gradvis kommer noe lengre. Har nettopp fått vite at fornavnet Auche eller Aucke er et frisisk fornavn, og var en del brukt i den nordøstlige delen av Holland rundt de viktige havnebyene der (Hoorn, Hinderloopen og andre byen på NØ siden av Zuider sjøen). De var fra en del av disse byene at Nederlendere reiste til Norge og kjøpte opp trevirke i bytte mot bla. korn fra 1500-tallet og utover. Håper jeg skal klare å komme videre og finne ut hvor Auche kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.