Gå til innhold
Arkivverket

[#53540] John (Johan) Andersen Iden (ca.1562+1621) - Iden gård i Herdla


Gjest Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Piro

John (Johan) Andersen Iden (ca. 1562+1621)var rådmann i Bergen og bodde med sin familie på gården Iden i Herdla. Noen som vet noe om denne mannen? En kilde på Internet oppgir at konen hans var Maren Jørgensdatter Valravn, datter av Jørgen Clausen Valravn og hustru Anne Finnsdatter Rostvig. Er dette korrekt? Valravn er vel et gårdsnavn, men jeg klarer ikke å finne ut hvor i Norge dette er? Jeg skulle gjerne også vite litt om hennes foreldre. Og hvor kom moren Anne Finnsdatter Rostvig fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Svein Atle Stendal

Jeg har disse opplysningene om Johan Andersen: Han skal være født i desember 1562. Han skulle være sønn av en danske ,Anders Christensen, som var borgermester i Bergen på siste del av 1500-tallet. Moren skal ha vært Karen Teiste. Johan ble , som nevnt, gift med en Maren Jørgensdatter. Fire av barna deres skal være kjent. Han holdt seg mye på gården Iden, men ble antagelig rådmann i Bergen på 1590-tallet. Tallet på rådmenn varierte mellom 12 og 24 på den tiden. Årsaken var nok at de måtte holde alt selv, fra egen kost til å holde innbudte storfolk og fester. Orden på dette ble det ikke før i 1598 da rådet gikk med på en viss forpleining fra det offentlige. Det som kan være av en viss interesse i denne forbindelsen er at Johan satt i byrådet da Anna Pedersdatter ble dømt for hekseri. Det kunne vært interessant å vite hvilken rolle Johan spilte i den forbindelsen, hvis det finnes slike opplysninger. Han satt etter alt å dømme i byrådet da Bergen ble delt inn i 24 roder i 1596. Dette holdt nesten opp i vår tid. Mye regn og lite avlinger førte til hungersnød i 1597. Det må nok ha hatt en viss innvirkning på Johan - da han også hadde en stor gård på Herdla, men også andre steder på Vestlandet. Bergen ble oversvømmet av 'flyktninger' for å få seg et utkomme. Byrådet ble nok engasjert i dette også. I 1599 var kong Christian IV på besøk i Bergen. Det er ikke umulig at Johan var til stede på festlighetene ute på Slottet, i kraft av sin stilling. Aldri tidligere var det drukket så mye øl i Bergen, ble det sagt. Kongen var ikke den som drakk minst,Dette var hendinger som Johan høyst sannsynlig var med på eller vitne til. Hans død er noe forvirrende - fra 1601 til 1620. Høyst sansynlig er vel rundt 1620 . Maren Jørgensdatter vet jeg ikke noe mer om enn at hun var gift med Johan.M.v.h. Svein Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Sigurd Høst

Vil gjerne ta opp dette temaet igjen, dvs. den delen som gjelder om Johans Anderssøns ektefelle Maren Jørgensdatter var datter av Jørgen Claussen (Valravn).Det som virker sikkert dokumentert, er at Johan Anderssøn var gift med en Maren Jørgensdatter. Dette er omtalt i E.A. Thomles artikkel fra 1903: ”Hvorledes er Familienavnet Teiste kommet til den nulevende Slægt af dette Navn” (s. 128-129), og gjentatt som faktum mange andre steder.At Maren Jørgensdatter var datter av Jørgen Claussen (Valravn) til Samsal og hans ektefelle Anne Finnsdatter (Rostvig), virker mer usikkert. I boken 'Vår felles slektshistorie” fra 2004 har Odd Handegård ført forbindelsen opp i to slektstavler (s. 123 og s. 125), det ene stedet med og det andre stedet uten spørsmålstegn. Usikkerheten finnes også i en del av de sidene på internett som oppgir at Maren Jørgensdatter er datter av Jørgen Claussen og Anne Finnsdatter på Samsal.Odd Handegårds viktigste kilde til det aktuelle kapitlet er en artikkel av Henning Sollied ”Noen oplysninger om slekterne Kruckow, Haar og Benkestok” i NST nr. 3 for 1932. Der står det først (s. 281) at Anne Finnsdatter og Jørgen Claussen hadde to kjente døtre: Inger Jørgensdatter og Adelus Jørgensdatter. Så mener Sollied at den Maren Jørgensdatter som var gift med Johan Anderssøn var en datter nummer tre. Begrunnelsen er at Finn Nielssøn, som var sønn av Anne Finnsdatters søster Kirstine, hadde kalt Anne Johansdatter, som var datter av Johan Anderssøn og Maren Jørgensdatter, for frenke i en dom fra 1622. Sollied skisserer først et mulig (og sannsynligvis dokumenterbart) slektsforhold mellom de to, ”men da et slektskapsforhold ad denne vei i ethvert fald maa ha ligget meget langt tilbake i tiden, synes det rimeligere at slektskapet skriver seg fra at Johan Anderssøns hustru, Maren Jørgensdatter, har været en datter av Jørgen Claussøn (Valravn) og hustru Anne Finnsdtr.” Ikke noe mer.For meg virker resonnementet til Sollied mer som en hypotese enn som dokumentasjon. Siden jeg ikke har funnet noen som diskuterer spørsmålet eksplisitt, eller som belyser det med nytt materiale, vil jeg gjerne gjenta Bjørns (1) spørsmål om forbindelsen mellom Maren Jørgensdatter og Jørgen Claussøn er korrekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.