Gå til innhold
Arkivverket

[#53522] Oprinnelsen til Paul Jonsen Heer/Tomter i Frogn?


Gjest Cathrin Jegersberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrin Jegersberg

Paul Jonsen overtok i 1722 skjøtet på gården Heer og var første gang gift med Ingeborg Syversdatter Tomter og andre gang med Inger Kristoffersdtr Ø. Røer Nesodden. Han døde i 15/9 1745 Permanent sidelenke: Lenke. I følge mine notater eide han part i V. Støcken også, som hans stesønn Lars Anstensen overtok.Er det noen som vet hvor Paul Jonsen egentlig kommer fra? Håper noen vet mer om hvem han var, siden jeg står fast her.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei. Jeg takker for forslaget ditt, men jeg har lest boken flere ganger og jeg finner ikke ut om han kommer fra Frogn. Tenkte kanskje Ås, siden han eide noe jord der også, men klarer ikke å finne noen Jon/Jan jeg kan henge Paul på, hvis ikke det er noe jeg har oversett!Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

'Paul Jonsen, på Stubberud (Frogn )etter 1716 til 1722 da han kjøpte og flyttet til Heer og så til Tomter, bror av Kirsti g.m. Ole Nilsen ( på Hasle og Urianstad, Nesodden), Mari g.Storrud ( Nesodden ), Helga g.Skau ( Frogn )og Jørgen Deli i Vestby'.Ovenstående fant jeg i et notat jeg hadde, sitter ikke med eksakt kilde, men det er hentet fra en eller fler av følgende:Frogn gårdshistorie, Nesodden Herred, Nesoddens Historie bind 1, Frognboka?, 'Folloslekt' av Trygve Vik på http://www.skislekt.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Så fant jeg et annet notat som tyder på at det er fra 'Folloslekt''Ole Nilsen ( d. 64 år 1743 på Gravenhus u Foss i Kråkstad ), gift med Kirsti Jonsdatter, på Hasle 1714-27 der de fikk barna: Mari, Jon Helga, Nils, Jørgen, Abraham ( 1727, d.1737 Urianstad)Kirsti Jonsdatter g.m. Ole Nilsen, var på Hasle 1714-27 hvor de fikk flere barn, yngste sønn Abraham ( 1727-37 døde på Urianstad ), søster av Paul Tomter i Frogn og Helga g.m. Nils Hansen Skau ( Trygve Vik`s 'Folloslekt' )'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Du finner også mer under Stubberud s.380. - Heer s.617 og under Rød. Mye interessant å lese.Oversikt over gårdene finner du fra s.702-707.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Inger Kristoffersdatter Røer døper en uekte datter Anne i 1736, LenkeUtlagt barnfar, Iver Olsen Støa, var fra Granerudstøen mellom Fjellstrand og Fagerstrand på Nesodden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Til Rigmor. Jeg har funnet mange opplysninger om Paul Jonsen, men klarer ikke med mitt blotte øye å se hvem som er Paul sine foreldre.Hvis jeg nå sammenfatter alle opplysningene Espen nok en gang har gitt meg, så har jeg 4 søsken.Paul til Stubberud/Heer/Tomter død i 1745 50 år gammel.Jørgen Jonsen Dæli Vestby gift i 1721, død 1733 iflg. Vestby gårdshistorie.Helga Jonsdatter Skaug gift ca 1700, død i 1746 iflg. Frogn Bygdebok.Mari Jonsdatter Storrud Nesodden.Jeg er ikke så sikker på at denne søskenflokken kommer fra Frogn, hvis det da ikke finnes en til, som har overtatt odelen. Uansett det store spørsmålet her er hvem er Jon, som er far til disse fire?Takker så mye for alle opplysninger.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Jørgen Jonsen i Vesby var oppgitt å være 42 år da han døde, og er da f. ca. 1691, broren Paul er f. ca. 1795.I Frogn finnes en Jon som overtok nedre Kroksrud ca. 1700, og var der til ca. 1710. Personen Her er kanskje en kandidat? 'Jon Jørgensen, overtok på Mellom Dal 1653, var bruker der ennå i 1705' ( Frogn gh. ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Mulig at Helga Jonsdtr. var eldst. Hun døde i 1746, 61 år gammel og er da f. ca. 1685.Det nevnes en mulig sønn, som overtok på Nedre Kroksrud, kanskje en bror til?Tidspunktet kan jo også stemme på Mellom-Dal. Der ser det ut til at det ble helt ny bruker.Setter pris på forslag her, da det kunne være interessant og se om en kan finne ut hvem som er far til Paul Jonsen og hans søsken, som du har gitt meg tips om.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Vil bare legge til at Jon Jørgensen på Mellom-dal kan være en veldig interessant kandidat, tenker da på navnet Jørgen Jonsen Dæli. Kan han være oppkalt etter en bestefar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Jon Jørgensen var bruker på M-Dal i over 52 år, han må jo ha hatt en familie, og jeg har tro på at det kan være her de fire søsknene kommer fra. Problemet er å finne bevis for det, Tror du må til kilder som skifter og tingbøker for å få en bekreftelse på dette.Ting som er med å underbygge dette er som du nevner navnet/personen Jørgen Jonsen Dæli, og at spredningen av søsknene geografisk passer utmerket med beliggenheten til M-Dal.Nevnte den 'Jon' på Kroksrud da han også teoretisk kan være en kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Takker så mye for forslag. Skal når jeg får tid, ta å sjekke om det finnes skifter o.a.fra både Mellom.-Dal og Nedre Kroksrud.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Jeg vet ingenting om etterkommerne til Jon Jørnsen Mellom-Dal, men han var gift med en datter av manndraperen Amund Haakensen og Helle Klemetsdatter på Østre Rustad i Ås (senere Rød i Kråkstad). Dette framkommer av et skjøte av 6. september 1699, der Torsten Amundsen Asperud i Kråkstad samt Jon Jørnsen Dal og Hans Olsen Oppegård i Frogn på hustruers vegne avhendet en part i Øvre Gudim i Askim. Skjøtet er inntatt i pantebok 1 for Heggen og Frøland sorenskriveri, fol. 186.Navnet Helle, en variant av Helga, kan vel i denne forbindelse være interessant. Helle Klemetsdatter Rustad ventet i mange år på sin bortrømte mann før han fikk frihetsbrev. Hun har fått en vei i Ås oppkalt etter seg, Helles vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Mange takk for denne nyttige informasjonen. Nå har jeg fått bekreftet at Jon Mellom-Dal, var gift og da finnes jo muligheten for at paret også hadde barn. Navnevariantene er også interessante, samt navnet Paul (Paal).Igjen mange takk.Mvh. Cathin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Du finner kansje en bror til på V.Erikstad i Vestby. Svend Jonsen f. ca 1673, død 1765 på V. Erikstad. Sønnen Jon Svendsen kaller seg Dal. Det gjør også hans sønn Svend Jonsen Dal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Takker så mye for tipset. Her må jeg nok lese mer om både Erikstad og Dal, for han kan jo ha en tilknytning til Dal i Vestby.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.