Gå til innhold
Arkivverket

[#53536] hjelp til tyding


Gjest inger marie Næsset
 Del

Recommended Posts

Gjest inger marie Næsset

Vielse mellom Niels Knudsen og Ingeborg Olsdatter (Sannidal 1814-1829, folio 210, Nr 14) Klarer ikke å lese hverken alder eller andre opplysninger som står. Håper noen vil hjelpe meg så jeg kommer videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå
Lenke16. juni 1822:Ungk. Tjenestedreng Niels Knudsen Levang 20 Aar, fød paa øster Levang. Vaccineret.Pige Ingeborg Olsdatter 26 Aar, fød paa Øen ved Kragerøe, nu paa øster Levang. Nat.K.Forlovere: Gm. Knud Kittelsen Levang og Anders Knudsen Levang.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger marie Næsset

Tusen takk. Har sittet i flere timer og forsøkt å finne ut hva ordene var, men kom ikke frem til noe annet enn navnene deres. Da kan jeg vel sikkert se i kirkebøkene for Kragerø for å finne Ingeborg. Takker så mye for innsatsen din!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Vel, det kan ha gått litt fort i svingene her. Den dåpen i 1796 (ovenfor) kan være et blindspor ettersom denne Ingebor var ei Kittelsdatter.Hun passer ellers bra mht. fødested og alderen da hun giftet seg i 1822.Enten har jeg funnet feil dåp, eller så er farsnavnet hennes skrevet feil ved vielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger marie Næsset

Jeg trodde det var Ingeborg jeg fant under kirkebøker for Kragerø 1767-1802, folio 74. Hun var født 26 mai 1795. Foreldrene hennes var Ole Jensen og Anne Helvig Larsdatter. Disse giftet seg i Kragerø i 1789. Vet ikke om det er den rette Ingeborg men hun skulle jo være født omkring 1796 og da er vel ikke dette helt umulig. Takker for at du prøver å hjelpe meg!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Jeg la også merke til den dåpen. Det kan nok være riktig dåpsbarn, selv om det er vanskelig å fastslå med sikkerhet på bakgrunn av de opplysninger vi har. Det opplyses ikke hvor dette paret bodde, og i 1801-tellingen er ikke gardsnavnene oppført, kun gardsnummer, og da trolig med en gammel nummerering. Jeg mangler lokalkunnskap, det kunne nok ha hjulpet.Lykke til med jakten videre!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger marie Næsset

Takker så mye. Den Ingeborg jeg har funnet passer også veldig godt sammen med dødsprotokollen fra 1880 - hun døde 85 år gammel og var enke etter Niles Knudsen. Hun døde på Øya i Kragerø - som det ogsp vises til i vielsesprotokollen. Jeg håper derfor dette var den riktige Ingeborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.