Gå til innhold
Arkivverket

[#53543] Noe som heter Mek i Bolsøy pg?


Gjest Aud Sandbu
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Sandbu

Jeg forsøker å følge familien som står oppført som nr. 15 på side 551: LenkeHusmann Ole Christensen Skiri 48 år, kona Anne Ellingsdtr. Skiri 40 år, og barna Ole 10 år, Elling 4 1/2 år, Christian 2 år og Sigrid 13 år.Står det Mek i Bolsøy som destinasjon? I så fall, hvilken kirkebok kan jeg forvente å finne familien innflyttet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Aud,Fleire utflyttarar frå Hafslo busette seg på MEEG i Bolsøy hovudsokn, mellom anna Ole Larsson Qvam, og han døypte likegodt om gardsnamnet til KVAM!Er dette til hjelp?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei!Bolsøy i Bolsøy 1818-1868 under dåp 1826, side 42 nr. 15 finner du en Anders Olsen Meeg f. 15. mai 1826 med foreldre Ole Christensen Meeg og Ane Ellingsd. Pladsfolk.Kan dette være paret fra Kors i Grytten?Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Takk til Lars og Randi for svært nyttige innspill!Aha - så Kvam er altså det gamle Mek hvis jeg forstår deg rett, Lars. Jeg ser i ft-1900 at det er hele 9 plassbruk under hovedbølet Kvam, så det dreier seg tydeligvis om et 'gardvald' her. Det var også folk fra Sel som kom dit, men jeg kjente til stedet kun under navnet Kvam, så dette var en interessant opplysning!Randi; der skjøt du blink! Denne familien flyttet videre til plassen Vikhjellen (Vikgjelden i 1865) i Vestnes, og i kirkeboka der står oppført en Anders Olsen Wiig som døde i 1829, 2 1/2 år gammel. (Nr. 4 på side 202: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16046&idx_id=16046&uid=ny&idx_side=-104>Lenke ) Ingen tvil om at du fant 'mine' folk her. Det ser ut til at gutten like gjerne het Anders som Andreas.Gamle Ole Christensen levde faktisk enda i 1865, 95 år gammel, hos datteren på Kjellneset:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Hei Du er inne i den slekta eg har brukt veldig mykje tid på. Ole Kristensen og Anne Ellingsdtr er tipp-oldeforeldre til min mann. Er du interessert i fleire opplysningar, ta kontakt. Om Anne sin familie sjå boka Raumadalsfolket.Oleskulle vere frå Fåberg. Mvh Bjørg Hukkelberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Ja, jeg har fått kopi av det som står under Vikhjellen i det jeg tror er Bygdabok for Vestnes.Der står det at både Ole Christensen og kona Anne Ellingsdtr. var fra Fåberg. Det er også nevnt at far til Ole Christensen het Christen Olsen Holtlien Rise i Fåberg, og at 'han skulle vera skatteoppkrevjar på Opplandå'.Nå viser det seg å være feil at Anne Ellingsdtr. opprinnelig var fra Fåberg, og jeg er forvirret mht hvorvidt Ole Christensen var derfra eller ikke.Ole Christensen levde enda i 1865, og står i folketellinga dette året hjemfestet til Vågå. (Som nevnt i innlegg (5).) Men jeg finner egentlig ingen passende Ole Christensen i Vågå.Det hadde vært moro å høre om du har funnet dokumentasjon på at bygdaboka har rett når det gjelder opphavet til Ole Christensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

I Kirkebok for Vestnes 1872-1886 les ein på fol.126, i samband med Ole sin død 15-12-1873 at sokneprest i Fåberg har fått ei henvending frå Vestnes.Statsarkiveti Tr.heim .tydet dette for meg.Han skriv at Ole skal vere son av Kristen Rise og Sidsel, og fødd 20-12-1767.Har vore i kontakt med Richard Fauskrud på Lillehammer, og vi er ikkje sikre på om dette er rett. Eg har skrive ei slektshistorie for mannen min si slekt, og du kan få kopi av det eg har skrive om Halt-Olaslekta som vi seier her.Men det vert for mykje til dette forum, så enten må eg få postadresa di eller epostadr. SPENNENDE!Mvh Bjørg Hukkelberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Dette begynner så absolutt å bli skikkelig spennende, Bjørg, og jeg setter stor pris på at du vil dele med meg det du har skrevet om Halt-Ola slekta!Min epostadresse er aud.sandbu(a)online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.