Gå til innhold
Arkivverket

[#53556] Hans Hansen og Sigri Ingebrigtsdatter gift 1772, Oppdal


Gjest Harry Aronsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Harry Aronsen

Hans Hansen f. 3. jan. 1738 på Budsjord, Dovre, giftet seg på Oppdal 10.juli 1772 med Sigri Ingebrigtsdatter f. 1750 på Drivstugu. Hvem var hennes foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Takk, Gunn for nyttig informasjon. Det var dette jeg var ute etter. Dersom noen har opplysninger om flere forfedre til disse, er jo det selvsagt kjærkomment.Mvh Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om du går inn i databaseveljaren her og søker på Oppdal finner du flere barn døpt av foreldrene til Sigri:Denne søster fant jeg i farten: Lenke Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Det har nylig kommet ut bygdebok bind 2 for Oppdal som omhandler gardene i Drivdalen. Den kan du sikkert få lånt via nærmeste bibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Vibeke Hansen

Foreldre til Sigri Ingebrigtsdtr Født1749 på Gnr. 60 Drivstoggo.Hun døde 1786. gift 1772 med Hans Hansen(som du vet) Hennes far var Ingebrigt Sivertsen født ca. 1725, død trolig omkring 1790. Han giftet seg første gang med Gunnhild Arntsdtr. Skarsem (1724-1767)fra Ustesto Skarsem. Sigri var deres førstefødte. de fikk 6 barn til etter det. Så giftet han seg med Anne Olsdatter Schelle (ca. 1744-1807) fra Dovre. De fikk 7 barn sammen. Den ene Marit Ingebrigtsdtr. som er min 'formor' Ingebrigts foreldre var Sivert Olsen (?-1745)gift ca. 1720 med enka Sigrid Eriksdtr. Drivstuen Har litt mere på de, hvis du ikke allerede har funnet det selv ja. Ser det er en stund siden du la ut etterlysningen. Men sender, da det ikke var noen svar om de postet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Takk, Vibeke, for ufyllende info. Det meste av dette har jeg nok fra før, fikk lånt den bygdeboka som er nevnt i tidligere innlegg. Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Hansen

Ok. Det var den boken jeg hadde. Er det noe mer du ønsker å vite fra den, er det bare å gi beskjed. Eventuelt om du er interisert mer om Marit Ingebrigtsdtr. som da er min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Takk igjen. Jeg mente selvfølgelig utfyllende info. Skal la høre fra meg om jeg trenger mer. Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marlys Nelson

Hi Harry and VibekeI also follow the Sigri and Hans Hanson Busjord line. Busjord goes back to Bjornsgard and Vorkinn, which you probably know. I believe that the 'enke Sigrid Eriksdtr.' you mention was born about 1686 and was the daughter of Erick Johnsen Kongsvold and Marit Toresdatter.I think there was a 'folktale' about Sigrid's sister killing herself rather than marry this Sivert! Also the name of the farm was changed from Hollet to Kongsvold after the kings visit there...and that sister also had some involvment with the king's entourage...troublesome girl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Marlys, - thank you for your contribution. These folks are ancestors of my wife, and we are familiar with the issues you mention. There are many interesting stories from these times! Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Hansen

Vet du/dere om andre sted familien står omtalt enn boka om drivdalen? Har hørt fra flere hold at noen i familien skal ha hatt 'synske evner' Hørt noe om det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Det er endel stoff fra Drivdalen i boka 'Fjellstuene på Dovrefjell' av Nils Sletbak (Det Norske Samlaget,Oslo 1977). Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.